دریچه‌ سدهای استان گلستان بسته شد

منبع: برترین ها

59

1399/1/4

21:12


سرپرست آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به بسته شدن دریچه‌ سدهای استان و اتمام رهاسازی آب گفت: در صورت افزایش بارش‌ها کانال قرنجیک و دایک یلمه خندان جلوی ورود سیلاب‌های احتمالی به شهرستان آق‌قلا را می‌گیرند.

خبرگزاری تسنیم: سیدمحسن حسینی، سرپرست آب منطقه‌ای گلستان عصر امروز در بازدید از وضعیت سدهای استان که با حضور خبرنگاران برخی رسانه‌ها انجام شد، اظهارداشت: گرگانرود از شهرهای گنبدکاووس، آق‌قلا، سیمین‌شهر و انبارالوم عبور می‌کند و سه سد زنجیره‌ای شامل بوستان، گلستان و وشمگیر بر روی آن احداث شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه میزان بارش‌ها و شرایط آب و هوایی استان مشابه وضعیت آب و هوایی درازمدت بوده، تصمیم بر مدیریت و پایش وضعیت سدهای استان گرفتیم تا در صورت وقوع سیلاب‌های احتمالی بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم.

سرپرست آب منطقه‌ای استان بیان داشت: به طور طبیعی باید مقداری آب را در سدها نگه داریم تا نیاز بخش کشاورزی را در پایین دست مدیریت کنیم. با این حال تصمیم براین شد تا سد بوستان را تخلیه کنیم. در حال حاضر این سد 19 میلیون مترمکعب آب دارد و 16 میلیون مترمکعب از حجم آن خالی است.

وی گفت: بخشی از آب سد گلستان نیز تخلیه شده و در حال حاضر 23 میلیون مترمکعب معادل 54 درصد حجم سد خالی است و می‌تواند سیلاب‌های احتمالی را مدیریت کند. اکنون دریچه‌های سد گلستان بسته است و آبی به پایین دست منتقل نمی‌کند.

حسینی درباره وضعیت سد وشمگیر نیز گفت: در این سد اکنون 4 میلیون مترمکعب ذخیره شده و 7 میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارد. فرض را براین گرفتیم که بارش‌ها ادامه‌دار باشد، برای همین علاوه بر مدیریت سدها، بخش‌های زیای از رودخانه‌ها از جمله گرگانرود با اعتبارات حوادثی لایروبی شد.

وی با اشاره به وضعیت کانال‌ها و دایک‌های حفاظتی اطراف شهرستان آق‌قلا بیان داشت: در بالادست آق‌قلا کانال قرنجیک بخشی از آب را منحرف می‌کند. دایک یلمه خندان به طول 3 هزار متر و ارتفاع دو متر اوایل سال قبل احداث شد و اخیرا با نظر کمیته بحران استان قرار شد این دایک دوباره احیا شود.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: از دو روز قبل تجهیزات و ماشین‌آلات در منطقه مستقر شده و در حال حاضر به رغم بارش‌ها 12 بیل مکانیکی در محل وجود دارد. پیش‌بینی می‌کنیم این دایک تا صبح فردا آماده شود و در صورت افزایش بارش‌ها کانال قرنجیک و دایک یلمه خندان اجازه ورود سیلاب‌های احتمالی را به شهر آق‌قلا نمی‌دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو