پس از اعلام مصوبه ملی ستاد ملی مبارزه با کرونا، اطلاعیه‌ای مشترک از سوی آیت‌الله سید محمد سعیدی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران و بهرام سرمست استاندار قم، مبنی بر بسته شدن درب‌های حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران صادر شد.

در این نامه علت این امر را پیشگیری از هرگونه اجتماع مردم جهت کنترل بیماری قید کردند، صدور چنین نامه‌ای، علاوه بر اثبات مشارکت و همراهی و همدلی برای ریشه کن شدن بیماری، نشان داد که حفظ جان شهروندان و زائران در اولویت است و باید همه برای از میان رفتن بیماری، خانه‌نشینی و پرهیز از اجتماعات را بپذیرند. پس از اعلام این خبر، عده‌ای معدود از افراد، در یک حرمت شکنی بی‌سابقه، اقدام به شکستن درب و ورود غیرقانونی به داخل حرم کردند که این امر واکنش‌های زیادی را از جانب مردم داشت.

به گفته هادی محمود نژاد معاون اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در بسیاری از بیانیه‌ها و اعتراضات نسبت به این هتک حرمت آمده است: مگر این گروه محدود خبر ندارند که شیعه از شکستن درب سابقه خوشی ندارد که این عمل ناپسند را مرتکب شدند؟

انتشار کلیپ‌ها و تصاویر مختلف از این هتک حرمت و ساختارشکنی، موجی از اعتراضات و واکنش‌های مردمی را نیز به همراه داشت که این امر نیز نشان داد مردم قم، حرمت شکنی به حرم مطهر حضرت معصومه را برنمی‌تابند.

بسیاری از شهروندان، نظرات و دیدگاهها و انتقاد خود از عملکرد این عده معدود را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و از طریق رسانه‌ها منتشر کردند، ساعاتی بعد از این اتفاق جویای نظرات برخی از شهروندان در خصوص این ساختارشکنی شدیم.

الهام مددی یکی از شهروندان در این خصوص بیان کرد: بسته شدن درب‌ها، اندوه زیادی در قلب‌های ما ایجاد کرد اما با توجه به اهمیت پیشگیری از شیوع این ویروس، باید تابع تصمیم های کلان باشیم و قطعا شکستن درب‌های حرم در این شرایط به معنای ارادت به حضرت معصومه(س) نیست و این حرکتی نازیبا و به دور از منش و اخلاق شیعه است.

وی عنوان کرد: این رفتارها نشان از تعصب‌های بی‌جا و یا حتی جهل و ناآگاهی است و باید به تصمیماتی که برای مردم جهت حفظ سلامتی آنها گرفته می‌شود احترام گذاشت و از تحرکاتی که باعث سوء استفاده دشمن می‌شود نیز واقعا پرهیز کرد.

سید علی شفیعی یکی دیگر از شهروندان که در نزدیکی حرم حضور داشت نیز در این خصوص گفت: این هنجارشکنی‌ها به نفع هیچ کس نیست و عشق و علاقه و ارادت به اهل بیت(ع) را نشان نمی‌دهد و باید رفتاری عقلانی و منطقی داشت. در این شرایط مردم باید در خانه بمانند و با دعا و توکل از خدای متعال، خواستار از میان رفتن این بیماری شوند تا هر چه زودتر زندگی به روال عادی خودش برگردد و بتوانیم در کنار هم باشیم.

عباس پورمحمدی یکی از بازنشستگان قمی که در محل حضور داشت و به این حرمت شکنی نیز معترض بود، در این باره اظهار کرد: این روزها که خبرهای تلخی از کرونا و فوت هم وطنان‌مان می‌شنویم، شنیدن چنین هتاکی و حرمت‌شکنی در حرم، واقعا دل را آزار می‌دهد، کسی که خود را شیعه واقعی و راستین و ارادتمند می‌داند باید بسیاری از رفتارهای بزرگان دین و ائمه اطهار(ع) را سرلوحه خود قرار دهد و از رفتارهایی که این گونه حرمت شکن است پرهیز کند.

وی بیان کرد: در این روزها از خداوند صبر و تحمل و شکیبایی طلب می‌کنیم و آرزو می‌کنیم هر چه زودتر این بیماری شوم در جهان ریشه کن شود و همه ما دوباره به زندگی عادی بازگردیم، قطعا اگر همه همکاری کنند می‌توانیم زنجیره شیوع این بیماری را قطع کنیم، فقط کافیست شرایط بحرانی را بفهمیم.

این شهروند همچنین عنوان کرد: بنده با رعایت اصول بهداشتی و پس از شنیدن خبر این هتاکی به اطراف حرم رفتم ولی سریعا به منزل بازگشتم ولی از وقتی کلیپ هتاکی عده‌ای در شکستن درب‌ها و ورود به این شکل نامتعارف به حرم را شنیده‌ام واقعا قلبم به درد آمده است، نباید در این شرایط کاری کرد که نگرانی‌ها و اضطراب‌ها و تنش‌ها را افزایش بدهیم و جامعه را دچار تشویش کنیم، چنین رفتارهایی نه در قاموس دین جایگاهی دارد و نه در مقام عقل می‌گنجد.

از جمله اقدامات مهم حرم مطهر، پخش زنده برنامه‌های قرآنی و دینی و فرهنگی در این ایام است،همچنین با فراخوانی از طریق کانال ارتباطی آستان مقدس هر شهروند می تواند خادم صحن مجازی بارگاه از طریق شبکه اجتماعی باشد و برنامه‌های این آستان را دنبال کند. همراهی مردم و مسئولان و توجه به تصمیمات راهبردی، می‌تواند دوباره سلامتی را بازگرداند و این کابوس کرونایی را از میان ببرد.

هتک حرمت اماکن مقدسه به نوعی مخالفت با ولی فقیه است

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی چیت‌سازیان وکیل دادگستری و استاد فقه، در محکومیت هتک حرمت حرم‌های حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) توسط افراد تندرو خودسر گفت: بحثی که اخیرا پیش آمده و افرادی به اماکن مقدسه حمله‌ور شدند تا درب اماکن و بقاع متبرکه باز شود و بتوانند وارد حرم اولیا الله شوند، هم از لحاظ فقهی و هم از لحاظ حقوقی ناشایست است.

بنابر گزارش ایسنا، وی افزود: از لحاظ فقهی وقتی که ولی فقیه این امور را محول به کمیته‌ای کرده که بر این امور نظارت دارد و در شورایی چنین تصمیمی را گرفتند، نوعی مخالفت با ولی فقیه است و باید به آن احترام بگذارند و رعایت کنند. 

این وکیل دادگستری تصریح کرد: از لحاظ حقوقی هم اقدام این افراد خلاف مقررات است. مقررات حقوقی شامل همه چیز است و فقط مربوط به مقررات رانندگی و  سربازی و حقوق مدنی نیست بلکه مقررات پزشکی را هم شامل می شود. اگر کسی به این مسائل اهتمام نداشت و اصرار داشت وارد حرم شود با مقررات و قوانینی که برای این امور وضع کردند مخالفت کرده و به نوعی کمک به شیوع بیماری است زیرا ممکن است کسی ناقل باشد و با اصرار بگوید می خواهد وارد حرم شود که باید احساس خطر برای مسلمانان کرد.

وی یادآورشد: شما ببینید در مجامع اروپایی کلیساها، تجمعات، مسابقات و... را تعطیل کردند و کل دنیا به این مسائل احترام می‌گذارد؛ لذا باید مسائل قانونی را تمکین کرد و حوصله داشت. چه کسی گفته جلوی ضریح باید بروی و حتما دستت برسد، زیارت از راه دور هم هست و شما هر جا می توانید با امام و  امامزاده و اولیا الله ارتباط برقرار کنید و لزومی ندارد حتما دستت به ضریح برسد.