آشنایی با انواع دستکش های یکبارمصرف و کاربرد آنها

آشنایی با انواع دستکش های یکبارمصرف و کاربرد آنها


منبع: بیتوته

194

1398/12/22

11:04


آشنایی با انواع دستکش های یکبارمصرف و کاربرد آنها



دستکش یکبار مصرف مقاوم, دستکش یکبار مصرف ضخیم

 انواع دستکش های پزشکی یکبارمصرف

مهم نیست که مسئولیت های شما به عنوان یک حرفه ای در زمینه پزشکی چیست ، به احتمال زیاد شما ملزم به پوشیدن وسایل محافظ مناسب هستید. بخشی از این تجهیزات شامل دستکش یکبار مصرف است که می تواند از دست ها محافظت کرده و از تماس پوست با مواد شیمیایی خشن ، عوامل بیماری زا ناشی از خون و سایر مواد خطرناک جلوگیری کند.

 

دستکش های پزشکی به جلوگیری از آلودگی متقابل بین بیماران و مراقبان آنها کمک می کند و همچنین در برابر مواد شیمیایی و باکتری های خطرناک محافظت می کند. برای محافظت حداکثر ، مهم است که دستکش مناسب را انتخاب کرده و از آنها به درستی استفاده کنید.

 

چگونه دستکش یکبار مصرف را انتخاب کنیم :

هنگام خرید دستکش یکبار مصرف ، متناسب با نیازهای مختلف گزینه های مختلفی وجود دارد. سطح محافظت ، راحتی ، دوام و موارد دیگر بین انواع دستکش متفاوت است که شامل دستکش های لاتکس ، دستکش نیتریل و دستکش وینیل است. با انتخاب های بسیار زیاد ، تصمیم می تواند گیج کننده باشد ، بنابراین بیایید آنرا تجزیه کنیم و تصور کنیم که چرا انواع مختلفی وجود دارد . پس از درک این مسئله ، روند انتخاب دستکش بسیار ساده تر خواهد شد.

 

دستکش یکبار مصرف مقاوم, دستکش یکبار مصرف ضخیم

 دستکش یکبار مصرف

 

انواع دستکش :

دستکش های پزشکی معمولاً از پلیمرهایی مانند لاتکس ، وینیل و نیتریل ساخته می شوند ، اگرچه ممکن است دستکش یکبار مصرف از مواد دیگر مانند نئوپرن پیدا کنید. در زیر یک مقایسه سریع تفاوت میان نیتریل، لاتکس و وینیل از جمله تفاوت در طراحی و مزایای منحصر به فرد آنها وجود دارد.

 

نوع دستکش  تعریف مزیت ، فایده سطح حفاظت
دستکش لاتکس  ساخته شده از لاستیک طبیعی بالاترین راحتی ، انعطاف پذیری ، تناسب و حساسیت لمسی باکتری ها ، ویروس ها
دستکش نیتریل  ساخته شده از مواد مصنوعی کشش بالا، بادوام مواد شیمیایی ، ویروس ها
دستکش وینیل ساخته شده از مواد مصنوعی مقرون به صرفه ، راحت مواد شیمیایی

 

دستکش های لاتکس و دستکش های بدون لاتکس :

دستکش های لاتکس اغلب از طرف ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ترجیح داده می شوند زیرا در ارتجاع ، راحتی و مناسب بودن بهترین خدمات را ارائه می دهند. به طور خاص جراحان از دستکش های لاتکس استفاده می کنند زیرا برای کارهای حساس عالی هستند ، زیرا دقت بیشتری را با حساسیت لمسی بالا ارائه می دهند.

 

با وجود مزایای آن ، دستکش های لاتکس باعث آلرژی در برخی افراد می شود و بسیاری از آنها ترجیح می دهند که به جای دستکش های لاتکس از گزینه های دستکش غیر لاتکس مانند وینیل و نیتریل را انتخاب کنند.

 

دستکش های وینیل که از جنس PVC (پلی وینیل کلرید) ساخته می شوند ، معمولاً ارزان ترین دستکش بدون لاتکس هستند. با این حال ، بسیاری ترجیح می دهند از دستکش های سطح بالاتر مانند دستکش نیتریل استفاده کنند. دستکش نیتریل اغلب ترجیح داده می شود زیرا این دستکش های غیر لاتکس شبیه به حالت کششی دستکش های لاتکس هستند و همچنین بسیار بادوام و مقاوم در برابر سوراخ شدن هستند.

 

تفاوت دیگری که باید در هنگام تصمیم گیری بین دستکش لاتکس و غیرلاتکس در نظر بگیرید ، محافظت از هر نوع ماده است. به طور کلی ، دستکش های لاتکس بهترین محافظت در برابر باکتری ها و ویروس ها را دارند، در حالی که دستکش های غیرلاتکس محافظت شیمیایی بهتری دارند. از بین انواع مختلف دستکش بدون لاتکس ، دستکش های نیتریلیک علاوه بر محافظت شیمیایی که در اختیار شما قرار می دهند ، محافظت بالاتری در برابر ویروس ها نیز دارند.

 

دستکش یکبار مصرف مقاوم, دستکش یکبار مصرف ضخیم

انتخاب دستکش یکبار مصرف

 

انتخاب دستکش :

اکنون که درک بهتری از مواد مختلف دستکش یکبار مصرف و مزایای فردی آنها را داشته ایم ، بیایید گزینه های خاص تری را در دسترس قرار دهیم. هر یک از این گزینه ها برای ایجاد مزایای خاص برای مصارف مختلف در نظر گرفته شده است. برای انتخاب نوع دستکش مناسب برای استفاده در نظر گرفته شده ، درک این مزایا مهم است.

 

دستکش پودری و دستکش بدون پودر :

دستکش بدون پودر به دلیل روندی که باید انجام شود تا پوشش پودر از دستکش جدا شود ، گرانتر است. با این وجود ، دستکش های بدون پودر با کاهش پروتئین و محتوای شیمیایی ، علت آلرژی را کاهش می دهند. علاوه بر این ، دستکشهای بدون پودر نسبت به دستکشهای پودری از "تمیزتر" استفاده می کنند ، زیرا هیچ گونه باقیمانده ای روی لباس و سایر سطوح باقی نمی گذارد.

 

دستکش های پودری معمولاً با نشاسته ذرت ، آغشته می شوند ، که این کار پوشیدن دستکش را راحت تر می کند. نشاسته ذرت جایگزین گزینه های دیگر پودرینگ مانند پودر لیکوپودیوم و تالک شده است زیرا این نوع پوشش های دیگر تحریک کننده پوست هستند. دستکش بدون پودر اغلب برای جراحی و سایر روشهای حساس ترجیح داده می شود.

 

دستکش یکبار مصرف مقاوم, دستکش یکبار مصرف ضخیم

جنس دستکش یکبار مصرف

 

دستکش کلر و دستکش بدون کلر :

اگر تصمیم دارید از دستکش های بدون پودر استفاده کنید ، تصمیم می گیرید که آیا می خواهید از دستکش های کلر و غیر کلر استفاده کنید.

 

برای کسانی که مایل به استفاده از دستکش پودری نیستند ، اما مزایایی را که با آن نوع دستکش وجود دارد می خواهند ، دستکش های کلر دار دستکش بدون پودر هستند که با کلر آغشته می شوند تا بتوانند راحت دست شوند. این دستکش ها نیز برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک ناشی از پروتئین های محلول ، عاری از ذرات هستند.

 

دستکش های کلر دار بیشتر از دستکش های بدون کلر استفاده می شود ، اگرچه برخی دستکش هایی را ترجیح می دهند که کم رنگ و بوی کمتری دارند. یکی دیگر از مضرات دستکشهای کلر شده ، ماندگاری کوتاه تر آنهاست: پس از گذشت حدود یک سال ، دستکشهای کلرین شکننده می شوند و وقتی در معرض گرما قرار می گیرند ، ممکن است این دستکشها حتی کمتر از یک سال عمر کنند.

 

از طرفی دستکشهای غیر کلر از نظر رنگ به دستکشهای معمولی نزدیک تر هستند و فاقد بوی کلر هستند. با این حال ، این دستکش ها از آنجا که سخت پوشیده می شوند ، بسیار محبوب نیستند.

 

دستکش های معاینه و دستکش های جراحی :

هر دو دستکش جراحی و معاینه ، دستکشهایی برای استفاده در طی مراحل پزشکی هستند. از دستکش معاینه پزشکی می توان برای معاینات بیمار و آزمایش خون استفاده کرد.

دستکش های جراحی توسط جراحان و پرستاران اتاق عمل استفاده می شود. این دستکشهای یکبار مصرف باید از استانداردهای کیفیت بالاتری برخوردار باشند ، و معمولاً از آنجایی که برای مراحل جراحی استفاده می شوند ، استریل هستند. دستکش های جراحی با اندازه های دقیق تر و همچنین حساسیت لمسی بالاتری دارند.

 

دستکش یکبار مصرف مقاوم, دستکش یکبار مصرف ضخیم

 دستکش یکبار مصرف نایلونی

 

دستکش نایلونی یا فریزری:

پوشش مناسبی در برابر ویروس ها نیستند و در صورت تماس با اناتول یا مواد ضدعفونی میزان نفوذ تا ۹۰درصد افزایش می یابد

 

نحوه استفاده از دستکش یکبار مصرف:

در صورت استفاده و حذف صحیح ، دستکش یکبار مصرف محافظت عالی در برابر آلودگی می کند. برای به دست آوردن بیشترین استفاده از دستکش از دستورالعمل های زیر پیروی کنید.

 

مرحله 1: انتخاب کنید :

یک دستکش را انتخاب کنید که متناسب باشد و برای استفاده در نظر گرفته شده باشد.

 

مرحله 2: بررسی کنید

دستکش را از لحاظ پارگی و سوراخ بودن بررسی کنید.

 

مرحله 3: شستشو دهید 

دستکش ها هرگز نباید جایگزین شستشوی مناسب شوند. همیشه قبل از استفاده از یک جفت دستکش دست های خود را بشویید و خشک کنید.

 

مرحله 4: پوشیدن

دستکش را بپوشید. در حالی که از دستکش یکبار مصرف استفاده می کنید ، به تلفن ، دستگیره درب یا موارد مشابه دست نزنید.

 

مرحله 5: دور انداختن دستکش

هرگز دستکش یکبار مصرف را نشویید و مجدداً استفاده نکنید. در هر یک از شرایط زیر ، حتماً دستکش را دور بیندازید و  دست ها را شستشو و خشک کنید و یک جفت دستکش تازه استفاده کنید:

⇒ بین بیماران یا کارها

⇒ وقتی دستکش آلوده می شود

⇒ وقتی دستکش کثیف می شود

⇒ وقتی دستکش پاره شد

⇒ وقتی از دستکش برای چهار ساعت متوالی استفاده شده است.

⇒ بعد از عطسه ، سرفه یا لمس مو یا صورت فرد

 

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو