بررسی تاثیرات بی‌نظیر رازک بر روی سلامتی

منبع: آسان طب

111

1398/2/29

10:51


رازک نوعی گیاه گلدار است که به خانواده دو لپه‌ای‌ها تعلق دارد. این گیاهان علفی که عموماً بالا رونده نیز محسوب می‌شوند، بیشتر در قسمت‌های معتدل پیدا می‌شوند. این بدان معنی است که شما می‌توانید با رازک در استان‌هایی مانند گیلان، گلستان و مازندران آشنا شوید. مخروط‌های ماده این گیاه دارای ویژگی‌های سلامتی بسیاری هستند و به همین دلیل پزشکان طب سنتی از آنها برای سال‌ها در درمان‌های خود استفاده می‌کردند. یکی دیگر از کاربردهای اصلی این گیاه، صنعت آبجو سازی است که البته در ایران، قابل بحث نیست. اگر دوست دارید بیشتر با خواص و ویژگی‌های بی نظیر رازک آشنا شوید، ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

رازک

خواص رازک

برای قرن‌ها، این گونه یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی محسوب می‌شده است. البته همان طور که در بالا نیز گفته شد، رازک یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت آبجو نیز به حساب می‌آمده است. رازک نه تنها مزه فوق‌العاده‌ای دارد، بلکه سرشار از خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتری می‌باشد. همچنین دانشمندان ژاپنی مقاله‌ای را در سال 2010 در مجله علمی پزشکی Daily Health به چاپ رسانده‌اند که در آن ادعا شده رازک یک منبع غنی از ویتامین B6، ویتامین C و ویتامین E محسوب می‌شود. اما مهم‌تر از همه این آنها، ماده‌ای منحصر به فرد به نام xanthohumol است که در رازک یافت می‌شود و طیف گسترده‌ای از جنبه‌های سلامتی به آن مربوط می‌شود.

درمان بی خوابی

خواب یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی محسوب می‌شود. دانشمندان باور دارند اگر شما در طول روز به اندازه خوابی نخوابید، مشکلات زیادی به سراغ شما می‌آید. این موضوع می‌تواند بر روی زندگی شخصی شما تأثیر گذاشته و به برنامه‌های شخصی‌تان صدمه بزند. آمارها نشان می‌دهد در کشوری مانند ایالات متحده آمریکا، بیش از 50 درصد از مردم دچار مشکلات خواب هستند. شما می‌توانید با استفاده از برخی مواد طبیعی مانند رازک بر بی خوابی غلبه کنید. دانشمندان باور دارند که مصرف این ماده می‌تواند اضطراب را از بین ببرد و به همین دلیل مراحل به خواب فرو رفتن تسهیل شود.

جلوگیری از سرطان

سرطان از جمله خطرناک‌ترین بیماری‌های مزمن محسوب می‌شود که تاکنون جان میلیون‌ها نفر را گرفته است. جالب است بدانید تنها در سال 2010 بیش از 900 هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به این بیماری، رادیکال‌های آزاد هستند. این رادیکال‌ها که بر اثر متابولیسم سلولی ایجاد می‌شوند، سلول‌های سالم بدن را اکسیده کرده و آنها را به اندام‌های سرطانی تبدیل می‌کنند. دانشمندان باور دارند آنتی اکسیدان ها می‌توانند فعالیت رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند. به همین دلیل استفاده از موادی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند می‌توانند به شما در جلوگیری از انواع سرطان کمک کنند.

رازک

درمان فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا از جمله دردهای اسکلتی است که این روزها به شدت در حال رایج شدن می‌باشد. این بیماری خود را با درد در نقاط حساس بدن نشان می‌دهد. معمولاً دانشمندان باور دارند که این بیماری به دلیل کم خوابی و التهاب ایجاد می‌شود. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، رازک قادر است که به صورت مؤثری به درمان بی خوابی کمک کند و به همین دلیل مصرفش می‌تواند برای مبتلایان به این بیماری مفید باشد. یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود این گیاه به درمان فیبرومیالژیا کمک کند، ویژگی‌های ضد التهابی فراوان آن می‌باشد.

کاهش فشار خون

فشار خون بالا یکی دیگر از بیماری‌های مزمن خطرناک است که با لقب قاتل خاموش شناخته می‌شود چرا که این بیماری متأسفانه هیچ گونه نشانه‌ای ندارد و به همین دلیل تشخیص آن بسیار دشوار است. بیماری فشار خون بالا به این علت ایجاد می‌شود که قلب مجبور شود برای پمپاژ خون به خود فشار زیادی بیاورد. این موضوع بیشتر به دلیل تنگ شدن رگ‌ها رخ می‌دهد. در این گیاه عناصر زیادی وجود دارند که یکی از مهم‌ترین آنها پتاسیم می‌باشد. این عنصر یک گشاد کننده بسیار قوی است و به همین دلیل حضورش در کاهش فشار خون بالا نقش دارد.

کاهش وزن

اگر به دنبال راهی آسان برای کاهش وزن خود می گردید، به شما استفاده از عصاره این گیاه را پیشنهاد می دهیم چرا که در رازک مقادیر قابل توجه ای فیبر وجود دارد. فیبر ها موادی دیر هضم هستند و به همین دلیل شما با مصرف آنها تا ساعت ها احساس گرسنگی نمی کنید. علاوه بر این، به دلیل وجود مس در رازک، این گونه قادر است که میزان متابولیسم شما را افزایش بدهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو