با گسترش ویروس کرونا مصرف اقلام بهداشتی همچون ماسک به شکل فزآینده‌ای افزایش یافته است اما در این میان بعضاً برای مردم این سؤال پیش می‌آید که بهترین نوع ماسک برای جلوگیری از ابتلا به کرونا چیست؟

در ادامه به معرفی انواع ماسک و کاربردهای آن پرداخته خواهد شد:

ماسک‌های پزشکی یا جراحی: این نوع ماسک‌ها برای پوشاندن دهان و بینی در نظر گرفته شده است.آنها با موادی طراحی شده‌اند که می‌توانند ذرات بزرگ و ترشحات را مسدود کنند ولی همچنان ذرات کوچک می‌توانند از ماسک پزشکی نفوذ کنند.

ماسک‌های معمولی دو لایه کشدار: این ماسک‌ها بینی و دهان را می‌پوشانند ولی به صورت نمی‌چسبد. استفاده از این ماسک‌ها برای محافظت یک‌طرفه و پیشگیری از خروج مایعات از دهان و ورود به هوا می‌توان بهره برد.

ماسک‌های معمولی دو لایه کشدار برای جلوگیری از سرفه و عطسه طراحی شده‌اند ولی در برابر خون مقاوم نیستند.

ماسک‌های جراحی سه لایه بند دار: این ماسک‌ها در برابر خون، ترشحات و ۹۵ درصد ذرات باکتری‌ها مقاوم هستند.با توجه به این‌که این ماسک‌ها بیشتر از ماسک‌های معمولی به صورت می‌چسبند می‌توانند مانع از تماس‌های مکرر دست‌های ما با صورت به‌ویژه دهان و بینی شوند.

*به طور کلی استفاده از ماسک‌های بدون فیلتر بیش از دو ساعت پی در پی توصیه نمی‌شود و پس از آن بهتر است تعویض شود.

در این میان ماسک‌های فیلتردار در شرایط فعلی وسیله‌ای ایده آل برای محافظت در برابر ویروس‌ها از جمله کرونا است زیرا این ماسک‌ها محکم بوده و به‌منظور پوشش‌دهی کامل صورت طراحی شده‌اند.

این ماسک‌ها به‌واسطه تعبیه فیلتر برروی آنها باعث فیلتر کردن هوای تنفس شده و برای حفاظت دوطرفه بسیار مناسب است و در برابر خون، ترشحات و ذرات غیرروغنی مقاوم هستند.ماسک های فیلتردار بر اساس میزان فیلتراسیون ذرات معلق طبقه‌بندی می‌شوند که مهمترین نمونه‌های آن ماسک‌های فیلتردار سری FFP و سری N است.

نکته قابل توجه در استفاده از ماسک‌های فیلتردار عمر مفید آن است که می‌تواند تا ۸ ساعت به‌صورت مداوم ادامه داشته باشد البته در صورتی که ماسک قالب کاسه‌ای و شکل و فرم خود را از دست داده باشد و باعث نشت هوای بیرون به درون ماسک شود ماسک نیاز به تعویض خواهد داشت.

*لازم به ذکر است استفاده ۴ ساعت مداوم از ماسک N۹۵ می‌تواند سبب بروز بیماری‌های جدی ریوی شود بنابراین استفاده از این ماسک برای افرادی که علائم بیماری و یا ارتباط نزدیک با شخص بیمار را ندارند توصیه نمی شود.