5 راه برای رشد هوش هیجانی برای مدیران و رهبران تیم ها

منبع: مینویسم

104

1398/12/27

16:24


رشد هوش هیجانی

هوش هیجانی (EQ یا EI) یکی از قویترین شاخص های موفقیت در تجارت است. چرا؟ EQ نه تنها توانایی شناسایی و مدیریت احساسات خودتان است بلکه همچنین توانایی تشخیص احساسات دیگران است. “برخی از مزایای هوش  هیجانی” این مطالعه توسط جانسون و جانسون نشان داد که عالی‌ترین بازیگر در نیروی کار افرادی بودند که هوش هیجانی بالاتری را نشان می دادند. و طبق گفته Talent Smart ، ۹۰٪ از بازیگران عالی در محل کار EQ بالایی دارند، در حالی که ۸۰٪ از بازیگران ضعیف EQ پایینی دارند. به بیان ساده تر، هوش هیجانی شما اهمیت دارد. تفاوت EQ و IQ را اینجا ببینید.

بسیاری از مراجعین من اغلب به دلیل روابط ضعیفی که با رئیس خود دارند از مدیرشان ناامید شده و می‌خواهد کارشان را رها کنند. وقتی به آنچه اتفاق می افتد گوش می کنم، معمولاً این رهبران سطح بالایی از هوش هیجانی را نشان نمی دهند. اجازه نده که مثل تو باشند!

در اینجا پنج روش برای رشد هوش هیجانی شما ارائه شده است.

  1. احساسات منفی خود را مدیریت کنید. هنگامی که شما قادر به مدیریت و کاهش احساسات منفی خود هستید، کمتر احتمال دارد، دچار ناراحتی شوید. گفتنش آسان تر از انجام است، درست است؟ این را امتحان کنید: اگر کسی از شما ناراحت است، به سرعت نتیجه‌گیری نکنید. درعوض، به خودتان اجازه دهید تا به طرق مختلف وضعیت را بررسی کنید. سعی کنید موارد را به طور واقعی نگاه کنید تا به راحتی آزرده نشوید. حضور ذهن را در محل کار تمرین کنید و توجه کنید که دیدگاه شما چگونه تغییر می کند.
  2. مراقب کلماتتان باشید. روی برقراری ارتباط قوی تر در محیط کار تمرکز کنید. افرادی با هوش عاطفی تمایل دارند از کلمات خاص‌تری استفاده کنند که بتواند به کمبودهای برقراری ارتباط کمک کند، و سپس بلافاصله آنها را توضیح می‌دهند. با رئیس خود ملاقات بدی داشتید؟ چه چیزی این ملاقات را بد کرده است، و دفعه بعد چه کاری می توانید انجام دهید؟ هنگامی که می توانید آنچه را که اتفاق می افتد مشخص کنید، به جای اینکه بخواهید روی آن تکیه کنید، احتمال رفع مشکل بیشتر است.
  3. همزاد پنداری را تمرین کنید. تمرکز بر روی نشانه های کلامی و غیر کلامی می تواند بینش ارزشمندی را در مورد احساسات همکاران یا مراجعان به شما ارائه دهد. تمرکز روی دیگران و راه رفتن با کفش های آنان را تمرین کنید، حتی برای یک لحظه. اظهارات همزاد پنداری، رفتار غیرقابل قبول را بهانه نمی کند، اما به شما کمک میکند تا به یاد آورید که هر کس مسائل مربوط به خود را دارد.
  4. عوامل استرس زای خود را بشناسید. چیزهایی که شما را پریشان می کند، فهرست کنید و نسبت به آنکه در زندگیتان استرس کمتری داشته باشد، پیشگیری کنید. اگر می دانید که چک کردن ایمیل کاریتان قبل از خواب، شما را به سمت پریشانی می‌برد، آن را برای صبح بگذارید. با این وجود بهتر است هنگام ورود به دفتر، این کار را ترک کنید.
  5. گزاف گویی از سختی. همه با چالش ها روبرو می شوند. این که چگونه به این چالش ها واکنش نشان می دهید، یا شما را برای موفقیت آماده می کند یا شما را در مسیر پریشانی کامل قرار می دهد. از قبل می دانید که تفکر مثبت شما را بسیار دور خواهد کرد. برای کمک به گزاف گویی از مشکلات ، به جای شکایت ، خوش بینی را تمرین کنید. از این وضعیت چه می توانید یاد بگیرید؟ سؤالات سازنده بپرسید تا ببینید چه چیزی را می توانید از چالش موجود یاد بگیرید.

 

هوش هیجانی تا زمانی که تمایل به افزایش آن داشته باشید، می تواند به مرور زمان تکامل یابد. هر فرد، چالش یا موقعیتی که با آن روبرو هستید فرصتی مهم برای یادگیری برای تست EQ است. این موارد را تمرین کنید، اما می توانید فوراً فواید آن را ببینید.

داشتن سطح بالایی از هوش هیجانی در روابط شما در محیط کار و در همه زمینه های زندگی شما به خوبی کمک خواهد کرد. چه کسی این را نمی خواهد؟

ونیسا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو