طرز تهیه کله پاچه خوشمزه در منزل

طرز تهیه کله پاچه خوشمزه در منزل


منبع: ستاره

186

1399/1/4

19:23


طرز تهیه کله پاچه، فوت وفن هایی دارد که تنها در صورت آگاهی از این نکات می توانید یک غذای سنتی بی نظیر در منزل تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید. در این مقاله با روش کامل طبخ کله پاچه خوشمزه آشنا خواهید شد.

طرز پخت کله پاچه

 
ستاره | سرویس آشپزی - کله پاچه یک غذای اصیل ایرانی پر چرب و پر انرژی است که از طبخ قسمت های سر، پا و دست گوسفند تهیه می‌شود. این غذا به علت چرب بودن بسیار لذیذ و پرطرفدار است ولی نحوه تمیز کردن کله پاچه و پخت آن در طعم و مزه‌اش نقش زیادی دارد. اگر شما نیز در خصوص اضافه وزن خود نگران هستید، شاید با اطلاع از میزان کالری کله پاچه بتوانید آن را در برنامه غذایی خود جا دهید و از خوردن این غذای خوشمزه لذت ببرید!
در نظر داسته باشید که نباید همه قسمت‌های کله پاچه را خورد. در واقع قسمت‌های قابل طبخ و مصرف کله پاچه در پاچه، زبان، مغز، بناگوش، و گوشت صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در این مطلب قصد داریم شما را با همه نکات لازم برای تمیز کردن کله پاچه و بهترین نحوه پخت آن آشنا سازیم.
 
مواد لازم برای تهیه کله پاچه برای ۴ نفر ارائه گردیده است و زمان پخت آن حدود ۴ ساعت است. 


مواد لازم برای تهیه کله پاچه در منزل

کله پاچه ۱ دست
پیاز متوسط ۵ عدد
نخود ۱۰۰ گرم
زردچوبه ۱.۵ قاشق چایخوری
سیر ۴ تا ۵ حبه
فلفل سفید و پودر دارچین به مقدار لازم
نمک  به مقدار لازم


طرز تهیه کله پاچه

۱. اولین مرحله اسموکت کردن (روسوز کردن) کله پاچه است. حتی اگر کله پاچه از نظر ظاهری تمیز به نظر برسد و موهای آن کاملا گرفته شده باشد باز هم مقداری موی ریز دارد که باید با سوزاندن از بین برود. از طرفی اسموکت کردن در طعم و مزه این غذا نقش زیادی دارد و باعث خوشمزه تر شدن آن می‌شود. برای این منظور می‌توانید از کپسول های فشار قوی کوچک استفاده کنید یا در صورت عدم دسترسی، کله پاچه را روی اجاق گاز اسموکت کنید به صورتی که پوست روی آن قهوه‌ای رنگ شود.

۲. برای اینکه آبگوشت تمیز و شفافی داشته باشید پس از اسموکت کردن کله و پاچه ها، در یک قابلمه بزرگ که کله پاچه در آن جا شود آب بریزید و کله پاچه را در آن قرار دهید طوری که روی آن را کاملا آب بپوشاند.

۳. اجازه دهید کله پاچه ۵ دقیقه در آب بماند؛ پس از آن، آن را بخوبی با دست بشویید تا سیاهی آن گرفته شود. بهتر است آن را دو بار بشویید تا خوب تمیز شود.

۴. کله را از کنار زبان از قسمت لپ با چاقو ببرید و از دو طرف بکشید تا نصف شود.


نصف کردن کله پاچه

 

۵. قسمت بینی را کامل ببرید، چاک راه کنار آن را بشکنید و تمیز بشوئید تا خونابه‌های آن کاملا شسته شود.

۶. با یک مسواک یا برس زبر روی دندان‌ها و زبان بکشید تا تمیز شود.

۷. در یک قابلمه بزرگ که کله پاچه در آن جا شود تا حدی آب بریزید که روی کله پاچه را آب بگیرد و اجازه دهید تا آب به جوش آید.

 

راز خوشمزه شدن کله پاچه

 

۸. کله پاچه را در آب جوش قرار دهید و اجازه دهید تا چند دقیقه جوش بخورد. وقتی کله پاچه جوش خورد، روی آب آن کف جمع می‌شود، کف‌ها را از روی آب بر دارید.

۹. پیازها را پوست گرفته، تمیز بشوئید و خرد کنید و سیرها را پوست بگیرید و ریز خرد کنید.

۱۰. نخودها را ۳ الی ۴ ساعت خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود.

۱۱. در یک ماهی تابه کمی روغن بریزید و پیاز و سیر و نخود خیس خورده را کمی تفت دهید. (نیازی نیست سرخ شوند فقط تفت بخورند.)

۱۲. سپس زرد چوبه و فلفل را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا کمی تفت بخورد تا زردچوبه رنگ بیاندازد. این مرحله برای این است که با تفت دادن، زردچوبه خوشرنگ‌تر می‌شود.

۱۳. پیاز، سیر، نخود و ادویه های تفت خورده را به قابلمه کله پاچه اضافه کنید.

۱۴. حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا کله پاچه بپزد و در حین پخت چند بار کله را زیر و رو کنید تا همه قسمت‌های آن کاملا بپزد.

۱۵. وقتی کله پاچه تقریبا پخته شد، نمک را اضافه کنید. زمان مناسب برای اضافه کردن نمک ۱ ساعت قبل از تکمیل پخت است، زیرا اگر نمک را در همان ابتدا به قابلمه اضافه کنید، باعث دیر پز شدن کله پاچه می‌شود و اگر در پایان پخت اضافه شود نمک به خورد غذا نمی‌رود و بی‌مزه می‌شود.

۱۶. تقریبا ۴ الی ۵ ساعت طول می‌کشد تا کله پاچه کاملا بپزد.

۱۷. پس از اینکه کله پاچه کامل پخته شد، روغن روی آن را جدا کنید و در یک ماهی تابه بریزید، ماهی تابه را روی حرارت قرار داده، کمی دارچین به آن اضافه کنید و ۲ الی ۳ دقیقه صبر کنید تا دارچین در آن کاملا حل شود. از این سس آماده شده می‌توانید برای روی آبگوشت و روی کله پاچه استفاده کنید تا طعم بی‌نظیری به آن اضافه شود.

۱۸. آبگوشت را در کاسه و کله پاچه را در ظرفی مناسب بکشید و مقداری از سس را روی آن بریزید.

 

بیشتر بدانید: طرز تهیه ساندویچ مغز لذیذ و خوش طعم

 

درست كردن كله پاچه در منزل

 
 

نکات تکمیلی طبخ کله پاچه

  • کله پاچه را می‌توانید به همان شکل کامل در ظرف بکشید یا گوشت آن را جدا کنید و در ظرف بکشید.
  • استفاده از نخود برای تهیه کله پاچه اختیاری است؛ ولی توصیه می‌شود که از نخود برای تهیه این غذای خوشمزه استفاده کنید؛ زیرا استفاده از نخود باعث می‌شود تا آبگوشت آن خوشمزه‌تر شود. علاوه بر این استفاده از نخود بوی کله پاچه را از بین می‌برد. از این رو این را به عنوان راز خوشمزه شدن کله پاچه می‌دانند.
  • در صورت تمایل می‌توانید لیمو عمانی را نیز در آخر پخت به آن اضافه کنید.
  • در خرید کله دقت کنید که تازه باشد و کله بز یا میش نباشد. 

 

کلام آخر

امیدواریم بتوانید این غذای لذیذ را تهیه و از میل کردن آن در کنار عزیزانتان لذت ببرید. نکته مهم دیگری که دانستن آن لازم است این است که بعد از کله پاچه چه بخوریم؟ که در مطلبی جداگانه به آن پرداخته‌ایم. به نظر شما رعایت چه نکاتی را می‌توان در تهیه کله پاچه باعث لذیذتر شدن آن می‌شود؟ نظرات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو