دسته بندی : پزشکی و سلامت

چرا کابوس میبینم ؟؟ (علت و درمان کابوس های شبانه)

چرا کابوس میبینم ؟؟ چیکار کنم که انقدر کابوس نبینم ؟؟ ما در این نوشته درمورد وجود آمدن و درمان کابوس به شما صحبت خواهیم کرد. اینکه چکار کنیم تا مشکل بزرگتری برایمان پیش نیاید. کابوس خیلی ناراحت کننده است و باعث ترس و وحشت می شود و کیفیت خواب را پایین می آورد، کابوس باعث خستگی استرس فکری و خواب آلودگی فرد در طی روز می شود. بسیار مهم می‌باشد علت کابوس های شبانه خود را بدانیم. اما قبل از اقدام به درمان آن بهتر است طبق این مطلب را به طور دقیق پیش رفته تا علت کابوس را دانسته، علت رخ دادن آن را فهمیده و آن را درمان کنیم.

چرا همش کابوس میبینم ؟

چرا کابوس میبینم

 

چرا کابوس میبینم ؟

چرا همیشه کابوس میبینم ؟

بهتر است بدایند که این کابوس بیشتر در افراد بزرگسال رخ می دهد

اکثر افراد کابوس را فقط برای کودکان دانسته اند. که طرز فکر آنان غلط می باشد. بهتر است بدانیم که دیدن کابوس در دو گروه بزرگسالان و نوجوانان رخ می دهد. در حال حاضر، به طور عادی از هر ۲ نفر فرد بزرگسال ۱ نفر آنها دچار کابوس می شود و دوباره آن کابوس برایشان تکرار می شود.اما بهتر است دانست که از بین ۲ درصد الی ۸ درصد از بزرگسالان کابوس هایی می بینند که سبب رنجش آن ها می شود.

کابوس با دیدن تصورات واقعی انسان معلوم می شود. فکر و خیال و ضربان قلب بالا باعث می شود فرد از خوابیدن اجتناب کند. در اکثر مواقع کابوس ها به یاد ما می آیند که باعث می شود ما وحشت زده و ناراحت شویم. در آخر کابوس ها بر روی خواب انسان تاثیر می گذارد و اضطراب و استرس فکری برای آن به وجود می‌آورد. اگر علت اصلی کابوس را پیدا نکنیم و آن را درمان نکنیم به درازا می کشد و به سلامت ما لطمه می زند.

 

آیا کابوس می تواند مشکل بزرگتری ایجاد کند؟

کابوس در بزرگسالان به طور اتفاقی رخ می دهد و علت خاصی ندارد در اکثر مواقع کابوس به دلیل اضطراب استرس می باشد اگر فردی یک اتفاق آسیب‌زا برایش در زندگی رخ داده باشد مانند از دست دادن عزیزی یا داشتن یک کودک می تواند در فرد باعث کابوس شود در اکثر موقع می توان این کابوس به دلیل سندروم پای بی قرار یا آپنه باشد.

چرا هر شب کابوس میبینم ؟

کابوس چیست

 

چیکار کنیم که کابوس نبینیم ؟

چرا انقدر کابوس میبینم ؟

مریضی خود را درمان کنیم.

اگر علت کابوس سندروم پای بی قرار یا حمله خواب بود، با بهبود بخشیدن آن می توان کابوس را کاهش دهد. کابوس اگر همراه با افسردگی و اضطراب بود، امکان دارد دارو به کاهش کابوس کمک کند. با پزشک خود مشورت کنید تا درمان خوبی داشته باشید.

 

چیزی قبل از خواب نخورید.

غذا خوردن قبل از خوابیدن در دیدن کابوس نقش دارد، خوردن غذا سوخت ساز بدن را بیشتر و باعث می‌شود مغز فعال شود. پس بهتر است قبل از خواب چیزی نخوریم.

 

استرس خود را کم کنیم.

داشتن استرس کمک می کند فرد کابوس ببیند، پس بهتر است زمانی برای آرام کردن خود اختصاص دهیم. یوگا می تواند در کاهش استرس کمک کند و می توان با دانستن حرکات آن در خانه انجام داد. می توان با انجام مطالعه و دویدن استرس خود را کم کنیم. بهتر است قبل از خواب دوش بگیرید.

چرا زیاد کابوس میبینم ؟

چرا همش کابوس شبانه می بینم

 

توصیه هایی برای یک خواب راحت بدون کابوس 

چرا شبا کابوس میبینم ؟

مکانی برای ریلکس کردن خود داشته باشید.

اتاق خود را همیشه تمیز نگه بدارید و اطمینان کافی داشته باشید که به اندازه تاریک می باشد و دمای اتاق نه سرد باشد و نه گرم. یادتان باشد رخت خوابتان راحت باشد، همچنین از اتاق برای اتاق کار استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد استرس در فرد خواهد شد.

 

ورزش کنید.

بدن خود را خسته کنید تا خواب بهتری داشته باشید. از فعالیتی استفاده کنید که از آن لذت کافی را می برید. ورزش هایی همچون دویدن، رقصیدن و بدنسازی را هفته ای ۴بار انجام دهید. بهترین زمان برای ورزش صبح می باشد و ورزش قبل خواب توصیه نمی شود. زیرا امکان دارد خواب را بهم بریزد.

 

از کافئین و نیکوتین کمی استفاده کنیم یا مصرف نکنید.

این مواد در خواب شما تداخل ایجاد می کنند، پس بهتر است این دو را کنار گذاشته و یا کم مصرف شود. سعی کنید ۴ساعت قبل از خواب چیزی مصرف نکنید.

 

در معرض نور های آبی نباشیم.

نور های آبی از جمله در  گوشی و مانیتور وجود دارد ک بر روی هورمون ها اثر گذاشته و کیفیت خواب شما را کاهش می‌دهد. پس بهتر است قبل از خواب از این وسایل استفاده نشود.

 

از روش بازنویسی خواب استفاده کنیم

۱- اگر کابوس ای را به صورت تکراری می بینید به نوشتن جزئیات آن بپردازید.

۲- سعی کنید قبل از خوابیدن یک رویای جدید را تجسم کنید.

۳- اطمینان حاصل کنید که همین رویای جدید را به جای خواب بد قبلی می بینید.

۴- اگر دوست دارید رویای شما تغییر کند یک رویایی جدید بنویسید.

چرا کابوس میبینیم

درمان کابوس

 

خواب های خوب به جای کابوس های بد!!

چرا کابوس میبینم

مکانی شاد را بیابیم.

مکانی مانند ساحل را تجسم کنید. می توانید واقعی یا خیالی آن را به ذهن تان بیاورید چه زمانی یا چه مکانی مهم نیست فقط آنجا آرامش داشته باشد. حواستان باید جمع باشد و صدای آن را نیز تصور کنید.

 

به افکار خوشحال کننده و خوب فکر کنیم.

در هنگام خواب به فکر چیز های خوشحال کننده و انرژی مثبت باشیم این افکار می تواند تمام چیزهایی که دوست داریم باشد برای مثال تصور کنیم به شغلی که دوست داریم رسیده ایم.

 

با شخصی درباره رویاهای که داریم گفت وگو کنیم.

با فردی که به آن مطمئن هستیم درباره رویاهایمان صحبت کنیم هم چنین می توان درباره اینکه چرا از رویاهایمان میترسیم صحبت کنیم. این کار باعث می شود حس بهتری داشته باشیم. حتی می توان رویاهایمان را یادداشت کنیم.

 

کابوس را تغییر و آن را درستکاری کنید.

چیزهایی باعث ترس شما می شود را عوض کنید. این توانایی در اکثر افراد وجود دارد اما باید برنامه ریزی داشت تا نا امید نشد و ادامه داد.

 

آرام باشید.

کابوس ها در اکثر مواقع به دلیل استرس می باشند. برای مثال استرس انجام کاری را داشتن. با کنار گذاشتن نگرانی ها می توان خوشحالی را بازگرداند. با آرام کردن خود می توانید استرس را دور کنیدو خوشحالی را وارد زندگی تان کنید.

چرا کابوس می بینیم

درمان کابوس

 

توصیه های دینی برای ندیدن کابوس و خواب بد

چرا شبها کابوس میبینم

توصیه ها و اعمال زیادی وجود دارد که توصیه شده قبل از خواب انجام دهید . انجام این کارهای مسلما به آرامش قلب و روح شما قبل از خواب کمک میکند و استرس ها را از شما دور میکند و افکار منفی که شبها باعث کابوس شما میشود را از بین میبرد . اما اگر به دنبال یک راه حل عملی هستید این توصیه آیت الله بحجت رحمت الله است :

خواندن سوره هایی با (قل) شروع میشود :

پآیت الله بهجت(ره) برای ندیدن خواب های بد و کابوس سفارش کردند:

سوره هایی که با « قل» شروع می شود در وقت خواب بخوانید و علاوه بر آن این دعا را نیز بخوانید:

دعای موثر در رفع خواب های بد و کابوس :

سُبْحَانَ اللَّهِ ذِی الشَّأْنِ دَائِمِ السُّلْطَانِ عَظِیمِ الْبُرْهَانِ کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ ثُمَّ قُلْ یَا مُشْبِعَ الْبُطُونِ الْجَائِعَهِ وَ یَا کَاسِیَ الْجُنُوبِ الْعَارِیَهِ وَ یَا مُسَکِّنَ الْعُرُوقِ الضَّارِبَهِ وَ یَا مُنَوِّمَ الْعُیُونِ السَّاهِرَهِ سَکِّنْ عُرُوقِیَ الضَّارِبَهَ وَ ائْذَنْ لِعَیْنِی أَنْ تَنَامَ عَاجِلا.

دعاها و اعمال قبل از هنگام خواب:

بجز آنچه در بالا گفتیم اعمال و دعاها و آیات زیر هر یک میتواند قبل از خواب به شما حس خوب آرامش دهد و شما را از خواب های بد و ترسناک و کابوس های عجیب دور کند. ان شاالله.

  1. گفتن سه بار تسبیحات اربعه .
  2.  سه بار خواندن سوره توحید.
  3. چهارده بار صلولت به نیابت ۱۴معصوم .
  4. طلب مغفرت برای تمام مومنان و مردگان .
  5. گقتن تسبیحات حضرت زهرا(س) .
  6. خواندن آیت الکرسی،فلق،ناس و کافرون .
  7. خواندن این دعا که به منزله ی هزار نماز است: یَفْعَلُ اللهُ ما یشاءُ بِقُدْرَتِهِ وَ یَحْکُمُ ما یُریدُ بِعِزَّتِهِ

چرا ما کابوس میبینیم

دعا برای ندیدن کابوس و خواب بد

چرا شبها کابوس میبینم

فرق بین هراس شبانه و کابوس چیست؟

کابوس:

در طی تندی حرکت چشم رخ می دهد و در ساعات اولیه صبح می باشد کابوس ها باعث تداخل در رویاهای ما شود که تصویر آن بسیار واقعی می باشد و این کابوس در هر فردی تفاوت دارد اما بیشتر در بزرگسالان به صورت پر شدن از ارتفاع می باشد کسانی که در زندگی شان اتفاقی بدی را داشتند علاقه دارند که آن را در کابوس های خود یک بار دیگر ببینند.

هراس شبانه:

هنگامی که فرد به خواب عمیق فرو می رود این رویداد در ساعات اولیه خود را نشان می دهد. فرد ترس بسیار شدیدی دارد که از دیدن رویا نمی باشد این اتفاق همراه با حرکاتی می‌باشد که باعث می‌شود فرد از خواب بیدار شود در چنین مواقعی فرد نیز نمی‌داند برای چه چیزی از خواب پریده است.

خسته شدم انقدر شبا کابوس میبینم

نکات مهم در مورد ندیدن کابوس های شبانه 

 

  • قبل از خواب به چیزهای خوشحال کننده فکر کنید.
  • گوش دادن به موسیقی خوشحال کننده و آرامبخش می‌تواند به شما کمک کند.
  • فقط خودتان میتوانید افکار منفی را از خود دور کنید و افکار مثبت را به ذهنتان راه دهید.
  • به جنبه های مثبت زندگی فکر کنید.
  • کارهایی را که باعث خوشحالی تان می شود را انجام دهید و در مورد آنها فکر کنید.
  • قبل از خواب مطالعه کنید تا بهتر بخوابید.
  • درباره اتفاق های خوشحال کننده گذشته و آینده خودتان تفکر کنید.
  • زیاد فکر نکنید زیرا فکر کردن استرس شما را زیاد می کند.
  • نگرانی های خود را رفع و استرس ها را از بین ببرید .
  • اگر کابوسی را که دیده اید بیش از یک ماه طول کشید و آن درست نشد به پزشک مراجعه کنید.

چرا انسان کابوس میبیند

درمان کابوس