حکم شرعی ناخن مصنوعی از نظر ۹ مرجع تقلید مختلف

حکم شرعی ناخن مصنوعی از نظر ۹ مرجع تقلید مختلف


منبع: آرگا

225

1398/12/28

14:36


کاشت ناخن مصنوعی امروزه به یکی از پدیده های رایج در بین خانم ها تبدیل شده است که در این مقاله قصد داریم شما را با حکم شرعی ناخن مصنوعی آشنا کنیم تا پاسخ سوالات خود را در این رابطه ملاحضه نمایید.

امروزه کاشت ناخن مصنوعی در اکثر سالن های آرایشی انجام می شود و در بین خانم ها بسیار پرطرفدار است و سوالاتی که در این رابطه شاید ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کند این است که احکام شرعی آن چه می باشد که بهتر است نظر مراجع تقلید را در این رابطه جویا شوید.

کاشت ناخن از نظر شرعی

آشنایی با حکم شرعی ناخن مصنوعی

گذاشتن ناخن مصنوعی در زمان غسل یا وضو مانع از رسیدن آب به پوست می شود بنابراین در صورتی که به تازگی اینکار را انجام داده اید و یا قصد انجام اینکار را دارید و از حکم شرعی ناخن مصنوعی اطلاعی ندارید پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشد تا با حکم شرعی ناخن مصنوعی آشنا شوید.

امام خمینی ‌(ره):

کسی که ناخن کاشته، یعنی ناخن چسبانده، وضویش صحیح نیست. در نتیجه، اگر با وضوی باطل نماز بخواند، نمازش صحیح نیست. حال اگر خانمی ناخن کاشت و در موقع نماز می خواهد نماز بخواند، باید برای وضو ناخن‌ها را بردارد و وضو بگیرد. اگر به طوری چسبیده که قابل برداشتن نیست یا با مشکلاتی همراه است، باید وضوی جبیره نیت کند و با وضوی جبیره نمازش را بخواند. در این صورت، نمازش صحیح خواهد بود.

نظر مراجع تقلید در مورد کاشت ناخن مصنوعی

 آیت الله خامنه ای :

سؤال:
۱- کاشت ناخن مصنوعى براى بانوان چه حکمى دارد؟
۲-اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، براى وضو و غسلش چه باید بکند؟

پاسخ:
۱- کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود.
۲- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف شود و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد، سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به‌صورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.

احکام شرعی ناخن مصنوعی

آیت‌الله مکارم شیرازی :

سؤال: لطفاً بفرمایید کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا می‌توان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند؟
پاسخ: در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن‌های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره‌ای می‌گیرند.

 آیت الله صافی گلپایگانی :

کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند.

آشنایی با حکم شرعی ناخن مصنوعی

 آیت الله سیستانی :

سؤال: برخی خانمها ناخن‌هایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می‌کنند و چون گاهی اوقات آنها می‌شکنند طبیبان روکشی تجویز می‌کنند که تا پاسی از روز روی ناخنها می‌ماند و با علم به این که آن روکش و یا لاک و “مانکور” مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخن‌هاست آیا استفاده خانم‌ها از چنان روکش، لاک و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟

پاسخ: غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می‌شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی‌شود.

کاشت ناخن از نظر شرعی

مرحوم آیت‌الله بهجت (ره):

وضو و غسل صحیح نخواهد بود و اگر این فعل در یکی از اوقات نماز انجام شود، ضایع نمودن امر واجب دانسته شده و اگر قبل از وقت نماز انجام شود، خلاف احتیاط خواهد بود؛ در صورت کاشتن ناخن به هنگام وضو یا غسل اگر امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در وضو و غسل عمل به جبیره کند.

نظر مراجع تقلید درباره کاشت ناخن مصنوعی

آیت‌الله وحید خراسانی (مدظله العالی):

اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج (سختی) است، بنابر احتیاط واجب هم وضو یا غسل جبیره‌ای گرفته و هم تیمم نماید. همچنین احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نمازهای خوانده شده را قضا کند.

 مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی (ره):

اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد، باید بر طرف شود و در صورت عدم امکان حکم وضو و غسل جبیره را دارد.

حکم شرعی کاشت ناخن مصنوعی

آیت‌الله نوری همدانی (مدظله العالی):

اگر چنین ناخنی قابل کندن نیست، اگر ناخن مصنوعی در محل تیمم نباشد، باید تیمم نماید و اگر در مواضع تیمم باشد، باید هم وضو و غسل جبیره‌ای انجام داده و هم تیمم کند.

ضمن سپاس از همراهی تان در این نوشتار، همانطور که در این مطلب با حکم شرعی ناخن مصنوعی آشنا شدید در صورتی که تمایل به آشنایی با دیگر دانستنی های مذهبی دارید می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو