اگر بیمار تنفسی هستید در روزهای کرونایی این غذاها را بخورید

منبع: سیمرغ

119

1398/12/22

13:49


اگر بیمار تنفسی هستید در روزهای کرونایی این غذاها را بخورید

ویروس کرونا همه افراد را تحت تاثیر قرار می دهد که البته بخشی از مردم آسیب پذیرتر از سایرین هستند، از جمله بیماران تنفسی که در این مطلب راهکارهای تغذیه ای برای این افراد ارائه می دهیم

تغذیه سالم برای بیماران تنفسی در زمان کرونا

دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهدشات در دستور العملی با عنوان "دستورالعمل راهنمای مدیریت تغذیه در ویروس کرونا" شش توصیه تغذیه‌ای را به بیماران مبتلا به بیماری‌های تنفسی ارائه کرده است که در ادامه می‌آید:

بیشتر بدانید : کرونا ویروس چه تاثیری بر بخشهای دیگر بدن می گذارد؟ از معده تا قلب

مصرف روزانه کربوهیدرات‌ها به منظور تامین بخش عمده انرژی و برخی از مواد مغذی ضروری است. این کربوهیدرات‌ها به دو شکل ساده و پیچیده دسته‌بندی می‌شوند. باید توجه کرد که مصرف انواع کربوهیدرات‌های پیچیده از جمله برنج، انواع نان سبوس‌دار مانند نان جو و سنگک، ماکارونی‌های ترجیحاً سبوس‌دار، رشته و غلات صبحانه، سبزی‌ها و میوه‌ها توصیه می‌شود.

همچنین به منظور سالم و قدرتمند نگه داشتن عضلات تنفسی بیماران، باید منابع غنی از پروتئین را حداقل دو واحد در روز بر اساس گروه‌های غذایی و رهنمودهای غذایی دریافت کنند. بهترین منابع پروتئین شامل انواع گوشت اعم از گوشت قرمز، مرغ، ماهی و طیور، انواع حبوبات مانند لوبیا، ماش، عدس، نخود و باقالا، تخم مرغ، انواع لبنیات پاستوریزه مانند پنیر، شیر، ماست، کشک و دوغ و انواع آجیل‌های بدون نمک است.

به منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های محلول در چربی، باید به صورت روزانه از روغن‌ها و چربی‌های خوراکی استفاده شود. روغن گیاهی یا روغن نباتی شامل آفتابگردان، سویا، پنبه‌دانه، زیتون، روغن گردو، کنجد، کلزا و ... است. البته باید توجه کرد که روغن‌هایی مانند زیتون، کلزا، کنجد و روغن آفتابگردان و ... برای سرخ کردن مناسب نیستند و برای پخت و پز مناسب‌ترند.

در ضمن این روغن‌ها به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی طبیعی که دارند، ‌مانند ترکیبات پلی‌فنلی و ویتامین E و بتاکاروتن، دارای ارزش غذایی تغذیه‌ای فراوانی بوده و باید در برنامه غذایی گنجانده شوند. البته توجه داشته باشید که مصرف روغن‌ها و چربی‌های حیوانی شامل کره، روغن ماهی پیه، دنبه و ... باید محدود شود.

در عین حال مصرف مقدار مناسب آب باعث می شود که ترشحات درون مجاری هوایی رقیق‌تر شده و راحت‌تر حرکت کرده و تخلیه شوند. بر همین اساس مصرف شش تا هشت لیوان آب و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود.

همچنین مصرف شش الی چهار وعده غذایی کوچک و با حجم کم در طول روز به جای مصرف دو تا سه وعده غذایی حجیم توصیه می‌شود تا دیافراگم حرکت آزادانه به سمت بالا و پایین داشته باشد. در صورتی که مصرف برخی مواد غذایی خام منجر به نفخ شدید و اختلال در تنفس فرد می‌شود، ‌ مصرف آن را کاهش دهید.

باید توجه کرد که غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی چربی و نمک است، موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود و می‌تواند به ایجاد تورم و التهاب قسمت‌های مختلف بدن از جمله مجاری تنفسی و مسیرهای هوایی منجر شود. بنابراین مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیادی سدیم در مواد غذایی مانند انواع کنسروها، شوریجات و غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس وجود دارد که مصرف آن‌ها باید محدود شود.


بیشتر بدانید : آیا ویروس کرونا در فریزر از بین می رود؟+ پاسخ به چند سوال مهم کرونایی

بیشتر بدانید : ویروس کرونا چطور به بدن حمله می کند که باعث مرگ می شود؟

بیشتر بدانید : راهکارهای سازمان بهداشت جهانی در پیشگیری از کرونا ویروس


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو