بر اساس بیانیه دادگستری آمریکا، این فرد که «مهرداد انصاری» نام دارد، تبعه ایران و مقیم امارات عربی متحده بوده است. وی در سال ۲۰۱۲ به همراه دو فرد دیگر به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران تحت تعقیب قرار گرفته بود.

«کریستوفر کومبز» مسئول این پرونده در دایره «سن آنتونیو» پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در مورد استرداد این فرد از گرجستان به آمریکا گفته است: «اف‌بی‌آی عمیقا از تلاش‌های هماهنگ و پشتیبانی راسخ دولت گرجستان و شرکای فدرال ما سپاسگذار است. ما همراه با هم، در طول چندین سال به صورت خستگی‌ناپذیر هر سرنخی که بود را پی گرفتیم تا اطمینان یابیم که انصاری نهایتا با اتهاماتی که علیه او مطرح است، روبرو شود.»

وی افزود: «تحقیق در خصوص موارد نقض تحریم‌های تجاری ایالات متحده یکی از مهمترین اولویت‌های اف‌بی‌آی است، چراکه این فعالیت مجرمانه بر امنیت ملی ایالات متحده و متحدان ما، به خصوص امنیت نیروهای ما در خارج از کشور اثرگذار است.»

در سال‌های گذشته آمریکا صدها فرد و شرکت را به دلیل نقض تحریم‌های ایران جریمه کرده یا تحت تعقیب قضایی قرار داده است. واشنگتن که در چارچوب سیاست «فشار حداکثری» در تلاش است بیشترین استفاده را از اهرم تحریم ببرد، در ماه‌های اخیر تعقیب طرف‌های همکار با ایران را تشدید کرده است. اعلام استرداد تبعه ایران به آمریکا ساعاتی پس از آن انجام می‌شود که دادگاهی در آمریکا هم یک تبعه دیگر ایران را به دلیل نقض تحریم‌ها، گناهکار شناخت.