«اسحاق جهانگیری» روز چهارشنبه در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهارداشت: سال ۱۳۹۸، سال بسیار دشواری بود و اتفاقات مهمی در این سال افتاد که هم مردم ایران در زحمت قرار گرفتند و هم دولت مجبور شد برای کاهش هزینه‌ها و عوارض، اقدامات مهمی انجام دهد.

معاون اول رییس‌جمهوری به سیل گسترده در ابتدای سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: در اواسط سال، ترور سردار سلیمانی که برای همه ملت بسیار عزیز بود و برای من یک برادر و رفیق شفیق بود و برای همه از دست دادن این سردار سرافزار بسیار تلخ بود را داشتیم. با این حال حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع سردار شهید سلیمانی یک اتفاق بسیار مهم بود و مردم ایران صحنه‌ای از اقتدار و همبستگی و علاقه‌مندی خود به جمهوری اسلامی را نشان دادند.

جهانگیری به شیوع بیماری کرونا در اواخر سال اشاره کرد و گفت: همه این اتفاقات در شرایطی در کشور رخ داد که آمریکا نهایت ظلم و اقدامات وحشیانه‌ای را در قالب تحریم‌ها ضد مردم ایران انجام داد و روز به روز هم این فشارها را گسترش داد.

وی گفت: خوشبختانه دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی در برابر فشارهای و حوادث چشم‌گیر بوده و ملت ایران باید به خود و مدیریت خود افتخار کند که در این شرایط و بحران‌ها سربلند بیرون آمده است.

معاون اول رییس‌جمهوری پیشاپیش فرارسیدن سال ۹۹ و عید نوروز را به مردم ایران تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد سال آینده سالی متفاوت، پر از موفقیت و همراه با سلامتی باشد و همه کسانی که در حادثه کرونا آسیب دیدند و در بیمارستان بستری هستند امیدوارم در اغاز سال جدید شفا و بهبود پیدا کنند.

جهانگیری گفت: برنامه‌های دولت در سال جدید در ادامه برنامه سال‌های گذشته در حوزه اشتغال، زندگی طبقات ضعیف جامعه و توسعه کشور و آمادگی برای عبور از مشکلات پیش رو به شکل جدی دنبال می‌شود.

کالاهای اساسی کشور در شرایط بسیار مطلوبی است

جهانگیری درباره وضعیت بازار و کالاهای مورد نیاز مردم به جلسه روز گذشته ستاد تنظیم بازار اشاره کرد و افزود: بعد از یک دوهفته‌ای که نبودم در این جلسه آخرین وضعیت کالاهای اساسی کشور را کنترل کردیم، خوشبختانه همان طور که مکرر به مردم توضیح داده‌ایم وضع کالاهای اساسی کشور در شرایط بسیار مطلوبی است.

وی تصریح کرد: کالاهای اساسی همین چند قلم کالای ضروری که با ارز ۴۲۰۰ تومان تهیه می‌کنیم نیست؛ البته آن بخش اصلی کار ما است، اینکه در شرایط ارزی سال ۱۳۹۸ با توجه با شرایط سخت تامین منابع ارزی و فروش نفت، ۱۴.۸ میلیارد دلار ارز به این کالاها تخصیص داده شد و بیش از ۲۳ میلیون تن کالای اساسی وارد  شد و میلیون‌ها تن کالاهای اساسی در انبارهای کشور ذخیره شد کار مهمی است.

معاون اول رییس‌جمهوری با بیان این که تامین و ذخایر کالاهای اساسی براساس پیش‌بینی‌ها و مصوبات شورای عالی امینت ملی انجام می شود؛ گفت: برخی از کالاها را تا ۶ ماه برای ذخیره نگهداری می کنیم؛ تقریبا در همه اقلام که من هر روز کنترل می کنم کشور در شرایط بسیارمطلوبی است.

مردم نگران تامین کالاهای ضروری نباشند

جهانگیری افزود: مردم باید در مرحله اول از فراوانی کالا اطمینان داشته باشند و نگران نباشند؛ کالاهایی که در این مقطع مانند شوینده‌ها و ماسک ضروری بوده و مورد توجه مردم قرار گرفته تامین شده است.

وی گفت: قبول داریم در روزهای اول شیوع بیماری مشکلات و کمبودهایی بود که تیم پزشکی و درمانی ما با مشکلاتی روبه رو شد. دیروز مطمئن شدم که فرایند واردات برای ورود کالاهای ضروری مانند ماسک و مواد ضدعفونی به کشور به سرعت راه افتاده است.

واردات اقلام بهداشتی سرعت می‌گیرد

جهانگیری به ورود اولین محموله مورد نیاز مقابله با کرونا به فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) در روز گذشته اشاره کرد و گفت: مراحل تامین این کالاها از زمان ثبت سفارش تا ورود به فرودگاه ۴۸ ساعت طول کشید، اینکه یک محموله کالای خارجی در یک مدت زمان کوتاه از یک کشور دور تهیه شود و ارز آن نیز پرداخت و حمل ونقل و کالا تحویل شود کار بسیار بزرگی است.  

معاون اول گفت: از این به بعد هم یک روز در میان کالاها از طریق هوایی منتقل می‌شود، حتی در کالاهای ضروری مورد نیاز بهداشتی در روزهای آینده نیز شرایط بهتر می‌شود.

جهانگیری گفت: میزان تولیدات موادشوینده و ضدعفونی کننده در کشور در اسفندماه بیش از ۲ تا سه برابر و در موارد حتی تا ۵ برابر افزایش پیدا کرده است، این اتفاق کار ساده ای نیست و مردم نباید دغدغه‌ای داشته باشند.

۴۴۰۰ بازرس برای کنترل قیمت‌ها 

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که بازرسی‌های کنترل قیمت کالاها در بازار فعال شده است، گفت: تعداد ۴۴۰۰ بازرس اصناف و دولت و سازمان تعزیرات در تمام ایام فعال خواهند بود.  

جهانگیری تاکید کرد: اصناف و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در این شرایط، با مردم که اکنون به یک سری کالاها نیاز بیشتری دارند باید همراهی کنند. ما هم تلاش می کنیم با فعالیت‌های نظارتی و بازرسی در بازار از اجحاف در حق مردم جلوگیری کنیم.