به گزارش «تاس»، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز شنبه حکم اعطای عنوان «قهرمان کار فدراسیون روسیه» برای "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه این کشور را امضاء کرد.

متن این حکم در وب سایت رسمی کاخ کرملین منتشر شده است. بر اساس این حکم، برای گرامی‌داشتهفتادمین سالگرد تولد وزیر امور خارجه روسیه، عنوان «قهرمان کار فدراسیون روسیه» به به خاطر خدمات بسیار زیاد و ویژه ایشان به دولت و مردم روسیه در عرصه دیپلماسی کشور به سرگئی لاوروف اهداء شده است.

سرگئی ویکتوریاویچ لاوروف در تاریخ 21 مارس 1950 در شهر مسکو متولد شد. در سال 1972 از گروه شرق دانشکده روابط بین‌الملل در موسسه روابط بین‌الملل مسکو که زیر نظروزارت امور خارجه اتحاد جماهیر شوروی فعالیت میکرد،فارغ التحصیل شد.

لاوروف پس از فارغ التحصیلی، طی سال‌های 1972 الی 1976 در سفارت اتحاد جماهیر شوروی در کشور سریلانکا مشغول به کار شد ، در آنجا سمت‌های مترجمی ، مدیر پروتکل ، دبیر شخصی و دستیار سفیر قدرتمند اتحاد جماهیر شوروی در سریلانکا "رافیق نیشانوف" (که بعدا دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی سابق و رئیس شورای عالی ملیت‌های شوروی سابق شد) را برعهده داشت.

سرگئی لاوروف از سال 1981 تا 1988 - دبیر اول ، مشاور و سپس مشاور ارشد دفتر نمایندگی دائم اتحاد جماهیر شوروی در سازمان ملل متحد در نیویورک (ایالات متحده) بود و از ژانویه سال 1994 تا ماه مارس سال 2004 هم نماینده دائم روسیه در سازمان ملل بود.

وی از تاریخ نهم مارس سال 2004 و طبق حکم ولادیمیر پوتین به سمت وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه منصوب شد. سرگئی لاوروف که در طول این سال‌ها همواره مسئولیت هدایت دستگاه دیپلماسی روسیه را برعهده داشته و دارد.

لاوروف که روز شنبه 70 ساله شد، در تعیین سیاست خارجی روسیه طی سال‌های بعد از فروپاشی شوروی و احیای روسیه امروزی نقش بسیار مهمی داشته و در حال حاضر یکی از مشهورترین، با تجربه‌ترین و قابل احترام ترین وزرای امور خارجه در جهان بشمار می‌رود.