مکان های دیدنی شهداد و چشم اندازهای طبیعی و تاریخی این منطقه

مکان های دیدنی شهداد و چشم اندازهای طبیعی و تاریخی این منطقه


منبع: آرگا

148

1398/12/24

12:03


شهداد از جمله شهرهای باستانی و تاریخی مهم در ایران است قدمت تاریخی این شهر به شش هزار سال پیش از می گردد مکان های دیدنی شهداد دارای جاذبه های باستانی و تاریخی هستند این شهر مهم از استان کرمان بناهای تاریخی و آثار باستانی متعددی را در خود جای داده است اما می توان جاذبه های طبیعی را نیز در این شهر مشاهده کرد.

شهداد پیشینه تاریخی بسیار طولانی دارد این منطقه باستانی شش هزار سال قدمت دارد جاذبه های دیدنی که می توانید در این شهر مشاهده کنید بسیار جذاب و دوست داشتنی هستند و جاذبه های آن تنها به جاذبه های تاریخی و باستانی منتهی نمی شوند. با سفر به شهداد می توانید جاذبه های شگفت انگیز و خارق العاده ای را از این مناطق مشاهده کنید رویدادهای طبیعی که در این مناطق رخ می دهند بسیار جالب و تماشایی هستند در بیان های این منطقه می توانید چشم اندازهایی را مشاهده کنید که شاید در کمتر جایی از دنیا دیده باشید.

این شهر که یکی از مناطق توریستی و گردشگری در کرمان است در فاصله ۸۷ کیلومتری از این شهر قرار گرفته است خیلی از گردشگران این شهر را با وجود بیابان های آن می شناسند انواع درختان و گونه های گیاهی نیز از سوی دیگر موجب جلب توجه گردشگران می شود. این شهر پر از درختان خرما و میوه های متنوع گرمسیری است و بیشتر گردشگران نیز این شهر را با وجود چشم اندازهای تاریخی باستانی آن می شناسند ما علاقه مندان و گردشگران در ادامه این بخش می توانید چشم اندازها و جاذبه های بیشتری از شهداد را مشاهده کنید.

مکان های دیدنی شهداد برای گردشگران:

ده ها هزار اثر و جاذبه تاریخی که در شهر شهداد وجود دارند در دوره های مختلفی از تاریخ کشف شده اند بسیاری از این جاذبه ها در دوران اسلامی نیز بوده اند همچون بقعه مطهر امام زاده زید که یکی از بناهای تاریخی و بر جا مانده از دوران اسلامی است. طبق تحقیقات متعددی که بر روی این مناطق صورت گرفته است شهداد گهواری از تمدن باستانی ایران و کرمان است و در طول سال های جنگ نیز نقش پر رنگی داشته است دهستان هایی که در اطراف این شهر قرار دارند نیز از دیگر جذابیت های آن محسوب می شوند و به خودی دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی می باشند که می توانید از نزدیک آن ها ببینید و از زندگی روستایی با فرهنگ و آداب و رسوم خاص مردمان منطقه بازدید کنید. شهداد از بهترین جاهای تفریحی و دیدنی های کرمان است که آن را باید بهتر بشناسید و از چشم اندازهای زیبای آن دیدن کنید.

 

گندم بریان شهداد:

خیلی از گردشگران و علاقه مندان دوست دارند تا از طبیعت زیبای کویر بازدید کنند شما نیز اگر دوست دارید تجربه سفر به کویر داشته باشید و در مناطق گرم کویر قدم بزنید می توانید به این منطقه بروید. گندم بریان یکی از مکان های دیدنی شهداد است که در ۸۰ کیلومتری از شهر واقع شده است چاله های مرکزی لوت یکی از بخش های خطرناک در این مناطق هستند که سفر به این منطقه را هیجان انگیزتر می کنند اغلب گردشگران این منطقه را با عنوان ریگ سوخته نیز می شناسند. مجموعه ای از تپه ها که با سنگ های داغ و سوزان پوشیده شده اند موجب عدم خیات موجودات در این مناطق شده است به همین دلیل خیلی از گردشگران در فصل های زمستان به این مناطق سفر می کنند.

جاذبه های توریستی شهداد

قلعه رموک شهداد:

این قلعه یکی از جاذبه های تاریخی و مکان های دیدنی شهداد است که از دوران ساسانی برجای مانده است این بناهای تاریخی هویت شهر را نشان می دهند مجموعه ای از آثار تاریخی جذابیت این منطقه را دو چندان کرده اند بناهای کاهگلی و خشتی که در این قلعه مشاهده می کنید به عنوان یکی از آثار باستانی در میراث ملی ایران به ثبت رسیده اند. بخش هیا مختلف این قلعه شامل دو اشکوب، درب و چهارب برج گرد است چندین راهرو و ۱۲ اتاقی که در این برج مشاهده می کنید عظمت آن را نمایان می کنید. مصالحی که در ساخت این بنا به کار رفته است کاهگل و خشت می باشد که بسیار جالب هستند.

مکان های دیدنی شهداد

کلوت های شهداد:

با سفر به مناطق بیابانی شهداد می توانید با یکی دیگر از مکان های دیدنی این منطقه آشنا شوید یکی از مناطق زیبایی که در ۴۰ کیلومتری از شهر واقع شده است این کلوت ها هستند که سازه های شنی به شمار می آیند. این سازه در دنیا معروف و شناخته شده اند و وسعتی ۱۱ کیلومتر مربع دارند این کلوت های تپه های شنی مرتفعی هستند که در اثر فرسایش آب و باد ایجاد شده اند امکانات رفاهی که برای دسترسی به این منطقه برای گردشگران ارائه می شود موجب شده تا هر ساله گردشگران زیادی تنها برای بازدید از این کلوت ها به کرمان سفر کنند.

کویر شهداد

کاروانسرای شفیع آباد شهداد:

این کاروانسرا در روستای شفیع آباد واقع شده است و یک کاروانسرای تاریخی است که بنای آ متعلق به دوران قاجار می باشد نمای بیرونی این کاروانسرا همانند قلعه است دروازه ای که در بین برج های غول پیکر این بنا ساخته شده است اهمیت آن را دو چندان کرده است در ساخت این بنا نیز از خشت استفاده شده است. بخش های جنوبی از این کاروانسرا به شکل یک عمارت است که یک طبقه دارد و اطراف آن نیز اتاق های متعددی ساخته شده اند.

بناهای تاریخی شهداد

آسیاب های آبی شهداد:

این آسیاب ها از دیگر بناهای دوست داشتنی و تاریخی در شهداد هستند که به عنوان یکی از سازه های معروف و مکان های دیدنی شهر از آن یاد می شود این سازه ها نیز در دوران قاجار ساخته شده اند از این رو اهمیت بالایی درند. این بنا در میراث ملی ایران به ثبت رسیده است و یکی از مهم ترین بناهای تاریخی به شمار می آید برای اینکه بتوانید از این آسیاب ها دیدن کنید باید به جنوب شرقی آسیاب بروید جالب است بدانید که بخش از سازه برای برج دیده بانی ساخته شده است. دو تنور، برج دیده بانی، انبار، اتاق نگهبانی، چرخ چوبی و .. از بخش های مختلف در این سازه هستند.

بنای تاریخی شهداد

زیبایی های شهداد بسیار متنوع هستند در سفر به این منطقه می توانید تجربیات زیادی را به دست آورید به خصوص می توانید با کویر شهداد و کلوت ها تماشایی آن آشنا شوید که لذت سفر شما را دو چندان خواهد کرد. از دیگر جاذبه های این منطقه نیز می توان به آب انبار محمد تقی و امازاده زید اشاره کرد که هر یک دارای ارزش تاریخی خاص خود هستند و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو