مراقبت از بیمار کرونا در منزل و نحوه قرنطینه خانگی

مراقبت از بیمار کرونا در منزل و نحوه قرنطینه خانگی


منبع: آرگا

159

1398/12/28

16:02


با توجه به گزارشات ارائه شده از متخصصان بیماریهای عفونی بیماران مبتلا به کرونا با داشتن علائم خفیف در منزل می توانند مراقبت شوند. برای مراقبت از این بیماران در منزل باید موارد بهداشتی مثل ضد عفونی منزل و سرویس بهداشتی و همچنین قرنطینه بیمار در اتاق مجزا و استفاده از ماسک توسط بیمار در منزل رعایت شود.

ویروس کرونا که چندی است از کشور چین به برخی از کشورها از جمله ایران شیوع یافته است، باعث شده تا مردن زیادی دچار مشکل شوند. بیشترین میزان فراگیری این ویروس در چین گزارش شده است برای مراقبت از اشخاص مبتلا شده به ویروس کرونا در منزل نیاز به رعایت نکات بهداشتی است که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

نگهداری و مراقبت از بیمار کرونا در خانه

بیماری ویروسی کورونا یا کووید ۱۹، در ابتدا بدون علامت بوده و حدود ۸۰ درصد از مبتلایان به آن بدون علامت هستند و بهبود می یابند. از باقی مانده ابتلا شدگان به کرونا ۱۲۶ تا ۱۷ درصد علائم خفیفی داشته اند و فقط ۲.۵ درصد نشانه های شدید داشته و نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته اند. یکی از اعضای کشوری آنفولانزا و فوق تخصص بیماری های عفونی در باره بیماران مبتلا به کرونا که دارای علائم خفیف هستند چنین می گوید که نیازی به بستری در بیمارستان و درمان های دارویی ندارند. با توجه به مناسب بودن بستری و قرنطینه این افراد در خانه برای مراقبت از بیمار کرونا در منزل موارد زیر را باید مورد نظر داشته باشید.

مراقبت از بیمار کرونا در منازل

استفاده از ماسک

در خانواده ای که یک فرد از آن دچار ابتلا به کرونا شده است، بیمار مبتلا باید حتما از ماسک استفاده نماید تا قطرات احتمالی از سرفه یا عطسه در محیط خانه پخش نشوند و از بیمار شدن سایر اعضای خانواده پیشگیری شود.

فاصله مناسب با بیمار

بیمار مبتلا به ویروس کرونا حداقل باید یک متر از سایر اعضای خانواده فاصله داشته باشد و بهتر است حتما در اتاق جداگانه ای قرنطینه شود. در صورتی که اتاق اضافه در منزل وجود ندارد رعایت فاصله با او و استفاده از ماسک برای بیمار و سایر اعضا الزامی است.

مراقبت از مریض مبتلا به کرونا

وسائل شخصی بیمار

وسائل مورد استفاده بیمار کرونایی در خانه باید از دیگر وسائل جدا قرار داده شود و به دلیل اینکه سطوح منزل امکان آلوده شدن را دارند باید در طول روز چندین بار با محلول ضد عفونی یا الکل و یا وایتکس خانگی تمییز شود. با این روش ویروس به درستی در منزل کنترل می شود.

مراقبت از بیمار کرونا در خانه

تهویه مناسب

برای مراقبت از بیمار کرونا نوع خفیف در منزل باید اتاقی با تهویه مناسب وجود داشته باشد تا هوای سالم به بیمار برسد داشتن تهویه و پنجره رو به بیرون از موارد مهم در نگهداری بیمار در خانه است. بیمار در صورت خارج شدن از اتاق باید از ماسک مناسب استفاده نماید.

ضد عفونی کردن منزل

برای ضد عفونی کردن منزل به این روش عمل نمایید: محلول ضد عفونی و آب را به نسبت ا به ۵ ترکیب کنید مثلا یک لیوان وایتکس را با چهار لیوان آب مخلوط نمایید و یا یک لیوان الکل ۹۵ درصد را با ۳ لیوان آب ترکیب نمایید و سطوح منزل را با آن ضد عفونی نمایید. می توانید محلول را به صورت اسپری بر روی سطوح استفاده نمایید.

مراقبت از بیمار کرونایی در خانه

ضد عفونی حمام و سرویس های بهداشتی

برای پیشگیری از پخش ویروس در منزل باید حتما سرویس های بهداشتی و حمام در طول روز با ضد عفونی کننده یا وایتکس خانگی ضد عفونی و تمیز شوند. بیمار کرونایی باید تمام مدت در اتاق قرنطینه بماند و برای استفاده از سرویس های بهداشتی و حمام حتما از ماسک استفاده نماید تا کنترل ویروس در دست گرفته شود.

نگهداری از بیمار کرونا

دوره درمان بیماری در صورت خفیف بودن ۳ تا ۵ روز عنوان شده است و با شدت علائم تا دو هفته به طول می انجامد. با شدید شدن علائم بیمار باید دوره درمان را در بیمارستان سپری نماید. همچنین می توانید برای آشنایی با روش های انتقال کرونا و نحوه پیشگیری از آن  کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو