پرفروش ترین فیلم های سال ۹۸ سینمای ایران

پرفروش ترین فیلم های سال ۹۸ سینمای ایران


970

1399/1/3

07:39


ده فیلم پرفروش سینمای ایران در سال ۹۸ را مرور کرده ایم. «مطرب»، «متری شیش و نیم» و «تگزاس ۲» سه فیلم پرفروش در سالی که گذشت، هستند.

پرفروش ترین فیلم های سال ۹۸ سینمای ایران

۲ ساعت پیش
ده فیلم پرفروش سینمای ایران در سال ۹۸ را مرور کرده ایم. «مطرب»، «متری شیش و نیم» و «تگزاس ۲» سه فیلم پرفروش در سالی که گذشت، هستند.

پرفروش ترین فیلم های سال ۹۸ سینمای ایران

اختصاصی سلام سینما- با بررسی پرفروش‌ترین فیلم‌های سال گذشته، پرنده اکران‌های ۹۸ بسته می‌شود. هرچند که باید این نکته را در نظر گرفت که سری آخر اکران به‌دلیل مصادف شدن با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها تا اندازه‌ای نیمه‌کاره ماند و فیلم‌هایی مانند «خوب بد جلف: ارتش سری» نتوانستند به فروش اصلی خود در سال برسند و پرونده‌شان باز می‌ماند برای امسال و پایان یافتن اپیدمی کرونا در کشور.

 

مطرب

مطرب پرفرپش ترین فیلم سال

میزان فروش:  ۳۸٬۵۴۵٬۸۳۴٬۰۰۰

کارگردان: مصطفی کیایی

بازیگران: پرویز پرستویی,  الناز شاکردوست,  محسن کیایی,  مهران احمدی,  حسین امیدی,  امین مقدم,  محمدرضا شیرخانلو,  دیانا دهقان,  عایشه گل جوشکن

خلاصه داستان:

اینا اصلا ما رو قبول ندارن بهمون میگن مطرب.

داستان این فیلم دربارهٔ یک خواننده کاباره‌ای به نام ابراهیم خوش لحن (خوش سینه) است که پیش از اوج گرفتن با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ همچون این طیف خواننده‌ها از صحنه کنار می‌رود اما چون به اندازه کافی از شهرت و اقبال نیز برخوردار نبوده، نمی‌تواند خواننده لس آنجلسی شود و در نهایت به خواننده مراسم تبدیل می‌شود.

درباره فیلم چه گفته‌اند؟

«مطرب» یک گروه آدم کارنابلد را در موقعیتی غیرقابل پیش‌بینی قرار می‌دهد و کمدیش را از همین حضور در موقعیت غیرعادی می‌گیرد. این‌بار تم سیاسی اجتماعی که کیایی سراغش می‌رود تا آن شوخی‌های زردش را از دل آن بیرون بکشد مهاجرت است، مهاجرت به استانبول.‌ استفاده از ترکیب بازیگرانی خوب، در کنار سوژه جذاب و نزدیکی گریم نقش پرویز پرستویی (ابراهیم خوش سینه) به خواننده لس آنجلسی ابراهیم حامدی (ابی) و حواشی که این اواخر درباره توقیف فیلم مطرح شده بود می تواند این فیلم را به فیلمی گیشه ای و پر مخاطب تبدیل کرد.

 

متری شیش و نیم

متری شیش و نیم-فیلم های پرفروش ۹۸

میزان فروش: ۲۷٬۷۲۰٬۲۳۹٬۰۰۰

کارگردان: سعید روستایی

بازیگران: پیمان معادی,  پریناز ایزدیار,  نوید محمدزاده,  فرهاد اصلانی,  مهدی حسینی نیا,  مازیار سیدی,  علی باقری,  مرجان قمری,  هومن کیایی,  پیمان شریعتی,  دلسا ملکی,  اصغر پیران,  محمدعلی محمدی,  گیتی قاسمی,  یوسف خسروی

خلاصه داستان:

در بزنگاه روزهای سخت، اعتیاد و مواد مخدر هم گریبان زندگی مردم این شهر را رها نمی کند. داستان «متری شش و نیم» داستان جستجوی پلیس مبارزه با مواد مخدر برای پیدا کردن فروشنده بزرگ شیشه در پایتخت است... صمد (پلیس) به دنبال قاچاقچی بزرگ ناصر خاکزاد با حقایقی از اعتیاد و پایین شهر مواجه می‌شود و...

درباره فیلم چه گفته‌اند؟

ساخت چنین اثری قطعا با زحمت زیادی روبه رو بوده است . اما نکته ارزشمند آن بیان و کنترل لحن از سوی کارگردان است . با اینکه چنین حالت هایی از نوید محمد زاده ، پیمان معادی ، پریناز ایزدیار ، دیده شده است اما کارگردان از زاویه ای به شخصیت های فیلم خود نگاه می کند که بدیع به نظر می رسد و این نگاه است که مخاطب را شگفت زده کرده است .

میزان سن تعریف شده به مراتب قدرت بیشتری نسبت به ابد و یک روز دارد چه در اغراق و چه در نفی وجود زمان . تدوین خطی که از دکوپاژ وحشی یاری طلبیده است ریتم و تمپو فیلم را زیباتر ساخته و ازهمه مهمتر چگونگی قرار گرفتن پرسوناژها در برابر دوربین بهمنش که باور پذیری را دو چندان کرده است .

 

تگزاس 2

تگزاس ۲ پرفروش ترین فیلم های ۹۸

میزان فروش: ۲۵٬۰۸۸٬۱۱۲٬۰۰۰

کارگردان: سیدمسعود اطیابی

بازیگران: سام درخشانی,  مهدی هاشمی,  پژمان جمشیدی,  ژاله صامتی,  گابریلا پتری,  بهرنگ علوی,  رضا ناجی,  امید روحانی,  آدریانو تولوزا,  سهیل قنادان,  نادر سلیمانی,  تی آگو متوس,  اشکان منصوری

خلاصه داستان:

هیچ وقت یه ایرانی رو تهدید نکن ،علی الخصوص تو تهران.

پس از ماجراهای قسمت اول تگزاس ساسان (سام درخشانی) به همراه بهرام (پژمان جمشیدی) و آلیس (گابریلا پتری) به ایران برمی گردند. پدر بهرام آقا بابک (مهدی هاشمی) و مادر ساسان سوری جون (ژاله صامتی) به دنبال آنها می‌آیند، اما ساسان نمی‌داند که آن دو زن و شوهر هستند. بهرام با یک اشتباه جدید دلارهای خود در چمدان جاساز کرده، چمدان جابه‌جا می‌شود، آدم‌های کارلوس به سراغ آنها می‌آیند و ساسان و بهرام دوباره وارد ماجراهای جدیدی می‌شوند …

درباره فیلم چه گفته‌اند؟

«تگزاس ۲» مانند قسمت اول، بیشتر شوخی‌ها و تکه‌های خنده دارش بر پایه شوخی‌های کلامی و موقعیت‌های کمیک است؛ مانند قرار گرفتن و ساسان و بهرام در قهوه خانه یا مراسم ختم، یا رفتن گروه کارلوس به دل شهر در شب چهارشنبه سوری.

فیلم، اما با وجود قصه‌ای ساده و تا حدودی تکراری، روایت روانی دارد که بدون سکته پیش می‌رود و کار خوب کارگردان این است که ریتم مناسب و یک دستی را در فیلم ایجاد می‌کند تا تماشاگر حین تماشای فیلم احساس کرختی و سکون نکند.

 

رحمان 1400

رحمان۱۴۰۰ پرفروش ترین فیلم های ۹۸

میزان فروش: ۲۲٬۵۴۲٬۲۱۸٬۰۰۰

کارگردان: منوچهر هادی

بازیگران: محمدرضا گلزار,  سعید آقاخانی,  یکتا ناصر,  مهران مدیری,  بهرام افشاری,  ساره بیات,  رضا نیکخواه

خلاصه داستان:

«رحمان» یک بیماری صعب العلاج دارد و تا چند ماه دیگر می‌میرد. او که آبدارچی یک شرکت بزرگ است، به همراه همکارش تصمیم می‌گیرد تا در اتفاقی خود را در شرکت بکشد تا بیمه‌اش به خانواده برسد و...

درباره فیلم چه گفته‌اند؟

«رحمان ۱۴۰۰» از اسلوب فیلم فارسی‌ها تا آنجا که می‌توانسته فاصله گرفته و دور شده و به‌جایش آن طعنه‌های ریز سیاسی، کلیت اثر را در برگرفته است. از اسم فیلم که طعنه‌ای است به انتخابات ریاست جمهوری و شعار رئیس‌جمهور روحانی در انتخابات قبلی (تا ۱۴۰۰ با روحانی)‌ بگیرید تا کلیت و شخصیت‌ها و… فیلم غوطه‌ور در مضامین سیاسی (بدون ذره‌ای بینش سیاسی) است یا به عبارت بهتر یک اثر شدیدا سیاست‌زده است.

 مهران مدیری رئیس یک شرکتی است (استعاره‌ای از یک ملت) که ظاهری متدین‌نما دارد و آدم بسیار دو رویی است و گلزار پسر اوست که از دست‌کارهای مدیری خسته شده.

 اشتباه نکنید؛ قصه اصلی اما درباره آبدارچی‌های شرکت است که عمری زحمت‌کشیده‌اند اما به هیچ نان و نوایی نرسیده‌اند و همه‌چیز به جیب رئیس رفته است. هر اتفاقی هم که می‌افتد آقای رئیس می‌گوید این‌ها همه حباب است! همه‌چیز تا ۱۴۰۰ خوب و درست می‌شود. به شکلی باور نکردنی، منطق داستان و آنچه قرار است دلیل و علت اتفاقات و موتور محرکه درام ‌و روایت باشد شدیدا غیرقابل‌باور و غیرمنطقی است

 

شبی که ماه کامل شد

درفروش ترین فیلم های سال ۹۸

میزان فروش: ۱۹٬۰۱۲٬۹۸۲٬۰۰۰

کارگردان: نرگس آبیار

بازیگران: الناز شاکردوست,  هوتن شکیبا,  فرشته صدرعرفایی,  شبنم مقدمی,  پدرام شریفی,  فرید سجادی حسینی,  امین میری,  بانیپال شومون,  آرمین رحیمیان

خلاصه داستان:

این فیلم براساس داستان واقعی عبدالحمید ریگی و همسرش فائزه منصوری است. «شبی که ماه کامل شد» روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالیست که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. در این مسیر، برادرش با او همراه می‌شود اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آن‌ها رقم می‌خورد.

درباره فیلم چه گفته‌اند؟

در این فیلم که ترکیبی از یک درام سیاسی ، رخدادهای تاریخی و یک داستان عاشقانه اما دلهره آور است ، نرگس آبیار با روایتی نفس گیر جایگاه خود را به عنوان یک استعداد نوظهور در سینمای ایران تثبیت می کند. بعد از دو فیلم قبلی او که درباره ی ارزش انسان در جنگ ایران و عراق بود (شیار 143 و نفس) ، او به دنبال یک داستان واقعی بسیار دلهره آور با محوریت القاعده رفته است. این فیلم موفق شد تا جایزه بهترین فیلم ، بهترین کارگردانی و سه جایزه بازیگری را در جشنواره فیلم فجر در ماه فوریه از آن خود کند و احتمالا هرجای دیگری که به نمایش درآید ، جایزه های بیشتری می برد.

این فیلم را نمی توان یک فیلم کامل دانست ، زیرا این فیلم موفق نمی شود تا داستان را از نگاه تمام کاراکترهای اصلی اش تعریف کند و همین باعث می شود تا تغییرات ناگهانی آنها را درک نکنیم. و مدت زمان فیلم که بیشتر از دو ساعت است ، برای اینکه بتوان حق مطلب را درباره ی القاعده ادا کرد ، بسیار کم است.

 

سرخ پوست

سرخ پوست پرفروش ترین فیلم های سال

میزان فروش: ۱۴٬۹۸۱٬۳۲۱٬۰۰۰

کارگردان: نیما جاویدی

بازیگران: نوید محمدزاده,  پریناز ایزدیار,  آتیلا پسیانی,  مانی حقیقی,  ستاره پسیانی,  حبیب رضایی,  محمدرسول صفری

خلاصه داستان:

زندانی قدیمی در جنوب ایران به دلیل مجاورت با فرودگاه تازه تاسیس شهر در حال تخلیه است. رئیس زندان سرگرد نعمت جاهد به همراه مامورانش مشغول انتقال زندانیان به زندان جدید هستند اما متوجه فرار یکی از زندانیان می‌شود. او چند ساعت وقت دارد تا زندانی را پیدا کند.

درباره فیلم چه گفته اند؟

«سرخپوست» در آغاز یک شخصیت اصلی دارد اما با پیشرفت درام، زندانی گمشده (سرخپوست) به­رغم غیابش در داستان به شخصیت اصلی دیگر قصه بدل می‌شود و درواقع تعقیب و گریز که عنصر اصلی سینمای پلیسی‌ست با غیاب شخصیت دوم در روند درام شکل می‌گیرد. جاویدی کوشیده است که حضور شخصیت‌ها در فیلم به اندازه باشد. با آن که جاهد دانای کل نیست اما محور اصلی قصه است و دیگر شخصیت‌ها در کنار او تعریف و به مخاطب شناسانده می‌شوند. در بخش‌هایی که حضورشان کمکی به پیشبرد روند قصه بکند حضور دارند و در غیراین صورت حذف می­شوند.

 

چشم و گوش بسته

چشم و گوش بسته- پرفروش ترین فیم های سا ۹۸

میزان فروش: ۱۲٬۸۳۵٬۶۲۳٬۰۰۰

کارگردان: فرزاد موتمن

بازیگران: امین حیایی,  بهرام افشاری,  آناهیتا درگاهی,  مسعود کرامتی,  لیندا کیانی,  پوریا پورسرخ,  مانی حقیقی,  محمدرضا صولتی

خلاصه داستان:

مردی توسط یک زن تبهکار کُشته میشود و دو غریبه را به جرم قتل بازداشت میکنند. یکی صحنه قتل را ندیده چون نابیناست، آن یکی هم فقط صحنه را دیده چون ناشنواست! آنها یک صبح تا غروب فرصت دارند که از این مهلکه جان سالم به در ببرند ...

درباره فیلم چه گفته‌اند؟

کمدی فرزاد موتمن برخلاف عموم کمدی‌های جدید ساخته شده در سینمای کشورمان، یک اثر سخیف و مبتذل نیست و همچنین با اینکه در آن شوخی‌های جنسی کمی وجود دارد ولی این شوخی‌ها بجا بوده و بیخودی وارد بطن فیلمنامه نشده‌اند. در واقع نمی‌توان گفت که فیلم چمش و گوش بسته یک اثر کمدی کاملا پاستوریزه است ولی فرسنگ‌ها دورتر از دیگر آثار سخیفی است که به وفور در سینمای ایران یافت می‌شوند.

زوج کمدی فیلم چشم و گوش بسته در کل بامزه از آب در آمده‌اند و در ابتدای امر بیشتر از آنها خوشمان خواهد آمد.

 

چهار انگشت

چهارانگشت پرفروش ترین فیلم های سال  ۹۸

میزان فروش: ۱۰٬۶۹۶٬۶۵۲٬۰۰۰

کارگردان: حامد محمدی

بازیگران: جواد عزتی,  امیر جعفری,  مونا فرجاد,  ماییداوی وییز,  پیمان قاسم خانی

خلاصه داستان:

«چهارانگشت» داستان مردی متصل به بدنه حاکمیت به نام احد فاتحی است که به کمک مدیر برنامه خود نادر ایستاده به بهانه سفر به مکه راهی کامبوج تایلند شده و در آنجا درگیر مشکلاتی می شود.

ایستاده (با بازی جواد عزتی) به کمک احد فاتحی (با بازی امیر جعفری) می‌آید، تا با گرفتن مراسمی او را برای رفتن به سفر مکه همراهی کند، اما در واقع می‌خواهند به بهانه سفر زیارتی به تایلند بروند تا مشکل احد را حل کند و در آنجا مشکلاتی برایشان به وجود می‌آید.

درباره فیلم چه گفته‌اند؟

حقیقت این است که سازندگان فیلم‌های ایرانی به این نکته پی بردند که شوخی با سفر مردان ایرانی به تایلند و پاتایا، یک سوژه ناب می‌تواند باشد ولی مشکل اینجاست که خطوط قرمز در فرهنگ و سینمای ما به حدی پررنگ است که به هیچ وجه نمی‌توان یک فیلم کمدی از سفر به تایلند در آورد. فیلم‌های کمدی از این دست در سینمای بی قید و بند هالیوود وجود دارند و از قضا موفق هم هستند (نمونه‌اش فیلم سینمایی Euro Trip) ولیکن همگی می‌دانیم که سوژه سفر به تایلند تا چه حد به ممیزی نزدیک است و طبیعتا نمی‌توان در سینمای ایران به این ممیزی‌ها درست پرداخت.

 

ما همه با هم هستیم

پرفروش ترین فیلم های ۹۸- ما همه باهم هستیم

میزان فروش: ۱۰٬۶۶۲٬۱۴۱٬۰۰۰

کارگردان: کمال تبریزی

بازیگران: محمدرضا گلزار,  مهران مدیری,  لیلا حاتمی,  ویشکا آسایش,  جواد عزتی,  هانیه توسلی,  پژمان جمشیدی,  مانی حقیقی,  سروش صحت,  حسن معجونی,  مهران غفوریان,  نادر فلاح,  سیروس گرجستانی,  علی شادمان,  رضا ناجی,  سیاوش چراغی پور,  سام نوری,  فرزین محدث,  بهادر مالکی,  یداله شادمانی,  مهدی حسینی نیا,  شیرین آقارضاکاشی,  بهزاد قدیانلو,  اشپیتیم آرفی,  لیدا فتح اللهی,  شیوا بلوچی,  دانیال کاظمی

خلاصه داستان:

فیلم درباره یک شرکت هواپیمایی است که در حال ورشکست شدن است، رئیس شرکت (لیلا حاتمی) پیشنهاد می‌دهد که یک هواپیمای خراب از شرکت با چند مسافر را به داخل خلیج فارس بیندازند تا بتوانند پس از کشته شدن مسافران از بیمه پول دیه و خسارت آنها را بگیرند، او سراغ یکسری افراد می‌رود که از زندگی خسته شده و دنبال مرگ هستند، خلبان هواپیما (مانی حقیقی) و مهمانداران نیز جزو این افراد هستند. آنها با امضای یک برگه قبول می‌کنند تا در هواپیما بروند و پس از سقوط کشته بشوند، همه چیز درست پیش می‌رود تا اینکه یک مسافر به اسم علی حاجتی (پژمان جمشیدی) بدون اطلاع از قصد مسافرین سوار هواپیما می‌شود. در این میان هم زمان با این حوادث مسافرین هواپیما را به همراه رئیس شرکت در یک جای ناشناخته می‌بینیم که توسط یک بازپرس (مهران مدیری) مورد بازجویی قرار می‌گیرند.

درباره فیلم چه گفته‌اند؟

« ما همه با هم هستیم» روایتی است از حماقت مردمانی که قطعا خودشان در سرنوشتشان دخیل‌اند و افسوس که این همه شعار تنها با شعار همه با هم تا ۱۴۰۰ به یاد می‌ماند و چندسال بعد با محو شدن شعار بنفش رنگ این روزها فیلم هم از خاطر می‌رود. انگار یک لرزاننده به دکور عظیم دوربرمان وصل کرده‌اند و هرازگاهی تکانش می‌دهند. همین!

از سالن که بیرون می‌روی خمیازه‌های پشت هم مردم را میبینی و بی‌تفاوتی محکومشان را و فکر می‌کنی کاش فیلمی با این همه ایده و حرف تاثیرگذارتر ساخته میشد تا ناظرش را درگیرتر کند، آنقدر که لحظه ای بیرون سالن بایستد و بپرسد: چرا؟ و درست از خودش بپرسد چرا؟!

 

زیر نظر

پرفروش ترین فیلم های سال ۹۸- زیرنظر

میزان فروش: ۸٬۴۱۸٬۶۹۷٬۰۰۰

کارگردان: مجید صالحی

بازیگران: رضا عطاران,  امیر جعفری,  آزاده صمدی,  مهران احمدی,  رضا پرستش,  سروش جمشیدی,  علیرضا استادی,  امیر نوری,  سیاوش مفیدی,  سیدعلی صالحی,  مصطفی راد,  عباس جمشیدی فر,  سامیه لک

خلاصه داستان:

خانم ها! آقایان! مراقب باشید؛ همه جا «زیر نظر» است!

محسن پس از خرید به خانه باز میگردد و متوجه میشود مبلی که امید روی آن نشسته است سوراخ شده و امید را مقصر میداند، مهشید همسر محسن به این مبل بسیار علاقه دارد و او در حال برگشتن از سفر است، محسن و امید تمام تلاش خود را میکنند تا این مشکل را حل کنند اما ...

درباره فیلم چه گفته‌اند؟

زیر نظر ملغمه‌ای است از شوخی‌های تکراری و تاریخ‌مصرف گذشته کلامی، موضوعی لوس و عهد دقیانوسی و الگوهایی کلیشه‌ای که دیگر تماشاگر آن‌ها را از بر است. جرقه اولیه کل فیلم و شکل‌گرفتنش یک “سوراخ” بوده و شما این کلمه را بیش از چندصدبار در فیلم می‌شنوید؛ و هر بار سعی شده طوری در هر جمله استفاده شود که دوپهلو بودن و معنی کنایی این لفظ بزند توی چشم تماشاگر و آن را مورد تاکید قرار دهد.

باورنکردنی است که ایده استفاده از الفاظ دوپهلوی که در دهه هشتاد راه دور زدن خط قرمزها بود، کماکان مهم‌ترین ابزار کارگردان نسل جدید و جوانی است که بعد از تجربه حضور در کلی فیلم کمدی، ذره‌ای به خود زحمت بروز ایده و خلاقیت نداده تا حداقل یک واژه جالب و بامزه‌تر را مورد استفاده قرار دهد. انگار اولین ایده‌ای که به‌ ذهنش رسیده را آورده روی کاغذ و فیلم کرده. البته محصول این سینمای کمدی ولنگار معلوم است چیزی بهتر از این کارگردان و فیلمش نمی‌شود.

 

پرفروش ترین فیلم های ۹۸

میزان فروش کارگردان بازیگران خلاصه داستان درباره فیلم مطرب مصطفی کیایی پرویز پرستویی محسن کیایی حسین امیدی محمدرضا شیرخانلو عایشه گل جوشکن متری شیش و نیم سعید روستایی پیمان معادی نوید محمدزاده مهدی حسینی نیا علی باقری هومن کیایی پیمان شریعتی اصغر پیران گیتی قاسمی تگزاس ۲ سیدمسعود اطیابی سام درخشانی پژمان جمشیدی گابریلا پتری رضا ناجی آدریانو تولوزا سهیل قنادان تی آگو متوس رحمان 1400 منوچهر هادی سعید آقاخانی بهرام افشاری رضا نیکخواه شبی که ماه کامل شد نرگس آبیار الناز شاکردوست فرشته صدرعرفایی پدرام شریفی امین میری آرمین رحیمیان سرخ پوست نیما جاویدی آتیلا پسیانی مانی حقیقی حبیب رضایی چشم و گوش بسته فرزاد موتمن امین حیایی آناهیتا درگاهی لیندا کیانی چهار انگشت حامد محمدی جواد عزتی مونا فرجاد پیمان قاسم خانی ما همه با هم هستیم کمال تبریزی محمدرضا گلزار لیلا حاتمی حسن معجونی نادر فلاح علی شادمان سیاوش چراغی پور فرزین محدث یداله شادمانی بهزاد قدیانلو لیدا فتح اللهی دانیال کاظمی زیر نظر مجید صالحی امیر جعفری مهران احمدی سروش جمشیدی امیر نوری سیدعلی صالحی عباس جمشیدی فر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو