علی خاکی صدیق درباره وضعیت بازگشایی دانشگاه‌ها در سال آینده و چگونگی تداوم آموزش به علت تعطیلات ناشی از کرونا اظهار کرد: تا کنون تعدادی از دانشگاه‌ها توانسته‌اند با آموزش الکترونیکی این عقب‌افتادگی را جبران کنند.  

وی افزود: ادامه روند فعلی بستگی به این دارد که وضعیت کشور در نیمه دوم فروردین چگونه باشد. پیرو ستاد ملی مدیریت کرونا هستیم و اگر آنها اجازه بازگشایی بدهند و آموزش حضوری برقرار باشد احتمالا نیازی به تعویق، تمدید و یا طویل کردن ترم نباشد.

معاون وزیر علوم افزود: اما اگر شرایط به گونه‌ای باشد که تعطیلی‌ها ادامه پیدا کند و طولانی‌تر شود، باید دید آموزش الکترونیک تا چه مقدار می‌تواند پوشش دهد. در غیر این صورت تمدید ترم جزو گزینه‌های ما هست.

خاکی صدیق ادامه داد: اگر نتوانیم ۱۵ فروردین دانشگاه‌ها را بازگشایی کنیم، باید ببینیم تعطیلات چه مقدار طول می‌کشد و آن موقع باید تصمیم‌گیری شود.

وی درباره مهیا نبودن زیرساخت‌های آموزش مجازی گفت: دانشگاه‌های ما سه دسته‌اند؛ نخست آنها که تجربه آموزش الکترونیکی دارند و مشکلی ندارند و دارای زیرساخت های لازم هستند. دسته دوم دانشگاه‌های نسبتا بزرگتر و مراکز استان هستند که آموزش الکترونیکی نداشته‌اند، اما زیرساخت‌هایی داشته‌اند و در این دو هفته به خوبی جلو رفته‌اند و تا ۷۰ درصد آموزش الکترونیکی اجرا شده است. دسته سوم دانشگاه‌های تازه تاسیس یا کوچک هستند و یا زیرساخت ندارند. این‌ها تا ۲۰ درصد موفق به آموزش الکترونیکی شده‌اند.

خاکی صدیق افزود: از ابتدای بحران کارگروهی تشکیل دادیم با عنوان آموزش الکترونیکی که ۷ استاد مجرب در آن عضویت دارند. دانشگاه‌هایی که متقاضی هستند و زیرساخت ندارند و به آموزش نیاز دارند، مقرر شده با آن کارگروه تماس گرفته و مشاوره دریافت کنند.

وی با بیان اینکه موسساتی هم داریم که آموزش الکترونیکی می‌داده‌اند و اعلام کرده‌اند حاضرند امکاناتشان را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند، گفت: تا کنون هم تعدادی از دانشگاه‌ها به شرکت‌ها و یا دانشگاه‌ها و موسسات دیگر وصل شده و از آنها خدمات دریافت می‌کنند.

عضو هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از ۲۲ به ۲۴ سال نیز گفت: در این باره اکنون اطلاعاتی ندارم که اعلام کنم. در جلسه هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان فقط یک مرتبه شرکت کردم و این موضوع هم در دستور کار نبوده است. بنا بود هفته گذشته جلسه هیئت امنا برقرار باشد، اما بواسطه تعطیلات اخیر لغو شد