3 بسته حمایتی برای اقشار کم ‌برخوردار

114

1398/12/24

13:28


3 بسته حمایتی برای اقشار کم ‌برخوردار

سلامت نیوز:پس‌از ابلاغ مصوبات فوری برای حمایت از فعالان اقتصادی و کسب و کارها، حالا دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیرجامعه وارد میدان شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،رئیس جمهوری پس‌از دریافت گزارش کارگروه مدیریت آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا از اقشار کم درآمد و صاحبان کسب و کارهایی که بر اثر شیوع این بیماری دچار آسیب و لطمه شده‌اند، دستور داد سه بسته حمایتی در اختیار «اقشار کم برخورداری که کسب و کار آنان در آستانه سال نو، لطمه و خسارت جدی دیده اند»، قرار گیرد. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، برآورد می‌شود سه میلیون خانوار ایرانی مشمول دریافت این بسته‌های حمایتی شوند.

براساس دستور حسن روحانی به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نخستین بسته حمایتی تا پیش از پایان اسفندماه در اختیار افراد مشمول قرار می‌گیرد که با کمک بانک اطلاعات ایرانیان شناسایی یا ثبت‌نام شده‌اند. دو بسته حمایتی دیگر نیز در ابتدای سال آتی، در اختیار مشمولان این طرح قرار خواهد گرفت. سازمان برنامه و بودجه نیز با دستور رئیس جمهور، موظف به تأمین اعتبار این بسته حمایتی شده است.

همچنین قرار است جلسه آتی کارگروه مدیریت آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا روز یکشنبه (فردا) به ریاست رئیس جمهوری و با حضور وزرای اقتصادی ذیربط و رؤسای اتاق‌های بازرگانی و اصناف تشکیل شود.کارگروه مدیریت آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا که به دستور رئیس جمهوری تشکیل شده، به‌طور منظم تشکیل جلسه داده و با بررسی معضلات و آسیب‌های اقتصادی شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد کشور، سیاست‌های جبرانی را تدوین و در اختیار رئیس جمهوری و ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا قرار می‌دهد.گفتنی است درکنار کسب و کارهایی که به‌دلیل شیوع کرونا با رکود و کاهش شدید تقاضا مواجه شده‌اند، اقشار آسیب پذیر نیز که به‌طور عمده مشاغل غیررسمی دارند، دراین شرایط دچار آسیب شده‌اند.

برهمین اساس دولت «یارانه کرونایی» را در دستور کار خود قرارداد.به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، شیوع ویروس «کرونا» در ایران همانند 127 کشوری که تاکنون درگیر این بیماری شده‌اند، آثار زیانباری در اقتصاد ایران خواهد داشت. این درحالی است که تازه‌ترین آمارهای رسمی مرکز آمار ایران از بهبود نسبی تولیدناخالص داخلی و رشد اقتصادی کشور در سومین فصل سال‌جاری داشت، اما برآورد شده است که با طولانی شدن شیوع کرونا در کشور این رشد می‌تواند تحت تأثیر منفی قرار گیرد. درهمین راستا، دولت براساس گزارش دستگاه‌های اجرایی و همچنین با مشورت با کارشناسان تصمیم گرفت که ضمن حمایت از کسانی که از کرونا متضرر شده‌اند، از بهبود تولیدناخالص داخلی نیز حراست کند.

پرداخت وام قرض‌الحسنه ۲میلیون تومانی به ۴ میلیون نفردرهمین زمینه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در توضیحاتی بیشتر اعلام کرد: به ۴ میلیون نفر که شرایط ویژه دارند بدون نیاز به ضامن ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود. به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد باقرنوبخت، تصریح کرد: حدود ۷ میلیون نفر را شناسایی کردیم که قرار است تحت حمایت ۲ بسته معیشتی ویژه قرار دهیم.

به‌گفته وی، ۳ میلیون نفر کسانی هستند که درآمد ثابت ندارند و مشمول دریافت ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در ماه خواهند شد. ۴ میلیون نفر دیگر کسانی هستند که شرایطشان به نوعی است که به آنها ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.وی ادامه داد: این وام ۱۲ درصد سود دارد که ۸ درصد آن را برنامه و بودجه پرداخت می‌کند.

دریافت وام نیاز به ضامن ندارد و با کارت یارانه قابل پرداخت است. روزهای پایانی اسفند ماه زمان پرداخت بسته حمایتی افراد آسیب دیده از کرونا است.رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: این رقم ۳۰ ماهه بازگردانده می‌شود که ۳ ماه تنفس دارد و اقساط آن ماهی ۸۰ هزار تومان است. نوبخت در پایان تأکید کرد:

۲۵۰ میلیارد تومان مبلغ مورد نیاز استان گیلان است که واریز خواهد شد.چه کسانی مشمول بسته حمایتی می‌شوندرئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور دو بسته حمایتی از اقشار آسیب پذیر را تشریح کرد.به گزارش فارس، رضا عوض‌پور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در مورد حمایت از اقشار آسیب پذیر ناشی از پیامدهای ویروس کرونا، اظهارداشت:

برای افرادی که مشاغل موقت داشتند و آن را از دست دادند مثل کارگران ساختمانی، فصلی، روزمزد، دست فروشان، رانندگان تاکسی و کارگران رستوران‌ها مقرر شد وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با همکاری اصناف آنها را شناسایی کند که ما برای آنها طرح خرید اعتباری در نظر گرفته‌ایم.وی تأکید کرد: رقم آن برای خانوار با بعد یک نفر، یک میلیون تومان و دو نفره و بالاتر دو میلیون تومان است.

حدود 3 میلیون خانوار تسهیلات ۴ درصدی دریافت می‌کنند که فرآیند آن از یکشنبه هفته آینده شروع خواهد شد و وزارت کار سامانه را اعلام می‌کند. عوض‌پور ادامه داد: افراد ثبت‌نام می‌کنند و با ۵۲ بانک اطلاعاتی و همکاری اصناف استحقاق سنجی شده و تسهیلاتی با دوره تنفس و ۲۴ ماه بازپرداخت ارائه می‌شود.

پرداخت آن بستگی به فرآیند ثبت‌نام و نهایی شدن اسامی دارد که پرداخت آن تا آخر سال یا فروردین ۹۹ خواهد بود.رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کل کشور در مورد بسته دوم گفت: بسته دیگر شامل کسانی است که شغل نداشتند و حدود 1.5 میلیون خانوار هستند که سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آنها را شناسایی کرده و هفته آینده اولین بسته حمایتی در اختیارشان قرار می‌گیرد بر این اساس خانوار تک نفره ۲۰۰ هزار تومان، دو نفره ۳۰۰ هزار تومان، سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار تومان و ۵ نفره و بالاتر ۶۰۰ هزار تومان کارت یارانه آنها شارژ خواهد شد.

حمایت از زنان آسیب‌پذیردر شرایطی که کرونا یا کووید ۱۹ تبدیل به پاندمی جهانی(همه‌گیری جهانی) شده است، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، برای کمک به برقراری موازنه اقتصادی از طریق توجه ویژه به وضعیت معیشتی زنان بخصوص بانوان قشر آسیب پذیر جامعه، اقداماتی را در دست اجرا دارد.به‌گزارش معاونت امور زنان و خانواده، معصومه ابتکار با بیان اینکه دولت از ابتدای کار، برنامه‌ها و طرح‌های توان‌افزایی را بخصوص برای زنان سرپرست خانوار اجرا کرده، گفت:

در شرایط کنونی لازم می‌بینیم که این برنامه‌ها همچنان ادامه داشته باشد و مطابق با نیازهای روز اجرایی شود.معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: تاکنون در همکاری مشترک با وزارت کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار که فاقد هرگونه پوشش حمایتی بودند تحت آموزش‌های توان‌افزایی مهارتی برای اشتغال و کارآفرینی قرار گرفته‌اند.ابتکار در ادامه گفت:

در پی شیوع کرونا در کشور یکی از رویکردهای معاونت توجه بیشتر به معضلات زنان سرپرست خانواری است که تحت پوشش هیچ طرح حمایتی نبوده‌اند و این موضوع در مکاتبه با معاون اول رئیس جمهوری منعکس شده، ضمن اینکه در همکاری با وزارت کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مهم پیگیری خواهد شد و در این بین طرح‌هایی مانند ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال در تولید لوازم شوینده و بهداشتی و حفاظتی برای پیشگیری در اولویت قرار دارد.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه هم‌اکنون این فرصت‌های جدید اشتغال با همکاری دستگاه‌های ذی ربط و فعالین بخش خصوصی آغاز شده و در سطح تهران و استان‌ها در حال اجراست، گفت: به‌عنوان مثال در حال حاضر در کارگاه‌های مختلف با رعایت موازین بهداشتی و پیشگیری و استانداردها، بانوان در حال تولید تجهیزات مورد نیاز هستند که در این روند هم به معیشت آنها کمک می‌شود و هم یاریگر کشور در معضل کنونی هستند.

به‌گفته وی طرح‌های توان‌افزایی اقتصادی زنان سرپرست خانوار با همکاری وزارتخانه‌های همکار و سازمان‌های مردم نهاد در بودجه سال ۹۹ پیش‌بینی شده ضمن اینکه معاونت امور زنان و خانواده یک دوره ویژه آموزشی را در بحث کرونا برای ۱۲۰۰ تشکل مردم نهاد تدارک دیده که بزودی به اجرا در می‌آید.گفتنی است این ۱۲۰۰ تشکل، سال گذشته در دوره‌های ۴ روزه توان‌افزایی معاونت امور زنان و خانواده شرکت کرده‌اند و اکنون می‌توانند از آموزش‌هایی که دیده‌اند درسطح محلی برای مقابله با تهدید کرونا استفاده کنند.‌


بسته حمایتی هفته آینده پرداخت می‌شود
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی در حساب توئیتری خود نوشت: با دستور رئیس جمهوری به کلیه افرادی که شغل خاص با درآمد ثابت ندارند، در اسفندماه یک بسته حمایتی پرداخت می‌شود.‏محمد شریعتمداری ادامه داد: حمایت از اقشار کم درآمدی که در آمد ثابت ندارند از مهم‌ترین اولویت‌های ماست. این افراد با کمک بانک اطلاعات ایرانیان شناسایی یا ثبت‌نام می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو