تکثیر هاورتیا با ۵ روش متفاوت و اصول پرورش این گیاه

تکثیر هاورتیا با ۵ روش متفاوت و اصول پرورش این گیاه


منبع: آرگا

297

1398/12/25

18:32


اگر علاقمند به تکثیر و پرورش گیاهان ساکولنت هستید در این مطلب با نحوه تکثیر یک گونه از ساکولنت ها به نام هاورتیا آشنا می شوید. این کاکتوس زیبا را می توانید به راحتی در آپارتمان یا منزل تکثیر و پرورش دهید.

یکی از ساکولنت های پرطرفدار و زیبا کاکتوس هاورتیا می باشد که انواع مختلفی داشته و به نور غیرمستقیم و فراوان خورشید برای رشد نیاز دارد. برای آشنایی با روشهای ازدیاد هاورتیا همراه این مطلب باشید.

آشنایی با روشهای تکثیر هاورتیا

انواع ساکولنت هاورتیا

هاورتیا ساکولنت بسیار زیبا و محبوبی است که زیستگاه اصلی آن آفریقای جنوبی می باشد. این گیاه ساقه نداشته و شامل مجموعه برگهای به هم پیوسته نوک تیز و سبزرنگی است که خطوط یا نقطه های سفید رنگی روی آنها مشاهده می شود. هاورتیا با نام علمی Haworthia attenuata جزو گیاهان گلدار چندساله خانواده Asphodelaceae می باشد که به طور انفرادی یا گروهی در زیستگاهشان دیده می شوند.

روش تکثیر هاورتیا

هاورتیا بیش از ۱۵۰ گونه داشته و برخی گونه ها دارای برگ سفت و محکم با رنگ سبز تیره بوده و بقیه دارای برگهای نرم آبدار و شیشه ای می باشند. از انواع هاورتیا می توان به هاورتیا کوپری یا شیشه ای، هاورتیا ابلق، گورخری، لیموفیلیا ، عنکبوتی، برفی و آلبینو اشاره کرد. تکثیر این کاکتوس زیبا به چند روش امکان پذیر است که در این مطلب با آن ها آشنا می شوید. در ضمن بهتر است بدانید با توجه به ساختار متفاوت برگهای هر گونه روش ازدیاد آن نیز متفاوت خواهد بود. بنابراین در انتخاب روش تکثیری دقت کنید.

روش اول: ازدیاد توسط  بذر

بذر ساکولنت هاورتیا

هاورتیا جزو گیاهان گلدار بوده و به طور معمول در ابتدای بهار رشته عمودی بسیار ظریفی از بین برگها خارج شده که به نوع ساقه گلدهنده می باشد. از این رشته باریک گلهای سفید متمایل به سبز سربر می آورند و جهت بذردهی نیاز است حتما گرده افشانی صورت گیرد. بعد از اینکه کپسول بذر هاورتا شکل گرفت و کاملا رسید حاوی بذر زیادی بوده که بعد از حدود ۲ تا ۴ هفته استراحت می توان آن ها را کشت نمود.

تکثیر و پرورش هاورتیا

برای جوانه زنی و سبز شدن بذر بستری از پیت ماس و رطوبت بیشتر از ۷۰ درصد نیاز است. هاورتیایی که از طریق بذر تکثیر می شود در سال اول رشد کندی دارد اما با کمی صبر و حوصله بعد از این مدت شاهد افزایش سرعت رشد آن خواهید بود به طوری که در دوسالگی هاورتیا شکل کامل خود را پیدا می کند.

روش دوم: ازدیاد توسط قلمه برگ

کاکتوس هاورتیا زیبا و جذاب

در این روش برگهای هاورتیا را از ناحیه انتهایی که متصل به طوقه گیاه است باید جدا نمود و حدود پنج روز در محیطی سایه ای با دمای حداکثری ۲۵ درجه سانتی گراد قرار دهید تا پینه بندد. دقت کنید موقع جداسازی برگها زخمی نشده و یا از انتها کاملا قطع نشوند. سپس انتهای برگ را در خاکی با ترکیب ۲۰ درصد پیت ماس و ۸۰ درصد ماسه شسته قرار دهید و با تامین رطوبت ۳۰ درصدی شرایط ریشه زایی و جوانه زنی را فراهم کنید. این روش تکثیر نیز حدودا یکسال زمان می برد تا از هر برگ دو گیاه جدید حاصل شود. در ضمن می توان با بهینه تر کردن شرایط و بهره گیری از هورمون های ریشه زایی تعداد جوانه زنی را به پنج الی بیشتر ساند.

روش سوم: ازدیاد توسط گل

ازدیاد هاورتیا از راه پاجوش

در موارد خاصی می توان هاورتیا را از طریق گل ازدیاد نمود. به این نحو که بعد از رویش گل در پایه مادری بخشی از ساقه گل دهنده تولید گیاه جدیدی نموده که می توان اجازه داد این گیاه جدید روی پایه مادری کمی رشد کند تا بزرگ شود سپس آن را جدا و ریشه دار نمود.

روش چهارم: ازدیاد توسط سربرداری

ازدیاد هاورتیا از راه بذر

منظور از سربرداری ان است که چند برگ را در بخش پایین گیاه هاورتیا باقی گذاشته و از قسمت ساقه آن را به دو قسمت تقسیم می کنند. قسمت رویی بعد از یک هفته که خشک شد و پینه بست، قابل کشت بوده و قسمت زیری را هم می توان از طریق تحریک پاجوش دار نمود و هم قادر است از ناحیه ساقه مجدد جوانه تولید کند.

روش پنجم: ازدیاد توسط پاجوش

آشنایی با روش ایجاد پاجوش

گیاه بالغ هاورتیا با توجه به واریته اش قادر است در طول سال حدود دو تا ده پاجوش تولید نموده که بعد از رسیدن اندازه پاجوش ها به یک سوم پایه مادری می توان آن ها را جدا نمود و جداگانه مورد کاشت قرار دارد. عواملی مانند نور، رطوبت و دما و مهمتر از همه خواب زمستانی در ایجاد پاجوش بسیار موثر است. به طور معمول در ابتدای بهار پاجوش ها به وجود می آیند و در واریته ای مانند هاورتیای گورخری هنگامی که به سن پنج سالگی رسید تولید پاجوش می کند. به نحوی که تمام گلدان را پر می کند

نکته:

  • در ایران تکثیر هاورتیا، از طریق قلمه برگ و پا جوش رایج تر می باشد و در کشورهایی مانند تایلند، روسیه و ژاپن با روش سربرداری صورت می گیرد.
  • ازدیاد و پرورش هاورتیا کوپری می تواند انتخاب جذابی برای دکوراسیون منزل شما باشد.

هاورتیا کوپری

  • ازدیاد هاورتیا ابلق از طریق پاجوش، لیموفیلیا از طریق برگ، عنکبوتی از طریق پاجوش، هاورتیا کوپری از طریق پاجوش، گورخری از راه کاشت بذر و پاجوش، هاورتیا برفی از طریق تقسیم گیاه و پاجوش و بالاخره هاورتیا آلبینو از طریق کاشت بذر، پاجوش و قلمه برگ امکان پذیر است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو