دسته بندی : پزشکی و سلامت

تبخال زدم چیکار کنم زود خوب شه ؟(درمان خانگی تبخال)

تبخال زدم چیکار کنم زودتر خوب بشه؟ به نظر شما برای درمان تبخال باید چه کرد؟ نگران نباشید! ما در این پست راه‌های مختلف درمان خانگی و طبیعی تبخال را به شما خواهیم گفت. هرپس سیمپلکس یا همان تب‌خال یکی از بیماری‌های شایع است. درواقع تاولی می‌باشد که روی لب، گونه، چانه و سوراخ‌های بینی می‌زند. این تاول‌ها به پوسته زرد رنگی تبدیل می شوند که تا بعد از چند هفته بهبود می‌یابد. کسانی که تبخال می‌زنند به علت واگیر دار بودن دوباره دچار آن می شوند.

متاسفانه برای درمان تبخال واکسن و دارویی ساخته نشده است. ولی با انجام یکسری کارها که در ادامه به شما خواهیم گفت درد آن را تسکین می دهد.

  • درمان های خانگی و گیاهی برای تبخال
  • جلوگیری از تب‌خال زدن
  • کاهش درد تبخال
  • بالا بردن سرعت خوب شدن تبخال
  • پیشگیری از ایجاد دوباره تب‌خال

تبخال زدم چیکار کنم

تبخال زدم چیکار کنم

 

چند نکته خیلی مهم در مورد تبخال 

 

قبل از بررسی روش های درمان خانگی تبخال باید در مورد این بیماری نکات مهمی را بدانید ، دانستن این نکات به پیشگیری از مشکلات بعدی موثر است.

 

تب‌خال و آفت دهان چه فرقی دارند؟

دلیل زدن تبخال یک ویروس می باشد که روی لب و نواحی اطراف آن اتفاق می افتد. یعنی منبع آن بیرونی است. آفت دهان داخل دهان رخ می دهد، واگیردار نمی باشد و علت بوجود آمدن آن ویروس نمی باشد. پس درمان این دو باهم فرق دارند.

 

چطور سریع متوجه شویم که تبخال زده‌ایم؟

قبل از اینکه ما تبخال را ببینیم، امکان دارد احساس سوزش را پیرامون دهان خود حس کنیم. اگر ما هرچه سریع تر متوجه تبخال شویم به بهبود آن کمک کرده ایم. امکان دارد وقتی که حس مورمور شدن به ما دست می دهد، یک برآمدگی کوچک یا سفتی در زیر پوست خود لمس کنیم.

علائم اولیه دیگر:

  • تورم غدد
  • تب
  • گلودرد
  • خارش پوست لب
  • درد در هنگام قورت دادن

 

با درد تبخال چکار کنیم؟

از یکسری پماد های مخصوص التهاب تب‌خال که از داروخانه می‌توانید تهیه کنید، استفاده کنید. از مصرف مسکن‌هایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و آسپرین غافل نشوید.

 

زمان مراجعه به پزشک چه موقع است؟

۱-اگر تبخال شما بسیار شدید می باشد و یا سیستم ایمنی بدن شما مشکل دارد.

۲-درجه تب شما کاهش نمی‌یابد

۳-مدت تب‌خال شما طولانی شد یا چشمان شما مورد اذیت قرار گرفت

۴- اگر کسی در داخل چشم تب‌خال زده باشد احتمال کوری او بسیار زیاد می باشد.

۵- پس حواستان باشد عفونت گسترش نیابد و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تبخال زدم چی بخورم

درمان تبخال

 

درمان خانگی تبخال (با دارو گیاهی و روش های طبیعی)

 

روغن درخت چای مصرف استفاده کنید:

روغن درخت چای خواص ضد ویروسی دارد و برای التیام تبخال بسیار مفید است. مقداری روغن درخت چای را با آب ترکیب کنید و محلول را روی تبخال بزنید. این کار مانع از بوجود آمدن تاول و شدیدتر شدن تبخال می شود.

 

روی تبخال وازلین بزنید:

وازلین هم از روش های موثر و خانگی درمان تبخال است . پوشاندن تب‌خال توسط وازلین باعث می شود باکتری ها و ویروس هایی که تبخال را تشدید می کند از بین برود. مقدار زیادی وازلین را روی نواحی‌ای که تبخال زده قرار دهید. قبل از استفاده از وازلین حتما دستان خود را بشویید تا میکروب سراغ تبخال نرود و هرچه سریعتر تسکین پیدا کند.

 

سرکه سیب را تست کنید:

سرکه سیب می تواند تبخال را خشک کند. در کل سرکه سیب قاتل باکتری ها است. ممکن است هنگام استفاده از آن سوزش سراغتان بیاید. این کار را ب استفاده از گوش پاک‌کن انجام دهید.

 

از آب اکسیژنه سه درصد استفاده کنید:

خواصی که آب اکسیژنه دارد باعث می شود باکتری ها از بین بروند و بهبود درمان تبخال را بهبود ببخشد. مقدار کمی آب‌اکسیژنه را روی پنبه‌ بزنید و روزی چند بار روی تب‌خال قرار دهید.

 

چای کیسه را تست کنید:

چای با داشتن یکسری خواص به تسکین درد و درمان خانگی تبخال کمک خواهد کرد. برای انجام این روش، چای کیسه‌ای را در آب گرم خیسانده، سپس آن را به مدت ۵ دقیقه روی تبخال بگذارید. این کار را ۲ الی ۳ بار در طول روز انجام دهید.

 

آیا سیر ضد تبخال می باشد؟

سیر یکی از بهترین درمان‌ های خانگی برای تبخال می باشد که عوارض کمی هم دارد. سیر را له یا رنده کنید سپس روی تبخال بزنید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سیر مقداری سوزش بوجود می‌آورد و بعلت داشتن خواص آنتی باکتریایی بسیار مفید است.

 

استفاده از نمک و آلوئه ورا:

نمک را بطور مستقیم روی تیخال بپاچید تا به تسکین درد کمک کند. سپس محل تبخال را شسته و ژل آلوئورا را روی آن قرار دهید. زدن نمک و آلوئورا سبب آرام شدن درد تبخال خواهد شد.

 

عصاره وانیل استفاده کنید:

عصاره وانیل را روی ۳ الی ۴ بار روی تبخال بزنید. این کار سبب تسکین درد تبخال می  شود و بدلیل داشتن الکل در عصاره وانیل بسیار ضدعفونی کننده است. این روش را به عنوان یک روش خانگی موثر برای درمان تبخال مد نظر داشته باشید.

 

داروهای ضد ویروسی مصرف کنید:

از پمادهای ضد خال استفاده کنید که آن را از داروخانه می توانید تهیه کنید. حواستان به حساسیت های موجود در بعضی از این داروها باشد.

تبخال زدم لبم باد کرده

درمان تبخال

 

روش های درمان خانگی تبخال

 

شیرین‌بیان بخورید:

شیرین‌بیان به درمان خانگی تبخال کمک زیادی می کند. سعی کنید از ریشه آن مصرف کنید. همچنین شیرین‌بیان و مقدار کمی آب را باهم ترکیب کنید تا شکل خمیر به خودش بگیرد و روی تب‌خال قرار دهید.

 

لیزین استفاده کنید:

در شیر یک ماده پروتئینی به اسم لیزین وجود دارد که لا ویروس تب‌خال مقابله می کند. همچنین از سایر لبنیات مانند ماست و پنیر هم می‌توانید استفاده کنید.

 

از خوردن مواد غذایی آرژنین‌دار دوری کنید:

محققان کشف کرده‌اند که خوردن آرژنین، به بدتر شدن تب‌خال کمک می کند. اگر مدام تب‌خال می زنید از خوردن غذاهای آرژنین دار جدا خودداری کنید.

غذاهای آرژنین‌دار شامل:

  • نوشابه و ماءالشعیر
  • کره بادام‌زمینی
  • نخود
  • بادام هندی
  • غلات صبحانه
  • ژلاتین
  • شکلات

 

با تجویز پزشک از داروهای ضد ویروسی استفاده کنید:

اگر روش های بالا برای درمان خانگی تبخال جوابگو نبود ، چاره ای جز رفتن به سراغ داروهای شیمایی نیست.

داروی ضد ویروسی برای درمان تبخال بسیار مفید هستند. شاید این داروها تبخال را درمان نکنند ولی طول دوره درمان را به سرعت بهبود می بخشند. اغلب این داروها اگر به محض تشخیص تبخال استفاده شوند بسیار موثر می باشند. اگر مدام تیخال می زنید ممکن است پزشک داروهایی برایتان تجویز کند که مجبور باشید چه در دوره تبخال چه غیر آن را مصرف کنید. در واقع پزشک با این کار عامل تبخال را ریشه کن می کند. داروهای ضدویروسی بر روی تکیثیر ویروس دخالت می کنند و مانع گسترش آن ها می شود. هرچه قدر تکثیر DNA ویروس با تداخل و مشکل بیشتری مواجه شود، قدرت سیستم ایمنی بدن بالاتر می رود و درمان تبخال سریع تر انجام می شود.

تبخال زدم چکار کنم

درمان خانگی تبخال

 

پیشگیری از تبخال

 

ویروس تب‌خال یکی از معدود ویروس های غیر قابل درمان می‌باشد ولی با رعایت یکسری نکات می‌توان از آن پیشگیری کرد.

 

مصرف ضدآفتاب:

روی قسمت‌هایی که مستعد زدن تب‌خال می باشند، ضدآفتاب بمالید.  اکسید زینک باعث می شود افرادی که بخاطر نور آفتاب تب‌خال می زنند، از زدن آن پیشگری کند.

 

قسمت‌های مستعد را شست و شو دهید:

لباس، حوله، پتو را هفته ای سه بار بشویید.

 

سیستم ایمنی بدن را بالا ببرید:

کاهش استرس، ورزش کردن، استراحت و برنامه غذایی مناسب سبب افزایش سیستم ایمنی می شود.

 

صبوری کنید: 

درمان تبخال چه به روش خانگی چه با روش های دارویی و پزیشکی حدود یک هفته به طول می‌انجامد. از دست زدن و فشار دادن تب‌خال دوری کنید. زیرا پروسه درمان را طولانی تر می کند.

 

استرس نداشته باشید: 

همیشه بین تب‌خال زدن و استرس ارتباطی وجود دارد. پس سعی کنید برای پیشگیری از زدن تب‌خال و تسریع در پروسه درمان، استرس و نگرانی را کنار بگذارید.

تبخال زدم میخوام زود خوب بشه

درمان تبخال

 

چیکار کنیم که ویروس تبخال را به دیگران منتقل نکنیم؟

تبخال زدم حالا چیکار کنم؟

همانطور که به درمان خانگی تبخال مشغولید دقت کنید که این ویروس را به کسی منتقل نکنید چرا که ویروس تب‌خال به‌طور زیادی واگیردار می باشد پس از بوسیدن و هرگونه تماس دهانی پرهیز کنید. همچنین از استفاده قاشق، چنگال، لیوان، نی مشترک با دیگران دوری کنید. ظروف غذاخوری و قاشق و چنگال خود را با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز آبکشی کنید. همچنین توانایی این را دارید که تب‌خال را آرام با آب و صابون بشویید تا ویروس در مناطق دیگر پخش نشود.

 

دستان خود را مرتب شست و شو دهید و تبخال را دست‌کاری نکنید:

اگر شما با تب‌خال بازی کنید امکان دارد این ویروس به افراد دیگر هم سرایت کند و آن‌ها را آلوده کند حتی امکان دارد به چشم و ناحیه تناسلی آسیب برساند. توجه کنید که اگر چشم شما آلوده شد حتما به پزشک رجوع کنید زیرا می‌تواند در بینایی شما اختلال ایجاد کند.

 

درجه تب را پایین بیاورید:

ممکن است گاهی اوقات تب‌خال همراه با تب باشد اگر تب داشتید، قرص‌های تب بر مانند استامینافون مصرف کنید تا درجه تب‌تان پایین آید. همچنین برای پایین آوردن تب روش های مانند حمام با آب ولرم، چای گرم، کمپرس و خواب کافی را می توانید استفاده کنید.

 

چطور تبخال را بصورت موقتی پنهان کنیم؟

در بعضی مواقع که پنهان کردن تبخال ضروری می باشد روش زیر را انجام دهید. لایه ای باند مایع روی کل تب‌خال قرار دهید تا به خشکی برسد. لایه دوم را مجدد روی آن قرار دهید تا خشک شود. با این کار سطح پوست شما صاف خواهد شد و باعث بهبود عفونت خواهد شد.

علت تبخال زدم

نکات مهم در مورد تبخال 

  • بسیاری از بانوان در هنگام یا قبل از یائسگی دچار زدن تب‌خال می شوند.
  • استرس را زندگی خود دور کنید. برای انجام این کار ورزش کردن را پیش بگیرید.
  • گاهی اوقات تغییرات هورمونی یا مصرف داروهای ضدبارداری باعث ایجاد تبخال خواهند شد.
  • از پمادهای ضد تب‌خال برای تسکین درد استفاده کنید.
  • به بالا رفتن سیستم ایمنی بدن با رژیم غذایی درست، ورزش کردن، دوری از مواد آلرژی زا، سیگار و الکل کمک کنید.
  • از اینترنت برای درمان خانگی تبخال بهره ببرید.
  • یکسری درمان‌های موضعی تب‌خال امکان دارد زمان بهبودی تب‌خال را بهتر نکنند.

تبخال زدم باردارم

درمان تبخال با دارو گیاهی

چرا تبخال زدم