بیماری ویروس کرونا، نه به اضطراب!

منبع: نی نی بان

118

1398/12/26

19:31


با شیوع کروناویروس جدید، طبیعی و لازم است که تا حدی استرس و اضطراب داشته باشیم. اضطراب طبیعی باعث می‌شود توصیه های پیشگیری را جدی بگیریم. پس با احساسات و فکرهای معمول خود نجنگید.
اما گاهی این اضطراب‌ها شدید و طولانی می‌شود، یکی از شکل‌های تشدید شده این استرس‌ها "اضطراب بیماری" است. اگر مکرر نشانه‌های بیماری، مانند تب، را در خود چک می کنید، هر علامت کوچکی را به حساب بیماری می گذارید یا مکرر به مراکز درمانی برای آزمایش مراجعه می کنید، به نکات ذکر شده در ادامه توجه کنید:

توصیه به افراد مبتلا به اضطراب بیماری 
بدانید هر سرماخوردگی و سرفه‌ای کرونا نیست.
اکثر موارد ابتلا به کرونا بدون عارضه و خفیف می‌گذرد.
از مراجعه برای آزمایش دادن خودداری کنید. به ­خصوص که در این شرایط مراکز درمانی پرخطرترین مکان­ها برای ابتلا به ویروس هستند. 
طبق برنامه­ای که پزشک به شما داده است برای ویزیت مراجعه کنید و از ویزیت­های اضافه به­ خاطر اضطراب خودداری کنید.
نگرانی مشکلی را حل نخواهد کرد، به‌جای آن در حد لازم اقدامات پیشگیری را انجام دهید.
در این شرایط همه ما با عدم قطعیت زیادی روبرو هستیم. پس دنبال اطمینان بخشی نباشید. 
افکار خود را به چالش بکشید: نشانه‌های من چقدر شبیه این بیماری است؟ یا چقدر من در معرض خطر این بیماری هستم؟
بر «اینجا» و «اکنون» تمرکز کنید.
با مشغول شدن به کارهای دیگر، حواس خود را پرت کنید، و روی بدن خود تمرکز نکنید.
تا حد ممکن به فعالیت‌های عادی زندگی خود برگردید.
در مورد نگرانی و اضطراب خود با اطرافیان خود صحبت کنید.
اگر برای چند روز متوالی و با وجود به کارگیری روش های خودمراقبتی نتوانستید عملکرد روزمره خود را حفظ کنید یا نشانه­ها برای شما آزاردهنده بود با پزشک، روانشناس، یا روانپزشک مشورت کنید. در حال حاضر بسیاری از خدمات درمانی به صورت آنلاین و تلفنی ارائه می­شوند.
 
توصیه به افراد مبتلا به وسواس
با شیوع کروناویروس جدید، اغلب افراد اضطراب را تجربه می‌کنند و این مختص افراد مبتلا به وسواس نیست. اما این افراد ممکن است، واکنش شدیدتر و یا اضطراب بیش‌تری را تجربه کنند. اگر شما هم چنین شرایطی دارید بدانید: 
شما تنها نیستید. طبیعی است که همه میزانی از اضطراب را داشته باشیم. به خودتان بگویید "من ممکن است اضطراب زیادی داشته باشم و در این شرایط طبیعی است." یا "واقعا شرایط سختی برای همه ما است."
توجه کنید که چه چیزی شروع کننده «تمیزکردن و شستن» است؟ آیا شست و شو را برای رعایت توصیه­ های پیشگیرانه انجام می دهید؟ یا برای رهایی از افکار مزاحم و اضطراب؟
کارهای توصیه شده را انجام دهید نه بیشتر نه کمتر، و سعی کنید به افکار وسواسی توجه نکنید. وقتی به توصیه­های ارائه شده عمل کردید به خود بگویید "کافی است". اگر فکرهایی دارید مانند اینکه "آیا درست انجام دادم؟"، "مدت شستن دستم کافی بود؟" سعی کنید آن ها را کنار بگذارید.
اخبار را تنها یک بار در روز از منبع معتبر پیگیری کنید. از چک کردن مکرر اخبار و خواندن مکرر مطالبی در مورد ویروس خودداری کنید. 
میزان خطر را بیش از آنچه هست تخمین نزنید. درست است ابتلا به ویروس کرونا نگران‌کننده است، اما تعداد زیادی از افراد مبتلا علایم خفیف و متوسط دارند.  
سعی کنید روی موضوع کرونا و نگرانی­های آن کمتر تمرکز کنید و سعی کنید خودتان را با کارهای دیگری سرگرم کنید.
به "اکنون"و "اینجا" تمرکز کنید. در حال حاضر و اینجا همه چیز برای من مناسب است. دائم فکر نکنید چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد؟ 
سعی کنید عدم قطعیت را بپذیرید. اضطراب ریشه در عدم تحمل ابهام دارد. شما ویروس را نمی­بینید و نمی­توانید صددرصد مطمئن شوید همه چیز امن است. به هر حال ما همه چیز را نمی­توانیم کنترل کنیم. 
در صورت آزار دهنده بودن علایم و ادامه­ دار بودن آن، اگر با وجود به­ کارگیری روش­های خودمراقبتی نتوانستید عملکرد روزمره خود را حفظ کنید با پزشک، روانشناس، یا روانپزشک مشورت کنید. در حال حاضر بسیاری از خدمات درمانی به صورت آنلاین و تلفنی ارائه می­شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو