دریافت خسارت بار آسیب‌دیده در سفر؛ چطور و از کجا؟

دریافت خسارت بار آسیب‌دیده در سفر؛ چطور و از کجا؟


منبع: تاپ ناز

212

1398/12/24

22:12


دریافت خسارت بار آسیب‌دیده در سفر؛ چطور و از کجا؟

سفر کردن پس از خرید بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس پیش از هر چیز دیگری مستلزم بستن چمدان است. چرا که حتی سفرهای یک روزه نیز نیازمند بار و بنه اندکی هستند از این رو اگر بخواهیم از هر قسمت از پروسه سفر فاکتور بگیریم، مسلماً بخش بستن چمدان در آن را، نمی‌توانیم حذف کنیم. اما اصلاً چرا ما برای سفر چمدان می‌بندیم؟ روشن است، ما ضروری‌ترین وسایل و مایحتاج مورد نیاز خود را در چمدان قرار می‌دهیم تا در طول سفر، راحت‌تر به آنها دسترسی پیدا کرده و بتوانیم نیازهای خود را در هر حال رفع نماییم. حال تصور کنید وسیله‌ای که تا این اندازه وجود آن در سفر ضروری و مهم است، در مسیر گم شده یا آسیب ببیند، مشخص است که در چنین شرایطی بسیاری از برنامه‌ ریزی‌های سفر ما، تحت تاثیر قرار گرفته و حتی ممکن است بهم بخورد. با این حال این اتفاق ممکن است در برخی از سفرها اجتناب ناپذیر باشد پس باید بدانیم در صورت بروز آن می‌بایست چه کار کنیم و غرامت بار و چمدان آسیب دیده خود را چگونه دریافت نماییم؟ برای پاسخ به این سوال تنها کافی است با قاصدک 24 در ادامه مطلب ” دریافت خسارت بار آسیب‌دیده در سفر؛ چطور و از کجا؟ ” همراه باشید.

دریافت غرامت بار در سفرهای هوایی

از آنجایی که سفرهای هوایی از جمله پر طرفدارترین انواع سفرها هستند، فرودگاه‌ها نیز همیشه شلوغ و پر تردد می‌باشند. همین امر نیز ممکن است موجب شود احتمال گم شدن یا آسیب دیدن چمدان مسافران افزایش یابد و اگر از قضا شما یکی از این مسافران بد شانس باشید امکان دارد چمدان خود را سالم به متصدی مربوطه تحویل بدهید و آن را شکسته یا پاره در مقصد تحویل بگیرید! خب در این شرایطی بهترین و منظقی‌ترین راه استفاده از بیمه مسافرتی است. چرا که این نوع از بیمه، اساساً برای جبران چنین خساراتی پدید آمده است تا به مسافران اطمینان دهد که در هر شرایط غیر معمولی در سفر، خسارات آنها را جبران می‌کند. اما اگر سفر شما یک سفر خارجی نباشد و یا احیاناً دارای بیمه مسافرتی نباشید بدیهی است که دیگر نمی‌توانید از مامور بیمه بخواهید که تمامی مراحل قانونی دریافت غرامت شما از شرکت هواپیمایی را پیگیری کند و خود باید در این شرایط کاری کنید.

دریافت خسارت بار آسیب‌دیده در سفر؛ چطور و از کجا؟

قبل از هر چیز بد نیست بدانید که شرکت‌های هواپیمایی هیچ گونه مسئولیتی را در خصوص محتویات و ارزش بار شما متقبل نمی‌شوند. از این رو اگر شما در چمدان خود سرویس جواهرات نیز حمل کنید ایرلاین مربوطه در نهایت به اندازه وزن بار موجود در چمدان شما هزینه‌ای را جهت غرامت پرداخت می‌کند و ابداً کاری در خصوص جواهرات مفقود شده انجام نمی‌دهد. از این رو بهتر است چمدان خود را هوشمندانه‌تر جمع آوری کرده و از قرار دادن اشیای با ارزش درون آن خودداری کنید. همچنین در صورتی که متوجه فقدان بار و چمدان خود یا آسیب دیدن آنها شدید حتما با ارائه رسید برچسب الصاقی به بار خود و پر کردن فرم اعلام مفقودی یا خسارت در سفرهای هوایی، موسوم به فرم PIR، مراتب را به نماینده شرکت هواپیمایی مربوطه اطلاع دهید تا مراحل قانونی شکایت شما پیگیری شود. فراموش نکنید که اگر این فرم را تا چند ساعت پس از اطلاع از موضوع، به دفتر ایرلاین مربوطه در فرودگاه تحویل ندهید، شکایت شما بی پایه و اساس تلقی شده و نمی‌توانید در خصوص آن ادعایی داشته باشید. در نهایت نیز با طی کردن کلیه مراحل می‌توانید منتظر پرداخت غرامت از سوی ایرلاین مربوطه باشید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله ای با عنوان ” اگر چمدانمان در پرواز گم شد، چه کار کنیم؟ http://bia2safa.net/goto/web/url/1383245 ” را در وبلاگ قاصدک 24 بخوانید.

شرایط حمل بار و دریافت خسارت در سفر با اتوبوس

بر اساس قوانین مصوب تعاونی‌ها، مسافرانی که با تهیه بلیط اتوبوس این وسیله نقلیه را برای مسافرت زمینی انتخاب می‌کنند باید توجه داشته باشند که اتوبوس‌های مسافربری تنها مجاز به حمل مسافر و بار همراه او هستند و نباید به هیچ عنوان با خود، بار تجاری حمل کنند. بدین منظور تعاونی‌ها کلیه مسافران و بارهای همراهشان را در سفر بیمه می‌کنند تا در صورت آسیب رسیدن به آنها، شرکت بیمه گر مطابق با تعهداتش، غرامت مسافران را پرداخت نماید. بنابراین اگر شما یک بلیط اتوبوس را خریداری کرده‌اید و مقدار بار مجازی با خود به همراه دارید، می‌توانید در صورت بروز خسارت، غرامت لازم را از شرکت بیمه مربوطه دریافت نمایید. اما اگر شما از اتوبوس برای حمل توشه استفاده کرده‌اید و بار شما در سفر آسیب دیده است باید بدانید که بار شما دیگر جزو موارد مشمول بیمه نیست و مسئولیت نگهداری از آن بر عهده تعاونی مربوطه و یا خود راننده است. بر این اساس دریافت خسارات احتمالی نیز بر اساس توافق صورت گرفته بین صاحب بار و راننده خواهد بود.

دریافت خسارت بار آسیب‌دیده در سفر؛ چطور و از کجا؟

خسارت بار آسیب دیده در سفر با قطار

اگر برای سفرخود یک بلیط قطار تهیه کرده اید یا اینکه قصد دارید خودرو یا بار توشه خود را با این وسیله نقلیه به مقصد بفرستید هم باید در خصوص قوانین حمل بار در قطار تحقیق کنید. در قوانین حمل بار با قطار، بندهایی وجود دارد که بر اساس آنها مسافر می‌‌تواند با اثبات گم شدن یا آسیب دیدن بار خود در سفر، از کارگزار مربوطه ادعای خسارت کند. بدین ترتیب شرکت ریلی مورد نظر نیز موظف است بر اساس ارزش بار اعلام شده به صاحب بار غرامت پرداخت نماید. برای این کار در اولین گام بهتر است که شما به هیچ عنوان بار آسیب دیده خود را پس از رسیدن در مقصد دریافت نکنید. چرا که قبول بار، بدون اعتراض و شکایت نسبت به اسیب دیدن آن، به این معنا است که شما بار را سالم و بدون هیچ مشکلی تحویل گرفته اید.

در خصوص بارهایی با ارزش مادی بالا نظیر خودرو نیز باید به منظور دریافت خسارت، با همراه داشتن اصل مدارک خودرو به آژانس‌های مربوطه در سراسر کشور مراجعه نمایید. فراموش نکنید که برای تعیین غرامت مربوطه، جلسه‌ای با حضور مسافر، نماینده بیمه و نماینده انبار توشه برگزار می‌گردد تا پس از کارشناسی موضوع، شرکت بیمه گذار با انجام مراحل قانونی، غرامت لازم را به صاحب بار پرداخت نماید. به همین منظور لازم است در نظر داشته باشید که هنگام تحویل بار خود به انبار توشه، حتماً آن را به خوبی بسته بندی کرده و همچنین ارزش واقعی محتویات بار را در فرم مربوطه درج نمایید تا در صورت نیاز به دریافت خسارت، بتوانید از این اطلاعات استفاد نمایید.

در پایان یادآور می‌شویم که برای تهیه انواع بلیط سفر، بیمه مسافرتی و رزرو آنلاین هتل در سراسر ایران تنها کافی است تا سری به وب سایت قاصدک 24 بزنید. در قاصدک 24 شما می‌توانید در کمترین زمان ممکن برای انواع سفر هوایی و زمینی آماده شده و مقدمات مسافرت خود را با ارزانترین قیمت فراهم کنید. پایان رپورتاژ آگهی /

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو