دسته بندی : پزشکی و سلامت

سلیاک دارم ، چی بخورم که فاقد گلوتن باشه ؟؟

در این پست مخاطبان ما بیماران سلیاک هستند که مجبورند یک رژیم غذایی فاقد گلوتن را استفاده کنند. اینجا به شما میگوییم چطور باید از خطرات ناشی از گلوتن در بدن خود پیشگیری کنید و رژیم غذایی بدون گلوتر داشته باشید. امام گلوتن چیست ؟؟ گلوتن یک پروتئین می باشد که در گندم و غلاتی همانند جو می توان پیدا کرد. کسانی که دارای بیماری سلیاک هستند، امکان دارد با استفاده از این پروتئین دچار مشکلات روده و عدم جذب مواد مغذی توسط روده شوند. اکثر افراد گلوتن را تحمل می کنند. آن ها عوارضی را تحمل کرده که باعث آسیب نخواهد شد. به هر حال این افراد باید از مواد غذایی که حاوی گلوتن از جمله نان، کیک و ماکارونی می باشند خودداری کنند.

بیماران سلیاک باید چه غذاهایی بخورند و چه غذاهایی نخورند که گلوتن نداشته باشد.

رژیم فاقد گلوتن

 

سلیاک دارم چی بخورم؟؟ (چه غذاهایی فاقد گلوتن هستند)

اطلاعات خود را زیاد کنید.

به دلیل وجود گلوتن در اکثر مواد غذایی ها، اگر نمی خواهید از آن استفاده کنید بهتر است اطلاعات زیادی درباره آن بدانیم.

دو استاندارد معمول در مورد غذاهای فاقد گلوتن وجود دارد:

۱- ۲۰ قسمت در یک میلیون

۲- کمتر از ۲۰۰ قسمت در یک میلیون

 

از محصولاتی که فاقد گلوتن می باشد مطمئن شویم.

درباره مواد غذایی که فاقد گلوتن هستند، مطمئن شوید. گلوتن مخفی در مواد غذایی ممکن است مشکل ساز شود. برای مثال :بستنی و سس کچاپ.

کدام موادغذایی دیگری گلوتن دارند؟ دارو ها و مواد مصرفی حاوی گلوتن می باشند. باید به تمامی برچسب محصولاتی که استفاده می‌کنیم، توجه داشته باشیم تا از نداشتن گلوتن اطمینان حاصل کنیم.

  • داروها: اکثر داروها حاوی گلوتن در قالب نشاسته می باشند. اگر دارو در محتویاتش گلوتن نبود به دنبال برچسب و یا از دارو ساز سوال کنید.
  • وسایل مصرفی: گلوتن در لوازم آرایشی، شامپو می باشد، گلوتن در وسایل بازی کودکان می باشد.

 

افرادی که مثل شما به گلوتن حساسیت دارند را پیدا کنید.

شما با عضویت در بعضی ارگان ها ا گروه های اینترنتی می توانید اطلاعاتی درباره رژیم های فاقد گلوتن به دست آورید. از سایت ها و شبکه های اجتماعی نیز می توان افرادی که بیماری سالیاک و یا عدم تحمل کلوتون را دارند استفاده کرد. این کار باعث بهبود وضعیت در شما و انگیزه می شود.

 

خودتان را آماده کنید.

با داشتن برنامه می توان به سلامت خود و انجام رژیم راحت تر غذایی بدون گلوتن کمک کرد. یک کمد جداگانه برای محصولات گلوتن کنار گذارید. تا آنها را اشتباه مصرف نکنید اگر این کار ممکن نبود حواستان به مواد غذایی های مشترک از قبیل مربا، کره با دیگران باشد. زمانی که می خواستید غذای بدون گلوتن درست کنید، ظروف خود را تمیز کنید. حواستان باشد اگر در مهمانی غذایی گلوتن داشت، از مصرف آن خودداری کنید و یا غذا با خودتان ببرید.

 

اگر نمی توانید غذاهای مورد علاقه خود را که دارای گلوتن می باشند بخورید به آن فکر نکنید.

اکثر افراد که دچار بیماری سلیاک برای رژیم خود از غذاهای بدون گلوتن استفاده می کنند زیرا آنان به این اعتقاد دارند که غذای سالم تر و بسیار راحت تر این می باشد .

 

به خانواده و دوستان خود بگویید تا از مصرف گلوتن اجتناب کنند.

اگر به بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن دچار هستید، به اطرافیان بگویید تا از مصرف آن خودداری کنند، و بگویید چقد به ضرر شما می باشد.

 

به چیزی که می خوردید توجه کنید‌.

شاید شما نتوانید اکثر مواد غذایی را مصرف کنید، ولی می توانید بسیاری از غذا ها را مصرف کنید. دید مثبت به این قضیه می توان به بهتر زندگی کردن کمک کند حتی اگر گلوتن نداشته باشید.

 

گلوتن

 

سلیاک دارم چی نخورم؟؟ ( چه غذاهایی گلوتن دارند)

از گندم،جو ، چادوم و چاودار استفاده نکنید.

۴ علت اصلی وجود گلوتن گفته شد. اگر گلوتن داشتید از مصرف این محصولات خودداری نمایید. چاودار یک پروتئین به نام سکالیان می باشد که شکلی دیگر از گلوتن است.

 

حواستان به جو دوسر باشید.

جو دوسر حاوی گلوتن نمی باشد، اما با گندم روی آن عملیات انجام می شود. اگر روی محصول جو دوسر نوشته نشده بود (بدون گلوتن) از خرید آن صرف نظر کنید.

 

مراقب دلستر ها باشید.

اگر روی ماءالشعیر نوشته بود فاقد گلوتن، استفاده کنید. اگر ننوشته شده بود از مصرف آن جلوگیری نمایید.

 

مواد غذایی زیر را استفاده نکنید.

حتما برچسب مواد غذایی را چک کنید. شما نمی توانید مواد غذایی گفته شده استفاده کنید در صورتی که روی آن بنویسند:

  • غلات و نان
  • سس سالاد و سبزیجات سس
  • ماکارانی
  • سوپ ها

 

گلوتن

 

راهنمایی های مهم برای رژیم فاقد گلوتن!

لبنیات استفاده کنم یا نه ؟

سوال : سلیاک دارم لبنیات بخورم یا نه ؟ استفاده از شیر، خامه، ماست برای شما ضرر ندارد. اما حتما باید از موادی که در آن به کار می برند را بدانید، چون به پنیر آرد میزنند تا خوب به عمل بیاید. در اکثر مواقع سلیاک به روده آسیب می رساند. اما این آسیب با گذشت زمان بهتر می شود و در زمان خوب شدن بهتر است لبنیات را دائمی نکنیم. اگر لبنیات مصرف نمی‌کنید بهتر است از شیر سویا استفاده کرد. همچنین از شیر بز هم می توان استفاده کرد.

 

میوه و سبزیجات مشکل ندارند.

سوال : سلیاک دارم سبزیجات بخورم یا نه ؟سبزیجات و میوه ها گلوتن ندارند. اگر از محصولی استفاده می کنید، حتما ترکیبات آن را چک کنید که گلوتن نداشته باشند.

 

چه نوع چربی و روغن استفاده کنیم؟

سوال : سلیاک دارم چه روغنی بخورم ؟ از مارگارین و روغن های گیاهی استفاده کنید، و از چربی سفت گاو استفاده نکنید.

 

از میان وعده مناسب استفاده کنید.

سوال : سلیاک دارم به عنوان میان وعده چی بخورم ؟ آجیل، کشمش و تخمه ها بدون گلوتن می باشند، اما باید مواد افزودنی آن را چک کنیم تا مطمعن شویم که گلوتن نداشته باشند. اما بدانید مصرف خام آن مشکلی ایجاد نمی کند.قبل استفاده از دسر و بستنی ترکیبات آن را چک کنید تا از نداشتن گلوتن مطمئن شوید. افرادی که گلوتن دارند از کیک و کیک پنبری استفاده نکنند.

 

در مصرف ادویه و ترکیبات آشپزی را دقت کنید.

سوال : سلیاک دارم ادویه جات بخورم یا نه ؟ استفاده از سرکه، فلفل، نمک خالص برای افراد گلوتن دارند مشکلی ندارد. پودر خردل و ادویه را چک کنید که با آرد ترکیب نشده باشند. به پخت و پز حواستان باشد و آرد را به هیچ عنوان اضافه نکنید.

 

آگاهی لازم درباره نوشیدنی ها را داشته باشیم.

سوال : سلیاک دارم چه نوشیدنی هایی بخورم ؟ آب گلوتن ندارد و برای رژیم سالم اجباری می باشد. استفاده از چای، کاکائو، قهوه مشکلی ندارد. اما نباید مواد گلوتن به آن ها اضافه شده باشد.

 

به اندازه کافی از ویتامین استفاده کنید.

سوال : سلیاک دارم چه مکمل هایی باید بخورم ؟ با متخصص تغذیه مشورت کنید تا ویتامین ضروری های همچون آهن، فیبر، نیاسین را در رژیم شما قرار داد تا شما از آن استفاده کنید. این ویتامین ها در غلات موجود می باشد. استفاده نکردن از غلات در رژیم غذایی امکان دارد فرد را دچار ریسک فقر شود.

 

سلیاک دارم چی بخورم

 

اگر به طور اتفاقی گلوتن مصرف کردیم چه کنیم؟

این اتفاق برای خیلی ها می افتاد و با گذشت زمان کمتر خواهر شد. اگر اتفاقی از مواد گلوتنی استفاده کردید فرد دچار شکم درد، دل درد می شود. این اتفاق ها عادی و جای نگرانی نیست. اگر زمانی گلوتن استفاده کردید و مشکلی پیش نیامد باز شما می توانید از آن استفاده کنید. گلوتن به روده کوچیک آسیب می رساند، حتی اگر عوارض نداشته باشد.

 

غذاهای فاقد گلوتن به درد بخور را بشناسید!

  • آرد ها و غلات مشکل ندارند؟

تمام غلات گلوتن ندارند. بیشتر مواد مصرفی حاوی گلوتن نیستند.

  • غلات فاقد گلوتن:

به موادیی همچون گندم سیاه، ساگو و برنج می باشد.

  • آرد های بدون گلوتن:

حتما برچسب مواد غذایی برنج، ذرت، شاه بلوط را چک کنید تا آلودگی در آن وجود نداشته باشد.

  • از پروتئین بدون گلوتن استفاده کنید:

گوشت های بدون مواد مشکلی ندارند، حتما قبل از زدن مواد به گوشت ها آن ها را چک کنید. در زمانی که بیرون می روید و ماهی سفارش می دهید. حتما نحوه طبخ آن را از آشپز بپرسید. در اکثر مواقع به خاطر نچسبیدن ماهی به تابه از آرد استفاده می‌کنند. از سوسیس و کالباس استفاده نکنید.

نکات و هشدار های مهم در مورد بیماری سلیاک

  • یادتان باشد نوشیدنی ها نیر شامل گلوتن می باشند.
  • هر چیزی را که مصرف می‌کنید برچسب آن را چک کنید.
  • به حرف مردم که می گویند یک تیکه بخورید آسیبی نمی رسد گوش ندهید زیرا دچار مشکل می شوید.
  • یادتان باشد رژیم فاقد گلوتن به معنای سلامتی و درمان کامل نمی باشد.
  • بعضی از متخصصان می گویند که رژیم بدون گلوتن برای افراد عادی مضر است.

 

گلوتن