درمان سکسکه نوزاد با 4 روش ساده

منبع: اوما

323

1398/12/26

18:58


درمان سکسکه نوزاد با 4 روش ساده

چه عواملی باعث سکسکه در نوزادان می شود؟

نویسندگان یک مطالعه در سال 2012 اظهار داشتند که رفلکس سکسکه ممکن است برای از بین بردن هوای اضافی از معده باشد. با این حال ، جامعه پزشکی هنوز مطمئن نیستند که آیا سکسکه هدفی دارد یا خیر. سکسکه هنگامی اتفاق می افتد که چیزی باعث اسپاسم دیافراگم شود و تارهای صوتی به سرعت بسته شوند. هوا از طریق تارهای صوتی بسته به بیرون هل داده می شود و صدای سکسکه ایجاد می شود. دیافراگم یک ماهیچه بزرگ است که در قسمت انتهای قفس دنده جریان دارد. در هنگام نفس کشیدن دیافراگم بالا و پایین می شود.

سکسکه در نوزادان بدون هیچ دلیل واضحی اتفاق می افتد ، اما تغذیه گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد اسپاسم دیافراگم شود. ممکن است سکسکه در نوزاد در اثر موارد زیر اتفاق بیفتد:

  •  خوردن بیش از حد
  •  سریع غذا خوردن
  •  بلعیدن هوای زیاد

این عوامل باعث بزرگ شدن معده نوزاد می شوند. همانطور که معده بزرگ می شود به دیافراگم فشار می آورد و باعث ایجاد اسپاسم هایی می شود که منجر به سکسکه می شوند.

اگر سکسکه به طور مکرر اتفاق بیفتد و باعث پریشانی شود، ممکن است ناشی از یک بیماری مانند ریفلاکس معده (GER) باشد. این امر هنگامی اتفاق می افتد که مواد غذایی هضم شده و اسید معده به وسیله لوله غذا به سمت بالا بازگردند. از آنجا که این مایعات از دیافراگم عبور می کنند، ممکن است آن را تحریک کرده و باعث ایجاد اسپاسم شوند. مشکلات تغذیه ای یا معده همیشه باعث سکسکه نمی شوند. دیافراگم ممکن است به دلایل ناشناخته دچار اسپاسم شود.

چگونه جلوی سکسکه نوزاد را بگیریم؟

روش های مختلفی برای متوقف کردن یا جلوگیری از سکسکه در نوزادان وجود دارد. به عنوان مثال ، توقف در شیردهی و کمک به آروغ زدن نوزاد و استفاده از پستانک. به یاد داشته باشید بیشتر نوزادان در سال اول زندگی دچار سکسکه می شوند و معمولاً دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

ممکن است فکر کنید سکسکه باعث ناراحتی نوزاد می شود. در این مقاله به بررسی عوامل ایجاد کننده سکسکه در نوزادان ، بهترین راهها برای جلوگیری و پیشگیری از آنها و همچنین زمان مراجعه به پزشک می پردازیم.

معمولاً سکسکه به نوزاد آسیب نمی رساند. در حالی که سکسکه باعث ناراحتی بزرگسالان می شود، اما کمتر باعث ناراحتی نوزاد می شود. بهتر است اجازه بدهیم سکسکه نوزاد به صورت خود به خودی متوقف شود. اگر سکسکه نوزاد متوقف نشد با پزشک صحبت کنید.

 

درمان سکسکه نوزاد

اگر نگران هستید می توانید از راهکارهای زیر برای توقف سکسکه نوزاد استفاده کنید:

1- توقف شیردهی و کمک به نوزاد برای آروغ زدن

هنگامی که معده از هوا پر می شود ، ممکن است به دیافراگم فشار وارد کند و باعث اسپاسم شود. توقف شیردهی و کمک به آروغ زدن نوزاد باعث کاهش میزان هوای معده می شود و می تواند از سکسکه جلوگیری کند. براساس نظر آکادمی اطفال آمریکا بهتر است پس از مصرف 2 تا 3 اونس شیر از شیشه شیر به نوزاد کمک کنید آروغ بزند. اگر نوزاد شیر مادر می خورد در حین تعویض سینه به نوزاد کمک کنید آروغ بزند.

2- استفاده از پستانک

مکیدن پستانک ممکن است به آرامش دیافراگم و متوقف کردن سکسکه کمک کند.

3- به نوزاد شربت گرایپ واتر بدهید

گرایپ واتر ترکیبی از گیاهان و آب است. این دارو به طور سنتی برای درمان کولیک و سایر مشکلات معده استفاده می شود. گیاهانی که معمولاً در گرایپ واتر وجود دارد (البته زیر یک ماه ندهید )  شامل موارد زیر است:

  • زنجبیل
  • رازیانه
  •  بابونه
  • دارچین

اگر مشکلات معده منجر به سکسکه شود، گرایپ واتر می تواند کمک کند. با این حال ، هیچ مدرک علمی در حال حاضر از این درمان پشتیبانی نمی کند. از آنجا که خطرات کم است ، ممکن است فرد تصمیم بگیرد که گرایپ واتر را امتحان کند. 

4- مالش پشت نوزاد

ماليدن پشت نوزاد و تکان دادن او باعث آرامش او مي شود. این کار ممکن است اسپاسم های ایجاد کننده سکسکه را متوقف کند.

چه کارهایی نباید انجام بدهیم؟

برخی از روش های شناخته شده برای سکسکه کاملاً ریشه در سنت دارند و هیچ پایه علمی ندارند. این روش ها عبارتند از:

  •  پریدن
  •  کشیدن زبان 
  •  قورت دادن آب در حالت وارونه

استفاده از این روش ها و امتحان کردن آنها روی نوزاد ایده بدی است. این روشهای درمانی نوزاد را اذیت می کند و حتی ممکن است خطرناک باشد. همچنین بعید است این روش ها باعث توقف سکسکه شوند.

نحوه جلوگیری از سکسکه نوزاد

سکسکه اغلب قابل پیشگیری نیست ، اما پیروی از راهکارهای زیر ممکن است کمک کند:

  •  تغذیه کودک قبل از گرسنگی و آرام نگه داشتن آنها
  •  تغذیه کودک به طور مکرر به مقدار کم
  •  بعد از هر بار تغذیه ، کودک را به مدت نیم ساعت به حالت صاف بنشانید
  •  بطری را تکان دهید تا هوا در نزدیکی نوک بطری نباشد
  •  مطمئن شوید دهان کودک کل نوک سینه را گرفته است

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در نوزادان زیر 12 ماه سکسکه نگران کننده نیست. اگر سکسکه مکرر است یا باعث ناراحتی کودک می شود، با پزشک صحبت کنید زیرا می تواند نشانه بیماری باشد. رفلاکس معده ممکن است باعث سکسکه مکرر و ناراحتی شود. اگر کودک علائم زیر را داشته باشد ممکن است مبتلا به رفلاکس معده باشد:

  • گریه بیشتر از حد معمول، به خصوص در نزدیکی زمان تغذیه
  •  قوس دادن بیش از حد پشت در طول یا بعد از تغذیه 
  •  تف کردن بیشتر از حد معمول 

اگر فکر می کنید نوزاد دچار رفلاکس معده است با پزشک صحبت کنید. درمان این بیماری آسان است.

خلاصه : سکسکه نوزادان معمولاً نگران کننده نیست. بیشتر نوزادان در سال اول زندگی خود سکسکه می کنند. بسیاری از دلایل احتمالی سکسکه مربوط به تغذیه است. پیروی از بهترین روشهای تغذیه ای ممکن است باعث کاهش سکسکه شود و برخی از داروهای خانگی نیز ممکن است کمک کنند. اگر سکسکه مکرر است ، یا باعث پریشانی یا علائم دیگر شده است ، با پزشک صحبت کنید. همچنین در صورت بروز سکسکه مکرر بعد از یک سالگی کودک به پزشک مراجعه کنید.

Diana Wells. How Can I Cure My Newborn’s Hiccups? on April 13, 2017

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو