چند داروی تب بر قوی برای پایین آوردن تب

چند داروی تب بر قوی برای پایین آوردن تب


منبع: ستاره

302

1398/12/25

17:36


قرص استامینوفن، قرص ایبوپروفن و قرص آسپرین چند نمونه داروی تب بر می‌باشند که مصرف آن‌ها باید با آگاهی باشد. در کنار داروهایی که به عنوان قرص تب بر و شیاف تب بر استفاده می‌شوند، استراحت کافی و مصرف زیاد مایعات نیز می‌تواند به کاهش درجه حرارت بدن کمک کند.

قرص مناسب برای تب و لرز


ستاره |
سرویس سلامت -
شاید کمتر کسی را بتوان یافت که سرماخوردگی را تجربه نکرده باشد. این عارضه مخصوصا به هنگام تغییر فصول خود را نشان می‌دهد و می‌تواند بسیار طولانی شده و کلافه‌کننده باشد. تب بخودی خود یک بیماری نیست؛ تب در واقع از علائمی است که معمولا به هنگام بروز برخی از بیماری ها نظیر سرماخوردگی ایجاد می‌شود. علاوه بر درمان‌ های خانگی برای پایین آوردن تب که از قدیم مورد توجه بوده‌اند، داروهای مختلفی نیز به این منظور وجود دارند. در ادامه به معرفی چند نمونه داروی تب بر که در این مواقع می‌توانند برای کاهش تب کمک‌کننده باشند خواهیم پرداخت.
 

 

تب


 

 معرفی برخی از انواع داروی تب بر

۱. قرص استامینوفن

قرص استامینوفن (Acetaminofen) از داروهای مسکن درد است که مصرف بیش از حد آن عارضه به دنبال دارد. از عوارض مصرف بی‌رویه استامینوفن می‌توان به یبوست، سرگیجه و تهوع اشاره کرد. از این دارو برای درمان سردرد، کمردرد، سرماخوردگی و به عنوان یک داروی تب‌ بر استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که این دارو نباید بیش از ۴ گرم ( ۴۰۰۰ میلی‌گرم) در ۲۴ ساعت مصرف شود، چون ممکن است به کبد صدمه بزند. قرص استامینوفن با نام‌های تجاری پاراستامول و تایلنول به فروش می‌رسد و به شکل‌های قطره، قرص، شربت و شیاف نیز وجود دارد. از این رو از شیاف استامینوفن (به تجویز پزشک، در زمانی که بخواهد این دارو بسیار سریع اثر کند) به عنوان شیاف تب بر بزرگسالان نیز استفاده می شود.

عوارض: عوارض این قرص به عنوان قرص تب بر شامل یبوست، سرگیجه، خواب‌آلودگی، خشکی دهان، برافروختگی، سبکی سر، کاهش اشتها، تهوع، مشکل یا درد به هنگام ادرار و تعریق می‌باشد. یکی دیگر از عوارض جانبی بسیار نادر استامینوفن، ایجاد مشکلات خونی است.

قرص استامینوفن


درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره عوارض آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بیشتر بدانید: استامینوفن چه بلایی سرتان می آورد؟

 

۲. قرص ایبوپروفن

قرص ایبوپروفن (Ibuprofen) یا همان قرص بروفن نوعی داروی ضد درد است که برای کاهش و تسکین دردهایی مثل دندان درد و دردهای قاعدگی مصرف می‌شود. از این دارو برای تسکین علائم آرتریت (التهاب مفصل)، دیسمنوره (قاعدگی دردناک)، حملات نقرس و آسیب‌های حین ورزش و نیز به عنوان قرص تب بر و ضد درد به ویژه در دردهای ناشی از التهاب استفاده می‌شود. این دارو در سه فرم خوراکی، موضعی (پماد) و مقعدی (شیاف) موجود است.

عوارض: عوارض قرص ایبوپروفن شامل سردرد، سرگیجه، اضطراب یا استرس، افزایش خطر حمله قلبی، خستگی‌ یا خواب‌‌آلودگی‌ شدید، درد یا سوزش‌ معده‌، تهوع‌ یا استفراغ‌، مدفوع‌ سیاه‌ و قیری‌، علایم‌ شدید آنفلوآنزا، افزایش‌ وزن‌، کبودی‌ یا خونریزی‌ غیرطبیعی‌، بثورات‌ جلدی‌ و زخم‌های‌ دهانی‌ می‌باشد. در نظر داشته باشید که مصرف این دارو می تواند خطر مسمومیت سلول‌های کلیه به ویژه در کودکان مبتلا به کم‌آبی بدن یا بیماری‌های جدی را ایجاد کند؛ بنابراین بطور خودسرانه از هیچ دارویی استفاده نکنید.

نکته: تفاوتی میان اثربخشی ایبوپروفن و استامینوفن برای کاهش علائم تب وجود ندارد.

 

قرص ایبوپروفن


درصورتی‌که قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره عوارض آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بیشتر بدانید: قرص ایبوپروفن و موارد مصرف آن

 

۳. قرص آسپرین

 قرص آسپرین (Aspirin) در مورادی مثل کاهش درد و التهاب کاربرد دارد. همچنین از این دارو به عنوان یک داروی ضد انعقاد خون نیز استفاده می‌شود. آسپرین یکی از پرطرفدارترین داروها در دنیاست. این دارو علاوه بر خاصیت تسکین دهندگی، داروی تب‌ بر و ضد التهاب هم هست. ضمن اینکه اثرهایی نظیر ایجاد زخم‌های گوارشی و جلوگیری از لخته‌شدن خون را نیز از خود نشان می‌دهد؛ تا جایی که در بعضی موارد به همه افراد بالای ۴۵ سال توصیه می‌شود روزانه یک عدد آسپیرین بچه بخورند تا احتمال بروز سکته در آنها کاهش یابد. اما پزشکان به بیمارانی که تا کنون سکته نکرده‌اند یا دچار حمله قلبی نشده‌اند، استفاده از آنرا بطور روزانه توصیه نمی‌کنند.

توجه: یکی از مواردی که در زمان بروز تب در کودکان باید به آن توجه داشت استفاده نکردن از داروی آسپرین برای کنترل تب به دلیل احتمال بروز سندرم Rey است. این بیماری تمام ارگان‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما عارضه اصلی آن روی مغز و کبد پدیدار می‌شود. سندرم ری باعث افزایش حاد فشار در مغز و تجمع چربی در کبد و اندام‌های دیگر می‌شود و اگر درمان نشود می‌تواند بسرعت باعث از کار افتادن کبد، آسیب مغزی و حتی مرگ شود.

عوارض: عوارض قرص آسپرین شامل تحريک ملايم دستگاه گوارش، واكنش‌های پوستی، نارسایی كلیوی، كبدی و عوارض عصبی نظیر اغتشاش، سرگیجه، وزوز گوش، تشنج و افسردگی، مدفوع سیاه خونی، سرفه خونی، تهوع یا استفراغ و مشکلات شنوایی می‌باشد.

قرص آسپرین

درصورتی‌که قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره عوارض آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک های زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بیشتر بدانید:

 

۴. قرص مفنامیک اسید

قرص مفنامیک اسید (Mefnamic asid) نوعی داروی ضدالتهاب است که برای کاهش درد بخصوص درد دندان استفاده می‌شود. این دارو به عنوان قرص تب بر برای کاهش تب و تسکین دردهای ناشی از بیماری‌هایی مثل آنفلوآنزا و دیگر بیماری‌های تب‌دار به ویژه بیماری‌های مجاری تنفسی فوقانی استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف این دارو با داروهای دیگری مثل آسپرین و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ایبوبروفن و ناپروکسن خطر عوارض گوارشی از جمله زخم گوارشی را افزایش می‌دهد.

عوارض: عوارض قرص مفنامیک اسید شامل اسهال، تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، سوزش معده، نفخ، یبوست، واکنش‌های پوستی، سردرد، سرگیجه، خستگی، بی‌خوابی، عصبی شدن، تپش قلب، افت فشارخون، مشکلات تنفسی، تحریک چشم‌ها و اختلالات دید می‌باشد. علاوه بر این مصرف این دارو می‌تواند عاملی برای کم‌ خونی و در واقع کاهش میزان گلبول‌های قرمز شود.

قرص مفنامیک اسید

درصورتیکه قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره عوارض آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک های زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

بیشتر بدانید: هر آنچه که درباره مفنامیک اسید باید بدانید

 

چند نکته برای پایین آوردن تب کودکان

  • برای پیشگیری از مسمومیت کودکان با داروهای کاهش‌ دهنده تب، والدین باید از روش درست اندازه‌گیری دارو استفاده کنند. مقدار تجویزی دارو به سن یا قد کودک شما بستگی نداشته و باد مطابق وزن او استفاده شود.
  • برای دادن دارو به کودک خود، از قاشق ها مخصوص استفاده کنید؛ زیرا استفاده از قاشق های چایخوری یا مربا خوری، می تواند میزان مجاز مصرف را کاهش یا افزایش دهد و به کم درمانی یا بیش درمانی منجر شود.
  • بهتر است والدین از از دادن داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی حاوی استامینوفن، ایبوپروفن و همچنین داروهای تب‌ بر به کودک خود پرهیز کنند. زیرا این داروها در ترکیبات شربت‌های سرفه نیز وجود دارد و در نتیجه ۲ برابر به کودکانشان داروی ضد تب می‌دهند. بنابراین در چنین شرایطی برای پایین آوردن تب کودک خود بهتر است از پاشویه کردن و دادن مایعات کافی به فرزند خود کمک بگیرید.

 

پایین آوردن تب با روش های خانگی

درجه حرارت بدن در طول شبانه‌روز بین ۳۶ تا ۳۷.۵ درجه سانتی‌گراد متغیر است. افزایش درجه حرارت بدن از ۳۷.۵ درجه به بالا را تب می‌نامند. در تب‌های شدید گاهی دمای بدن به ۴۱ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد که در صورت وقوع آن باید اقدامات خاص اورژانسی برای کاهش تب انجام شود. در صورتی که مقدار آن خیلی زیاد نباشد، اغلب داروهای خانگی برای درمان آن مصرف می‌گردد. با این وجود، برای جلوگیری از افزایش تب و ایجاد نقص در بدن، تب باید دائماً کنترل شود.

یکی از مهمترین و اولین راه درمان تب استراحت کافی و خوردن مایعات زیاد است. علاوه بر این استفاده از خوراکی‌هایی مثل ریحان و سیر نیز در کاهش دمای بدن موثر هستند. در لینک‌ زیر با دیگر روش‌های خانگی کاهش تب و همچنین خوراکی‌ها و گیاهان دارویی مفید در این زمینه آشنا می‌شوید.

بیشتر بدانید: درمان تب (چگونه تب را پایین بیاوریم؟)


کلام آخر

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف هرکدام این داروها را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله "ستاره" در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو