غلامحسین اسماعیلی درباره جزئیات و ویژگی‌های عفو نوروزی اخیر گفت: از مقام معظم رهبری که در این برهه حساس عنایت و بزرگواری ایشان شامل حال جمع زیادی از محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور شد، قدردانی می‌کنم. این عفو، توأم با کارشناسی‌های ملموس، عینی و حقوقی و برمبنای یافته‌های ریاست قوه قضائیه در بازدید از زندان‌ها و جلب نظر کارشناسان مختلف است.

وی افزود: تمام کسانی که در این عفو مشمول عنایت رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند، از زندان آزاد می‌شوند، این در حالی است که در عفوهای قبلی در برخی موارد تقلیل مجازات بود و فرد کماکان در زندان باقی می‌ماند، اما تمام مشمولان این عفو حتما از زندان آزاد می‌شوند و دیگر در زندان نخواهند ماند.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه این عفو طیف‌های گسترده‌ای از جرایم مختلف را در برمی‌گیرد، ادامه داد: محکومان خطرناک، زندانیانی که آزادی آنها امنیت شهروندان را به مخاطره می‌اندازد، مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار و کسانیکه که قبلا مورد عنایت قرار گرفتند ولی تنبه حاصل نکردند و مجددا مرتکب جرم شدند، از این عفو بهره‌مند نخواهند شد.

وی تاکید کرد: جمع زیادی از محکومان امنیتی، هم در این عفو مورد عنایت رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: برآورد اولیه ما این است که حدود ۱۰ هزار نفر از زندانیان مشمول این عفو خواهند بود و در بین زندانیان امنیتی هم پیش‌بینی می‌شود که بیش از یک دوم آنها مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گیرند و از زندان آزاد شوند.  مشمولان این عفو قدردان لطف و عنایت رهبر معظم انقلاب باشند و در آینده قوانین و مقررات را به نحو شایسته رعایت کنند.

وی یادآور شد: این عفو شامل گروه‌های مختلف زندانیان می‌شود و جمع قابل توجهی از زندانیانی که در مرخصی هستند، برخوردار از این عفو خواهند بود و محکومیت آنها خاتمه پیدا می‌کند و نیاز به بازگشت آنها به زندان نخواهد بود.