آموزش پرورش درخت زیتون + نحوه تکثیر و شرایط نگهداری درخت زیتون

منبع: تاپ ناز

122

1398/12/22

14:16


درخت زیتون

درخت زیتون جزو درختان میوه ای سرزمین های گرمسیری است که به روش های مختلفی تکثیر می شود و بیشتر در حوضه مدیترانه پرورش داده می شود. این دخرت عمر زیادی می کند و در شرایط آب و هوایی حداقل 8 درجه سانتی گراد رشد می ند.

نام درخت زیتون به زبان انگلیسی Olive است. درخت زیتون در تمام طول سال سبز است و عمری طولانی دارد طوری که با از بین رفتن ریشه خشک نمی شود و باز هم جان می گیرد. درخت زیتون در حدود 20 گونه مختلف دارد و از گروه گیاهات گلدار است. تکثیر زیتون به روش های مختلف انجام می شود که در ادامه با آن آشنا می شوید.

آشنایی با درخت زیتون و نحوه رشد و تکثیر آن

درخت زیتون بومی کشورهای اطراف دریای مدیرتانه، شمال تا جنوب چین، جنوب شرق آسیا، شمال آفریقا، اسکاتلند و شرق استرالیا است و تحمل سرمای شدید و یخبندان را ندارد. تکثیر زیتون در نقای با زمستان معتدل و تابستان گرم و خشک شاراطی بهتری دارد.

درخت زیتون از تنه و بازوهای اصلی و فرعی تشکیل می شود و دارای برگ های باریک و کوچک است. درخت زیتون به روش های مختلف کاشت هسته، خوابانیدن، قلمه زدن، پاجوش، پیوند پایه بذری، کشت لافت و تقسیم کاشته می شود.

 

کاشت هسته زیتون

در ابتدا باید درخت زیتون مناسبی پیدا کنید و زیتون را مستقیما از درخت بکنید تا هسته آن قابل کاشت باشد و مطمئن شوید که زیتون خوب رسیده است. گوشت اضافه آن را با بک چکش له کنید و درون آب قرار دهید و خوب آب آن را عوض کنید. سپس بعد از گذشت زمان 24 ساعت، هسته زیتون را با یک اسکاچ ظرفشویی تمیز، به صورت کامل از گوشت جدا کنید.

سر گرد هسته را با چاقو سوراخ کنید و باز به مدت 24 ساعت در دمای اتاق در آب خیس کنید. پس از آن هسته را در گلدان با خاک مناسب بکارید. گلدان ها را به روش گلخانه ای مرطوب نگه دارید. می توانید از یک کیسه پلاستیکی شفاف برای این کار استفاده کنید. در جای گرم و با نور کافی آن را قرار دهید و این نکته را هم بدانید که در ابتدای کاشف نور مستقیم آفتاب برای آن مضر است. جوانه زدن زیتون در حدود 1 ماه طول می کشد.

 

ازدیاد زیتون به روش خوابانیدن

تکثیر زیتون به روش خوابانیدن به این گونه است که شاخه درخت را خم کرده ودر زیر خاک قرار میدهند به طوری که قسمتی از نوک شاخه بیرون از خاک باشد. بعد از گذشت مدتی قسمت قرار گرفته زیر خاک ریشه داده و می توان اتصال شاخه به درخت مادر را قطع کرد.

درخت زیتون

قلمه زدن

قلمه زیتون به دو روش خشبیه و نیمه خشبی صورت می گیرد. روش خشبیه که در سطح وسیع انجام نمی شود در فصل زمستان با استفاده از شاخه درختان ۴ یا ۵ ساله انجام می شود. به این صورت که شاخه انتخاب شده را درون خاک ماسه ای مرطوب و نمدار نه خیلی خیس قرار میدهند که در فصل بهار ریشه و جوانه میزند.

در روش نیمه خشبی قلمه با هورمون ریشه دار می شود و در سطح تجاری متداولتر است. که در اواسط اسفند تا اواخر فروردین و اواخر شهریور تا اواسط آبان انجام می شود. طول مناسب برای قلمه ها در این روش ۱۲ تا ۱۸ سانتی متر با قطر ۴ تا ۸ میلی متر که دارای چند برگ سالم باشند تعیین شده است.

 

ازدیاد زیتون به روش پاجوش

پاجوش ها یا پا گیاه ها در قسمت پایه ای درخت و در بعضی مواقع در قسمت بالایی درخت رشد می کنند. درخت زیتون پاجوش زیادی دارد که در روشهای سنتی از آن برای تکثیر زیتون استفاده می شود. برای این منظور پا جوش ها را از تنه جدا کرده و به طور مستقیم در گلدان قرار می دهیم، دقت شود که پاجوش ها ریشه داشته باشند.

بخوانید: “پرورش کاکتوس در منزل” و ایده های خاص برای پرورش و نگهداری کاکتوس در خانه

پیوند پایه بذری

از روش پیوند بیشتر برای ایجاد یک ترکیب با دوام استفاده می شود. که باید شرایط لازم برای جوش خوردن گیاه فراهم باشد. این روش در کشور ما برای تکثیر زیتون خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

درخت زیتون

کشت بافت زیتون

این روش نیاز به پروتکل مناسب، نیروی متخصص و امکانات مدرن گلخانه ای و آزمایشگاهی دارد و بیشتر در کشور های ایتالیا، ترکیه، اسپانیا و آمریکا انجام می شود.

 

روش تقسیم

یکی دیگر از روش های تکثیر زیتون روش تقسیم است. در قسمت پایینی درخت زیتون برآمدگی هایی وجود دارد که به آن غده یا بن هم می گویند. برای اینکه بتوان غده ها را در زمین اصلی کاشت باید وزنی حدود ۱ تا ۳ کیلو گرم داشته باشند ولی برای رشد این غده ها در گلخانه یا خزانه وزن حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ گرم کافیست. روی این غده ها ترک های می خورد که در خاک ریشه دار می شود و از آن به عنوان نهال ریشه دار شده استفاده می شود. از این روش به دلیل آسیب به درخت در سطح انبوه استفاده نمی شود.

بعد از تکثیر درخت زیتون این گیاه بعد از مدت ۴ تا ۵ سال شکوفه می دهد. و در سال های اولیه محصول چندانی ندارد.

 

شرایط کاشت زیتون

کاشت و پروش درخت زیتون در مناطقی با دمای حداقل ۸ درجه سانتی گراد امکان پذیر است. به شرط آنکه سرما متداوم و دنباله دار نباشد. همچنین مقدار بارش باید سالانه بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیمتر باشد تا درخت زیتون به صورت دیم از رشد خوبی برخوردار باشد. درخت زیتون به رطوبت زیاد نیاز ندارد و نباید در نزدیکی دریا کاشته شود، رطوبت زیاد زمینه رشد قارچ و باکتری را برای زیتون فراهم می کند. همچنین ساعات آفتابی بیش از ۱۵۰۰ ساعت در سال برای رشد و تکثیر زیتون مناسب است. درخت زیتون در خاک های بهتر رشد می کند که بتواند بدون هیچ محدودیتی ریشه های خود را گسترش دهدف بهترین خاک برای کاشت زیتون خاکی با بافت سبک و سرشار از مواد آلی است.

در این بخش با روش نگهداری و پرورش درخت زیتون آشنا شدید و امیدواریم پس از کاشت این درخت از زیتون های آن بهترین استفاده را داشته باشید.

بخوانید: نحوه نگهداری و پرورش گل زنجبیلی در منزل

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو