چندین ایده عالی برای تغییر در سبک زندگی در آستانه سال نو؛ از رژیم و گردش تا بودجه‌بندی و کار

چندین ایده عالی برای تغییر در سبک زندگی در آستانه سال نو؛ از رژیم و گردش تا بودجه‌بندی و کار


منبع: روزیاتو

74

1398/12/21

00:32


«سبک زندگی ام را امسال دیگر تغییر می‌دهم!» این جمله برایتان آشناست. نه؟

هر بار که نزدیک سال نو می‌شود مردم با خودشان تصمیم می‌گیرند امسال را دیگر متفاوت‌تر و بهتر از سال قبل باشند و با خودشان یک فهرست بلند بالا از آرزوها، تصمیمات، برنامه‌ها و اهداف مختلف تهیه می‌کنند اما عمدتا چند هفته بعد همه آنها را به باد فراموشی می‌سپارند زیرا پیروی از آنها اراده آهنین می‌خواهد؛ حتی برای چیزهای کوچکی مثل ورزش کردن مرتب و رژیم غذایی سالم داشتن!

همیشه می‌گویند سنگ بزرگ علامت نزدن است! به جای این که تصمیمات بزرگی بگیرید که عمل به آنها برایتان سخت باشد، سعی کنید به روش‌هایی فکر کنید که بتوانید با ایجاد تغییرات کوچک و مثبت در زندگی در مسیر خود ثابت قدم باشید تا در نهایت به اهداف خود برسید.

امسال، یعنی از همین عید نوروز پیش رو، شما می‌توانید با تغییرات خیلی کوچک شروع کنید. مثلا، عادات خواب خود را اصلاح کنید، به رژیم غذایی طور دیگری فکر کنید، بودجه‌بندی مالی داشته باشید، سعی کنید در کار خود پیشرفت کنید و حتی استفاده از محصولات پلاستیکی را متوقف کنید.

در این مطلب روزیاتو، چندین تغییر کوچک را به شما آموزش می‌دهیم که شما می‌توانید با دنبال کردن آنها زندگی شادتری در سال ۱۳۹۹ برای خودتان رقم بزنید.

امسال دیگر نگران عددی که ترازو نشان می‌دهد نباشید!

این که خودتان را وزن کنید برای پیگیری پیشرفتتان یک روش بسیار خوب است. اما اگر نگران عددی باشید که ترازو نشان می‌دهد، در واقع، فیزیک بدن خود را به حساب نمی‌آورید، احساسی که بدنتان دارد را دست کم می‌گیرید و در نهایت به سلامت عمومی بدنتان فکر نمی‌کنید. لازم است به شما بگوییم که وزن کردن مداوم یک روش ناسالم برای کاهش یا افزایش وزن است.

دیده شده است که گاهی نوسان ناچیز عددی که ترازو نشان می‌دهد کل روز یک نفر را خراب کرده است. اگر از خواب بیدار شوید و ببینید ترازو عدد پایینی را نشان می‌دهد، ممکن است بیش از اندازه غذا بخورید یا برای جشن گرفتن هم که شده، بخواهید غذاهای بدی یا ناسالمی را برای خوردن انتخاب کنید. یا مثلا اگر بیدار شوید و ببینید که عدد روی ترازو بالاتر از حدی است که باید باشد و دلتان می‌خواهد ببینند، ممکن است از تصمیماتی که برای تغییرات سالم در زندگی خود داده بودید منصرف شوید و از دنبال کردن اهداف خود پا پس بکشید.

۴ بار در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

به گفته یکی از کارشناسان سلامت و تناسب اندام، خوب است ۴ روز در هفته را ورزش و ۳ روز دیگر را استراحت کنید. او برای تمرکز بیشتر بر قسمت‌هایی از بدن، دست از ورزش می‌کشد تا از کسب بهترین نتیجه اطمینان حاصل کند.

کالری‌هایتان را نشمارید.

شمردن و دانه دانه حساب کردن کالری روش مناسبی برای کم کردن وزن و لاغر شدن نیست. در واقع، شمردن کالری پیچیده‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید و باعث می‌شود برخی از مردمی که می‌خواهند در برنامه غذایی کاهش وزن خود کالری را بشمارند دچار اشتباه شوند. علاوه بر این، نگرش ناسالمی به غذا خوردن پیدا خواهید کرد.

مهم است که رابطه خود با غذا را بسیار مثبت نگه دارید. این ارتباط می‌تواند نگرش شما نسبت به غذا، یعنی چیزی که در زندگی از آن لذت می‌بریم، را خراب کرده و یک رابطه ناپایدار و متزلزل ایجاد کند.

پروتئین بیشتری را وارد رژیم غذایی خود کنید.

آن دسته از مواد غذایی که سرشار از پروتئین هستند، برای زمانی که از ورزش فارغ می‌شوید و می‌خواهید بدنتان را بازیابی کنید عالی هستند. این غذاها به شما کمک می‌کنند مدت زمان بیشتری سیر بمانید زیرا پروتئین دیرتر از کربوهیدرات هضم می‌شود. به همین دلیل است که خوردن یک پیاله غلات صبحانه در صبح باعث می‌شود که شما تا قبل از ناهار میل به خوردن یک میان وعده داشته باشید اما وقتی صبحانه تخم مرغ می‌خورید تا مدت‌های بیشتری سیر خواهید بود و میل به خوردن چیزی ندارید.

حداقل روزی سه وعده غذای خانگی بخورید نه این که غذایتان را از بیرون سفارش دهید.

سعی کنید بیشتر در خانه غذا بپزید و بخورید زیرا رژیم غذایی بهتری خواهید داشت که هزینه زیادی هم بر دوش شما نمی‌گذارد. اگر شما زیاد در بیرون از منزل غذا بخورید یا از رستوران غذا سفارش دهید و در منزل میل کنید، هم رژیم غذایی ناسالم‌تری دارید و هم هزینه بیشتری را متقبل خواهید شد.

سال جدید بودجه‌بندی را در برنامه خود بگذارید و سعی کنید یک بودجه شخصی داشته باشید.

طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، در امریکا از هر ۵ نفر فقط دو نفر بودجه‌بندی شخصی دارند.

بودجه‌بندی به شما امکان می‌دهد پول خود را کنترل کنید. در واقع، به پول خود می‌گویید کجا خرج شود نه این که از آن بپرسید کجا خرج شده است. شما می‌توانید از بودجه خود برای شکل دادن به خرج‌های خود استفاده کنید؛ خرج‌هایی که در واقع بازتابی از مهم‌ترین چیزهای زندگی شما هستند.

با پرداخت به موقع قبض‌هایتان امتیاز بگیرید.

برای این که مطمئن شوید قبض‌هایتان را سر موعد پرداخت می‌کنید، فهرستی از تمامی قبض‌هایی که باید پرداخت شوند ایجاد کرده و آنها را به تقویم خود اضافه کنید. شما باید پرداخت آنها را به شیوه خودکار در هر زمانی که ممکن است سامان‌دهی کنید تا حتما اطمینان حاصل کنید که هیچ قبض پرداخت‌نشده‌ای برایتان نمانده است.

قبوض پرداختی را به صورت خودکار و ماهانه از حساب خود کسر و پرداخت کنید. در غیر این صورت، به راحتی فراموش شده یا نادیده گرفته می‌شوند و در قبوض بعدی جریمه خواهید شد.

در طول هفته سر ساعت مشخصی به خواب بروید و از این برنامه پیروی کنید.

با اینکه بسیاری از افراد فکر می‌کنند که تعیین وقت خواب فقط برای کودکان است اما بزرگسالان هم باید از فواید اختصاص دادن ساعت مشخص برای رفتن به رختخواب بهره‌مند شوند.

بر اساس ساعتی که بیدار می‌شوید، رو به عقب برگردید تا بتوانید ساعت خواب مناسب برای خودتان را مشخص کنید. یادتان باشد که بیشتر بزرگسالان بین ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه لازم دارند. یک ساعت قبل از زمان خواب تعیین شده زنگ هشدار یا بیدارباش را تنظیم نمایید تا روز خود را با آسایش خاطر و فعالیت‌های آرامش‌بخش آغاز کنید.

دستگاه‌های الکترونیک خود را قبل از خواب خاموش کنید.

وقتی شما تمام دستگاه‌های الکترونیک خود مانند موبایل، تلویزیون، کامپیوتر، لپ‌تاپ و تبلت را قبل از خواب خاموش کنید، خواب شبانه بهتری خواهید داشت و صبح‌ها قبراق از خواب بیدار می‌شوید. در واقع به شما توصیه می‌کنیم که نیم ساعت قبل از این که واقعا به خواب بروید، تلفن همراه و دیگر دستگاه‌ها الکترونیک خود را خاموش کنید تا استراحت شبانه بهتری داشته باشید.

به جای پیام دادن در آخر شب‌‌ها، سعی کنید با کتاب خواندن ذهن خود را به چالش بکشید.

با این که سرویس‌های نمایش خانگی و اینترنتی فیلم، سریال و برنامه‌های درخواستی نظیر فیلیمو و نماوا یا حتی آپارات تماشای هر چه می‌خواهید را بسیار آسان کرده است اما کتاب خواندن آن هم خواندن یک کتاب عالی و ارزشمند می‌تواند سرگرم‌کننده‌تر از آن باشد. لازم به ذکر نیست افرادی که هر روز کتاب می‌خوانند، بیشتر عمر می‌کنند. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۶ در دانشگاه یِل (Yale) انجام شد، آنهایی که روزانه ۳۰ دقیقه کتاب می‌خوانند، یک سال بیشتر از آنهایی که کتاب نمی‌خوانند به حیات خود ادامه می‌دهند.

در محل کار، از جنگیدن برای چیزی که حقتان است هراسی به دل راه ندهید.

چه درخواست تشویق دارید یا ارتقای شغلی یا حتی احترام بیشتر، مهم است که شما در محل کارتان چیزی را که حقتان است و لیاقتش را دارید به دست بیاورید.

نکته مهم این است که یادتان باشد اگر سوالی نپرسید یا درخواستی نداشته باشید، پاسخ شما همیشه منفی خواهد بود. در واقع، باید برای چیزی را که می‌خواهید، بجنگید یا آن را درخواست کنید تا به در نهایت به آن برسید.

سال جدید بر حفظ تعادل سالم بین کار و زندگی متمرکز شوید.

با این که ایجاد تعادل بین کار و زندگی می‌تواند دشوار باشد و برای هر کس متفاوت به نظر برسد اما مهم این است که در سال جدید روی این قضیه با جدیت بیشتر متمرکز شوید. سعی کنید هر روز زمان مشخصی محل کار را ترک کنید و هدف شما این باشد که وقتی در خانه هستید، ایمیل‌های کاری خود را چک نکنید. یا بهتر است اگر می‌توانید به طور کل ارتباط خود را با محیط کاری قطع کنید.

اگر شغلی دارید که نمی‌توانید بین کار و زندگی تعادل برقرار کنید، دنبال کار دیگری بگردید که بتوانید زندگی شخصی و کار خود را از هم جدا کنید.

فاصله خودتان را از همکاران سمی حفظ کنید.

شما بیشتر وقت خود را در محل کار و کنار افرادی که با آنها کار می‌کنید می‌گذرانید. بنابراین، شما باید محیط پیرامون خود را از همکارانی پر کنید که به شما انگیزه بدهند و الهام‌بخش شما در زندگی و محل کار باشند. اگر فردی در محل کارتان هست که شما را تحقیر می‌کند، از کار شما مدام انتقاد می‌کند و مدام از شما شکایت می‌کند، ممکن است وقتش رسیده باشد که فاصله خود را با او حفظ کنید.

در زندگی عاشقانه و رومانتیک خود سعی کنید مستقل‌تر باشید و به ارزیابی معشوق خود وابسته نشوید.

وقتی در یک رابطه عاشقانه باشید، به راحتی می‌توانید به طرف مقابل خود وابستگی متقابل داشته باشید. فردی که به معشوق خود هم‌وابستگی دارد، مدام از سمت طرف مقابل خود به دنبال اطمینان و جلب اعتماد است. در واقع، انگار نوعی ترس باطنی دارد و نمی‌خواهد هیچ خطری را بپذیرد. بنابراین، مدام از همسر یا معشوق زندگی خود برای جلب اطمینان سوال می‌پرسد تا اطمینانش جلب شود و احساس امنیت کند.

در سال جدید، دیگر سعی کنید بر استقلال و آزادی خود متمرکز شوید. اگر خودتان را مدام به دنبال تایید از سوی فردی که عاشقش هستید باشید، باید دلیل این نیاز را در خودتان پیدا کنید.

اگر فکر می‌کنید این تایید شدن بیش از حد معمول است، به جای آن که خودتان را قضاوت کنید، سعی کنید به دلیل آن پی ببرید. اینجاست که علم روانشناسی و مشاوره به کمک شما می‌آید تا راه حلی برایتان بیابد تا در نیازهای خود توجیه منطقی پیدا کنید.

در سال جدید برای دوستان خود بیشتر از قبل وقت بگذارید.

دوستی تاثیر زیادی بر سلامت شما دارد. در واقع، هر چه زمان بیشتری را با دوستان خود سپری کنید، بهتر است. شما هنگام دیدار با دوستان خود استرس خود را کاهش می‌دهید، اعتماد به نفستان را بالا می‌برید، به حوادث ناگوار زندگی خود غلبه می‌کنید و افسردگی‌تان کمتر می‌شود.

برای گردش در محیط اطراف و کشورهای همسایه خود وقت بگذارید.

گشت و گذار در دنیا به این معنی نیست که به جزایر مدیترانه سفر کنید و چند ده میلیون تومان خرج کنید. همین که به شهرهای اطراف یا کشورهای همسایه سفرهای ارزان داشته باشید کافی است.

در واقع، مکان‌های زیادی در سرتاسر ایران و جهان هستند که به عنوان بهترین مقاصد گردشگری در سال جدید انتخاب شده‌اند و شما می‌توانید با سفر به این شهرها و کشورها حال دلتان را بهتر کنید.

با مصرف محصولات پلاستیکی کمتر، به حال زمین کمک کنید.

پلاستیک ماده‌ای است که بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای محیط زیست مضر است با این حال درصد بیشتر ضایعات ما، یعنی حدود ۱۳ درصد، مواد پلاستیکی هستند. حتی نکته هشداردهنده‌تر و خطرناک‌تر این است که ۹۱ درصد از این پلاستیک‌ها اصلا بازیافت نمی‌شوند. برای این که معضل زیست‌محیطی پلاستیک را حل کنیم، بهتر است به کیسه‌های کاغذی یا کیسه‌های خرید پارچه‌ای که می‌توان چندین بار از آنها استفاده کرد روی بیاوریم، بطری‌های آبی را خریداری کنیم که قابل استفاده مجدد هستند، از بطری‌ها دوباره استفاده کنیم و حتی جعبه بخریم.

در عوض، سعی کنید ضایعات خود را تبدیل به کمپوست یا کود کنید.

به جای این که دور ریزها و آشغال‌های خود را دور بریزید، آنها را به کود یا کمپوست تبدیل کنید. اگر غذایی مانده شده و نمی‌خورید، می‌توانید به غنی کردن خاک کمک کنید، تا از کودهای شیمیایی جلوگیری کنید و تاثیر متان در محیط زیست را کاهش دهید. شما می‌توانید در خانه کمپوست درست کنید. در مطالب آینده تهیه کمپوست یا کود خانگی را به شما آموزش خواهیم داد.

بخشش و کمک‌های خیرخواهانه به سازمان‌های مهم را در اولویت کارهایتان بگذارید.

در سال ۲۰۲۰، کمک‌های خیرخواهانه به سازمان‌هایی نظیر سازمان‌ تغییرات جوی و محیط زیست بدهید تا بتوانید به مردمی که در تلاش هستند مشکلات زندگی در کره زمین را حل کنند یاری رسانده باشید. اگر به تغییرات آب و هوای کره زمین علاقه‌مند نیستید، به خیریه‌های دیگری فکر کنید که می‌توانید از آنها پشتیبانی کنید و کمک به آنها شما را خوشحال می‌کند. در سر تا سر دنیا سازمان‌هایی هستند که حتی با یکهزار تومن می‌توانید کمک‌های خیریه انجام دهید. کودکان کار، خانواده‌های بی‌سرپرست، بیمار‌های ناتوان، یا قربانیان سیل و زلزله را هرگز فراموش نکنید!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو