ورزش کدام بیماری‌های خلقی را درمان می‌کند

منبع: بیتوته

106

1398/12/25

11:19


ورزش کدام بیماری‌های خلقی را درمان می‌کند



فواید ورزش, فواید ورزش کردن, فواید ورزش در زندگی

فواید ورزش برای بیماران خلقی

 

انجام تمرین بدنی مستلزم کار موثر دستگاه عصبی است که در واقع ارسال کننده پیام های لازم به عضلات است تمرینات مرتب ورزشی بدون تردید موجب بهبود کار سیستم عصبی و هماهنگی لازم بین اعصاب و عضلات خواهد شد .

ورزش می تواند از فشارهای روانی و ناراحتی های روحی بکاهد ورزش راهی مناسب جهت مقابله با افسردگی است .

 

اضطراب

اضطراب روزانه و نگراني هاي کاري براي همه وجود دارد. اضطراب باليني مزمن هم نوعي از اضطراب است از مسائلي مانند افسردگي نشأت مي گيرد. ورزش براي درمان اضطراب و افسردگي مفيد است؛ زيرا با آزادسازي هورمون آندروفين احساس خوب ايجاد مي کند و خلق و خوي افراد را بهبود مي بخشد.

 

افرادي که ورزش مي کنند، ۲۵ درصد کمتر دچار اضطراب مي شوند. بهترين ورزش براي مبتلايان به اضطراب مزمن، ورزش هاي آرام سازي (مديتيشن) از جمله يوگا بهترين است زيرا سيستم عصبي را آرام مي کند.

 

قاعدگي و علائم مربوط به يائسگي

ورزش علائم قاعدگي و يائسگي را کاهش مي دهد. اغلب زنان در اين دوران دچار اضطراب، تغيير خلق و خو و افسردگي مي شوند. ورزش علاوه بر عمل کردن به عنوان انرژي دهنده طبيعي و تقويت کننده خلق و خو، تغييرات هورموني شايع در اين دوران را از بين مي برد.

 

در زنان مسن تر، ورزش مي تواند باعث افزايش تراکم استخواني شود که با بالا رفتن سن افت مي کند. ورزش مي تواند با بيماري قلبي عروقي و چاقي مفرط که ناشي از تغيير هورموني در دوران يائسگي است مقابله کند.

 

براي زنان در دوران يائسگي، ترکيبي از ايروبيک و ورزش هاي مقاومتي و براي کاهش علايم قاعدگي ورزش ايروبيک کافي است.

 

فواید ورزش, فواید ورزش کردن, فواید ورزش در زندگی

فواید ورزش کردن

 

ورزش چه آثار مثبتی بر جسم و روح زنان برجای می گذارد؟

از نظر فواید کلی، ورزش مرگ و میر را کاهش داده و در کنار رژیم غذایی مناسب مهمترین جز در کنترل وزن است. ضمن این که شانس دیابت تیپ ۲ را کاهش داده و کنترل قند در افراد دیابتی را بهبود می بخشد.

 

ورزش های هوازی در کاهش فشار خون موثر بوده و با بهبود گردش خون در بدن باعث افزایش تحمل فعالیت بدنی در بیماران قلبی می شود. ورزش با کنترل چربی خون، شانس ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد. همچنین پیشرفت سرطان های مختلف، از جمله سرطان روده بزرگ را محدود می کند.

 

از نظر روانی هم ورزش باعث کاهش استرس، اضطراب و افسردگی شده و همچنین روند زوال عقل را به تاخیر می اندازد. در کنار فواید گفته شده، در خانم ها در دوره های مختلف زندگی ورزش تاثیر بسزایی دارد.

 

به گونه ای که در دوران جوانی و سنین باروری، ورزش و فعالیت های هوازی در بهبود علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک و کاهش اختلالات چرخه قاعدگی موثر است. همچنین در بهبود پاسخ به درمان نازایی و بهبود کیفیت تخمک آزاد شده به دنبال تحریک تخمک گذاری موثر است.

 

همچنین ورزش بسیاری از علائم سندرم قاعدگی از جمله تهوع، نفخ، تورم، دردهای شکمی، افسردگی، نوسانات خلقی و تحریک پذیری را کاهش می دهد. پیاده روی، تمرینات ایروبیک سبک در دوران قاعدگی مناسب هستند ولی ورزش های قدرتی سنگین خونریزی قاعدگی را تشدید می کند. تمرینات کششی مثل یوگا و پیلاتس در کاهش دردهای شکمی و دردهای کمر و لگن موثرند. البته بهتر است تمرینات به صورت ایستاده انجام شود.

 

فواید ورزش, فواید ورزش کردن, فواید ورزش در زندگی

فواید ورزش روزانه

 

ورزش برای افراد سالم سودمندی روانی بیشتری به لحاظ پیشگیری داشته است. همچنین پژوهش‌های انجام شده در حوزه سلامت روان حاکی از آن است که ورزش در درمان اضطراب و افسردگی و بیماری‌­های خلقی خفیف تا متوسط اثربخشی بیشتری نسبت سایر اختلالات دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ۲۰ تا ۳۰ درصد از سلامت عمومی در گرو ورزش است.

 

ورزش و فعالیت‌های ورزشی تاحدی بر سلامت روانی افراد اثرگذار است که مورد توجه روانپزشکان و روانشناسان قرار دارد؛ امروزه شاخه‌ای علمی تحت عنوان روان درمانی ورزشی در جهان مطرح شده است.

 

البته نباید تصور کرد که ورزش به تنهایی می‌تواند در درمان بیماری‌های روانی اثرگذار باشد، بلکه باید از آن در کنار بهره‌گیری از روش‌های درمانی استفاده کرد تا نتایج بسیار خوبی در بر داشته باشد، به طور مثال افرادی که دچار بیماری‌های روانی شدید هستند، ورزش می‌تواند بخشی از برنامه درمانی آن‌ها باشد.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو