چگونه از راه دور به زیارت اهل‌قبور برویم؟

55

1398/12/25

14:30


امسال به‌منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ، باید جز در موارد خاص و ضروری از خانه خارج نشده و زیارت حضوری اهل قبور را به زمان بعد از رفع این بیماری موکول کنیم. بهترین کار در این شرایط این است که هدایای خود را از خانه‌های خود برای اموات بفرستیم.

چگونه از راه دور به زیارت اهل‌قبور برویم؟

به گزارش بهداشت نیوز: رسم زیبا و پسندیده دیرینه‌ای وجود دارد که افراد در روزهای آخر سال مخصوصاً پنج‌شنبه و جمعه آخر سال، به زیارت اهل قبور رفته و با نثار فاتحه و هدیه‌ای، خاطراتشان را مرور کرده و برای آن‌ها طلب مغفرت می‌کنند.

امسال به‌منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ، باید جز در موارد خاص و ضروری از خانه خارج نشده و زیارت حضوری اهل قبور را به زمان بعد از رفع بیماری کرونا موکول کنیم. بهترین کار در این شرایط این است که هدایای خود را از خانه‌های خود برای اموات بفرستیم تا انشاء الله با همکاری یکدیگر هرچه زودتر از این شرایط بحرانی خارج شویم. در این فرصت از قول روایات و بیان بزرگان و علما عمل‌هایی که برای اموات مفید بوده و اسباب شادی و رضایت آن‌ها از بازماندگان خود را فراهم می‌کند، مرور می‌کنیم.

خیراتی که بازماندگان برای اموات می‌توانند هدیه کنند، طبق یک دسته‌بندی کلی بازماندگان می‌توانند به دو شکل  زبانی و غیرزبانی برای اموات خود هدیه بفرستند. منظور از خیرات زبانی و به تعبیری لسانی، خیراتی هستند که از طریق گفتن برخی اذکار، سوره‌ها و ادعیه انجام می‌شود. این نوع خیرات به نقل از روایات بدین شرح هستند؛

خیرات زبانی

- قرائت 1 مرتبه سوره حمد و 11 مرتبه سوره‌ی توحید

- قرائت 7 مرتبه سوره‌ی قدر(اناانزلناه)

- خواندن 4 مرتبه آیة الکرسی، 3 مرتبه معوذتین(سور فلق و ناس) و سوره توحید

- قرائت سوره‌هایی که خواندن آن‌ها به جهت مفید بودن برای میت تأکید شده؛ سوره یاسین، ملک،الرحمن،صافات و اعلی

- ذکر صلوات

- استغفار

- خواندن زیارت عاشورا

خیرات عملی

دسته‌ای دیگر از خیرات و هدایا غیرزبانی و به شکل عملی است.

- در رأس هدایای عملی ادای دیون مالی و غیرمالی میت است. اینکه بازماندگان مخصوصاٌ اولاد میت سعی کنند تا جایی که می‌دانند و می‌توانند درصدد ادای دیون مالی میت مثل بدهی‌های او به دیگران، خمس مال و یا هر موضوع دیگری که بر گردن میت بوده و همچنین دیون غیرمالی مثل نماز یا روزه قضا، حج و ... که در زمان حیات میت بر او واجب بوده و انجام نداده را ادا کنند.

- انجام عهد و وصیت میت

- صله‌رحم و کمک به خویشاوندان میت و کسانی که او با آن‌ها دوست بوده و به آن‌ها علاقه داشته است.

- اولاد و فرزندان میت طوری رفتار وزندگی کنند که برای پدر و مادر خود خدابیامرزی بخرند.

- صدقه دادن به نیت اموات

- خواندن 2 رکعت نماز والدین؛ رکعت اول بعد از حمد ده مرتبه: «رَب اغْفِرْ لی وَ لِوَلِدَی وَ لِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِساب»، رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه «رَّب اغْفِرْ لی وَ لِوَلِدَی وَ لِمَن دَخَلَ بَیْتیَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ»، بعد از سلام نماز را تمام کرده ده مرتبه بگویید: «رَّب ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانی صغِیراً»

- یکی دیگر از اعمال مفید برای مرده، هدیه کردن ثواب کمک به والدین، شاد کردن و رفع گرفتاری از یک مؤمن به روح میّت است.

منبع: تبیان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو