معرفی تعدادی از عجیب ترین پل های دنیا

معرفی تعدادی از عجیب ترین پل های دنیا


منبع: همگردی

206

1398/12/24

15:07


در دنیا سازه های عجیب و غریب زیادی تا به امروز ساخته شده که برخی از آنان به سبب استفاده از ساختار معماری منحصر به فرد و برخی دیگر به دلیل موقعیت خاص مکانی از شهرت و معروفیت زیادی برخوردار هستند. در بین زیباترین پل های جهان اما پل هایی نیز هستند که به سبب وجود ساختمان های مسکونی و تجاری بر روی خود دارای شرایط جالب و استثنایی بوده که اگر در ادامه این مطلب با ما همراه شوید، ما شما را با تعدادی از عجیب ترین پل های دنیا که هزینه ساخت و نگهداریشان با اجاره دادن مغازه و خانه های ساخته شده بر روی آن ها تامین می شود، آشنا خواهیم کرد.

شگفت انگیزترین پل های جهان

پل پولتنی | Pulteney Bridge

یکی از زیباترین پل های جهان، پل پولتنی واقع در شهر باث بوده که حدودا در حدفاصل 150 کیلومتری از بخش غربی لندن و بر روی رودخانه آوون جای داشته و داستان ساخت جالبی نیز برای احداثش هست. پل پولتنی توسط شخصی به نام رابرت آدام طراحی شد و سپس پروسه اجرایی آن به عهده یک وکیل اسکاتلندی کاملا ثروتمند به اسم ویلیام جانسون قرار گرفت. داستان ساخت پل پولتنی از جایی آغاز می شود که ویلیام جانسون با دختر ثروتمندی به نام فرانسیس پولتنی ازدواج می کند و به واسطه این پیوند آسمانی، املاک زیادی را به لیست دارایی خود می افزاید. جانسون که اکنون صاحب یک منطقه 600 هکتاری شده است، تصمیم به ساخت یک شهرک در املاک خود می گیرد، اما بدلیل رفت و آمد سخت از طریق کشتی به زمین هایش در آنسوی رودخانه، به فکر ایجاد یک پل بر روی رود آوون می افتد تا بتواند به راحتی بیشتری به املاک وسیع خود دست پیدا نماید. لازم به ذکر است نام این مورد از عجیب ترین پل های دنیا نیز از روی اسم همسر وی یعنی پولتنی گرفته شد. به هر حال، مراحل ساخت و ساز این پل عجیب در انگلستان در سال 1377 به پایان رسید و بعد از آن با گذر زمان این سازه دیدنی دستخوش تغییر و تحولات عظیم شد تا جایی که امروزه از کمترین میزان شباهت با ظاهر اولیه اش برخوردار است. پلی که رابرت آدام از روی معماری و ساختار ظاهری پل هایی همچون پونته ریالتو و پونته وچیو آن را طراحی نمود، اکنون دارای تعداد زیادی مغازه ساخته شده به سبک و سیاق پالادین بر روی خود بوده که در بین آنان فاصله های باریک زیادی نیز به چشم می خورند. جالب اینجاست که تمام غرفه و مغازه های موجود در قسمت شمالی پل به دلایل ایمنی مقاوم سازی شده اند که همین امر سبب برهم خوردن تقارن شکل در دو سوی شمالی و جنوبی پل پولتنی شد و اکنون بخش های جنوبی این سازه از شباهت بیشتری به گذشته برخوردار هستند.

پل پولتنی | Pulteney Bridge

پل پولتنی | Pulteney Bridge 2

پل ریالتو | Rialto Bridge

نمی شود از شگفت انگیزترین پل های جهان صحبت کنیم و هیچ اشاره ای به پل ریالتو در شهر ونیز که البته خود ایتالیایی ها آن را یونته د ریالتو می نامند، نداشته باشیم! ریالتو در حقیقت بزرگترین پل ساخته شده در میان چهار پل موجود بر روی کانال آبی شهر ونیز بوده که در سال 1255 با مصالح چوبی ساخته شد تا حداقل کاربری موقتی برای سهولت در عبور و مرور مردم داشته و اهالی ونیز بتوانند از طریق آن خود را به بانک شرق و یا بازار ریالتو برسانند. نکته جالب توجه در خصوص این مورد از زیباترین پل های جهان، وجود سطح شیبداری است که در پروسه طراحی و ساخت این سازه از آن استفاده شد تا به هنگام عبور کشتی های مرتفع، سطح پل بالا رفته و امکان رد شدن وسایل حمل و نقل آبی را ایجاد کند. پل چوبی ریالتو که اکنون دارای غرفه های جورواجوری بر روی خود بوده، در طول عمر زیاد خود دچار خرابی و ویرانی های متعددی شده که از مهمترین آن ها بایستی به 2 بار تخریب کامل شدن و همچنین یکبار سوختگی بر اثر وقوع یک شورش در ونیز اشاره داشت. احتمال نابودی مجدد و همچنین هزینه نگهداری بالای این نوع از پل های چوبی سبب شد تا مسئولان شهری ونیز به فکر جایگزین کردن یک پل سنگی با پل چوبی ریالتو بیفتند و از معماران مختلفی نیز برای انجام این کار دعوت به مشارکت و همکاری نمایند. سرانجام پل ریالتو اینبار با ظهری سنگی و معماری به سبک کلاسیک پس از انجام یک فرآیند ساخت سه ساله، در سال 1591 میلادی افتتاح و در این بین از مغازه هایی با ظاهری جذاب و دیدنی نیز برخوردار شد. ناگفته نماند پل ریالتو در حال حاضر یکی از جاذبه های توریستی شهر ونیز بشمار می آید.

پل ریالتو | Rialto Bridge

پل ریالتو | Rialto Bridge 2

پل پونته وچیو | Ponte Vecchio Bridge

خیلی حیف است اگر پل پونته وچیو را هم جزیی از عجیب ترین پل های دنیا قلمداد نکنیم. این پل که از بی مثال ترین دیدنی های فلورانس بوده، به نوعی پرچم دار پل های بنا گشته در عصر قرون وسطی قاره اروپا هست و قدمت آن مربوط به سده 13 میلادی می شود. بر روی این پل تعداد زیادی غرفه تجاری و مغازه قرار داشته که در گذشته داخل هر یک از آن ها میزی برای بازرگانان و تاجران علاقمند به کاسبی در شهر فلورانس وجود داشته تا آنان بتوانند پس از اخذ مجوزهای مربوطه از مسئولان وقت فلورانس، کالا و محصولات تجاری خود را بر روی همین میزها بفروش برسانند. جالب است اگر بدانید طبق قاعده آن زمان ها، اگر مغازه داری نمی توانست اجاره یا بدهی خود به دولت را پرداخت کند، ماموران دولتی به مغازه وی ریخته و میز تجارت او را شکسته و تمام وسایل و کالاهای تجاری اش را نیز خرد و خراب می کردند و در اصطلاح به این کار خود بانکوروتو می گفتند که در دنیای اقتصاد فعلی می توان برای آن از کلمه معادل ورشکستگی استفاده کرد! در ابتدا تنها ماهیگیران، قصاب ها و همچنین دباغ ها در داخل این غرفه های کرایه به اشتغال می پرداختند و هزینه اسکان خود را بنابر شرایط قراردادی خود به بخشداری مربوطه در شهر فلورانس پرداخت می کردند. تا اینکه رفته رفته تولید زباله آنان در کنار تولید بوی بد و نامطبوع سبب ایجاد جو و ظاهری ناخوشایند بر روی یکی از زیباترین پل های جهان شد و دوک فریدنانددمدچی را مجبور کرد تا عذر آنان را بخواهد و غرفه های پل را اینبار به طلافروشان اجاره دهد. لازم به ذکر است در حال حاضر نیز تعدادی از معروف ترین طلافروشی های شهر فلورانس بر روی پونته ویچو استقرار یافته اند که البته در کنار آنان تعدادی مغازه نیز به فروش سوغات و همچنین استدیو و آثار هنری احتصاص پیدا کرده اند.

پل پونته وچیو | Ponte Vecchio Bridge

پل پونته وچیو | Ponte Vecchio Bridge 2

پل کرامربروک | Kramerbrucke Bridge

آخرین مورد از بی مثال ترین پل های جهان که در این مطلب به معرفی آن برایتان خواهیم پرداخت، پل ساخته شده بر روی شاخه ای از رود گرا به نام بریستروم بوده که آن را پل کرامربروک می نامند. این پل در سال 1117 میلادی و توسط مصالح چوبی ساخته گردید و از همان ابتدا در شهر ارفورت آلمان معروف به پل کاسبان شد، زیرا در دو سوی پل ساختمان هایی از جنس الوارهای چوبی محکم ساخته شدند که در آن ها محصولاتی همچون ظروف شیشه ای، سرامیک، پارچه، صنایع دستی، چوب های حکاکی شده، عتیقه و همچنین جواهرات بفروش رسانده می شدند و بصورت طولی بر روی پل خیابانی را جهت گردش و بازارگردی ایجاد می کردند. پل چوبی کرامربروک که جز مهمی از جاده قدیم ویارجیا نیز محسوب می شد، در بازه ای از زمان دچار حریق گشته و تقریبا تمام بخش های آن از بین رفت و به همین خاطر، مسئولان شهری ارفورت تصمیم گرفتند تا اینبار بجای بازسازی یک پل قدیمی و چوبی، یک پل سنگی جدید را در همین موقعیت مکانی احداث کنند. ساخت پل کرامربروک با مصالح محکم و سنگی در سال 1325 میلادی به پایان رسید. پل تازه ساخته شده نیز دارای خانه هایی در دو طرف به علاوه دو برجک ناقوس در هر سوی خود بود تا اینکه مجددا در سال 1472 میلادی با ایجاد یک آتش گسترده، بخش های زیادی از شهر و همین پل تخریب شدند. با خاموشی آتش و نرمال شدن شرایط زندگی در شهر ارفورت، یکبار دیگر مسئولان شهری تصمیم به بازسازی پل تاریخی کرامربروک گرفتند و اینبار توانستند بر روی آن بطور دقیق 62 خانه را ایجاد کنند که متاسفانه در حال حاضر از این تعداد خانه تنها 32 عدد باقی مانده و از ناقوس های ساخته شده برای پل هم تنها ناقوس کلیسای سنت آگیدوس دیده می شود.

پل کرامربروک | Kramerbrucke Bridge

پل کرامربروک | Kramerbrucke Bridge 2

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو