توحید معصومی: کیفیت در برگزاری هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت مدنظرمان است / معضل پیش‌آمده با کمک مقطعی حل نخواهد شد

85

1399/1/5

15:29


توحید معصومی گفت: در نظر داریم جشنواره تئاتر مقاومت را با ساختار قبلی اما به شکل کامل‌تر با بالاتر بردن ورودی‌ها و افزایش کیفیت ورودی، برگزاری، جوایز، اسکان و ... برگزار کنیم.

توحید معصومی: کیفیت در برگزاری هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت مدنظرمان است / معضل پیش‌آمده با کمک مقطعی حل نخواهد شد

سرویس تئاتر هنرآنلاین، توحید معصومی کارگردان تئاتر، مشاور عالی مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و قائم مقام معاونت اجرایی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره فعالیت‌هایش طی روزهای قرنطینه گفت: در این روزها یک سری از کارهای عقب‌‌افتاده‌ای را که در طی سال گذشته باقی مانده را تکمیل می‌کنم و همچنین مشغول تنظیم نهایی فراخوان هفدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت که پیش از ایام نوروز به اتفاق حمید نیلی و امیرحسین شفیعی نوشته است، هستم تا پس از تعطیلات نوروز منتشر شود.

کارگردان نمایش "تبار خون" در ادامه درباره تغییراتی که فراخوان این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت نسبت به ادوار گذشته خواهد داشت، تصریح کرد: به اعتقاد من یکی از مشکلات تئاتر ما این است که هر تصمیم‌گیرنده‌ای تا بر سر کار آمد، بر آن شد تا تغییراتی را ایجاد کند و به نظرم این موضوع یکی از مشکلات است. چرا هر سال باید در فراخوان‌ها دست ببریم و آن را تغییر دهیم؟ خوشبختانه پیشنهاد من که مورد استقبال هم واقع شد، این بود که ما بتوانیم این جشنواره را با همان ساختار اما به شکل کامل‌تر با بالاتر بردن ورودی‌ها و افزایش کیفیت ورودی، برگزاری، جوایز، اسکان و ... برگزار کنیم و از طرفی از هنرمندان در قبال سرویس ارائه شده بخواهیم آثار با کیفیت‌تری را به جشنواره ارائه کنند تا با جشنواره‌ای قابل قبول و رضایت‌بخش مواجه شویم.

او همچنین افزود: جشنواره امسال با همان شکل و شمایل برگزار خواهد شد و نکته بارز آن که نمی‌دانم تصویب شود یا خیر این است که نمایشنامه‌هایی به جشنواره وارد شوند که برای نخستین بار تولید و اجرا می‌شوند.

معصومی با بیان اینکه پرداختن به مبارزات و سیره اخلاقی سردار قاسم سلیمانی از اولویت‌های موضوعی در این دوره از جشنواره است، تصریح کرد: متونی که با محوریت سردار قاسم سلیمانی تولید شوند از اولویت‌های موضوعی این دوره از جشنواره است و خروجی متون محفل خاطره به صورت ویژه در این جشنواره به منظور تولید حمایت خواهند شد؛ اما بخش ویژه‌ای با عنوان سردار قاسم سلیمانی در جشنواره نیست.           

او که در سال گذشته نمایش "مگس" را در تالار سایه مجموعه تئاترشهر به صحنه آورد، در پاسخ به این سوال که آیا قصد اجرای نمایشی در سال جدید را دارد؟ عنوان کرد: با تماشاخانه ایرانشهر و سنگلج مذاکرات مقدماتی مبنی بر اجرای دو اثر نمایشی در سال جدید داشته‌ام و قرار بود اسفندماه صحبت‌های نهایی در این خصوص صورت گیرد که متاسفانه مصادف با تعطیلی پیش‌آمده در حوزه فعالیت‌های فرهنگی هنری به دلیل شیوع کرونا ویروس شد و از این رو زمان‌بندی اجرای نمایش‌های دو، سه ماه با تاخیر مواجه خواهد شد و در این شرایط نمی‌دانم که بتوانم نمایشی را روی صحنه آورم یا خیر.

معصومی در ادامه افزود: در صورتی‌که شرایط اجرای نمایش در سال جاری فراهم شود، قصد دارم نمایشنامه‌ای را که اکنون اصغر گروسی مشغول به نگارش آن هست را روی صحنه آورم اما هنوز نام آن مشخص نیست. این نمایشنامه برمبنای یکی از رمان‌های معروف ادبیات نوشته می‌شود که اکنون ترجیح می‌دهم از این رمان نام نبرم و در نظر دارم آن را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه آورم. همچنین به دنبال یک نمایشنامه ایرانی نیز برای اجرا در تماشاخانه سنگلج هستم که هنوز نتوانسته‌ام این متن را انتخاب کنم. پیش از این نمایش "خیشخانه" نوشته حسین کیانی را به صحنه آورده بودم و از آنجا که نمی‌خواهم آن را بازتولید کنم به دنبال متنی جدید در این فضا در قالب نمایش ایرانی و برگرفته از تاریخ کهن ایرانی هستم.

مشاور عالی مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس درباره ضرر و زیان‌های مالی که این روزها به دلیل شیوع کرونا ویروس گریبانگیر هنرمندان شده است، یادآور شد: اکنون به نظر همه چیر ساکت و آرام است اما این مسئله در صورتی‌که تا خردادماه ادامه یابد، تبدیل به معضل بزرگی ‌می‌شود و من احساس می‌کنم شرایط برای هنرمندان تئاتر بسیار سخت‌‌تر از آنچه که اکنون به نظر می‌رسد، خواهد شد؛ چراکه متاسفانه تماشاخانه‌های خصوصی ما اجاره‌های بسیار سنگینی را پرداخت می‌کنند که من به عنوان یک تئاتری وحشت آن را دارم که بخش قابل توجهی از این تماشاخانه‌ها در صورتی‌که صاحبان ملک‌ها با آن‌ها همکاری نکنند، تعطیل شوند. دولت باید تمهیدی برای این موضوع در قالب تخصیص وام‌های کم‌بهره و مساعدت‌هایی بیاندیشد تا صاحبان این تماشاخانه‌ها بتوانند ضرر و زیان‌های خود را جبران کنند.

او همچنین اضافه کرد: به جز مسئله تماشاخانه‌های خصوصی معضل دیگر، خود هنرمندان هستند که بسیاری از آن‌ها درآمدشان از طریق تئاتر تامین می‌شود که در شرایط کنونی مشخص نیست در این شرایط چه اتفاقی برای‌شان رخ خواهد داد. طی چند سال اخیر به واسطه رشد تماشاخانه‌های خصوصی نمایش‎های بیشتری به صحنه بود و پای تهیه‌کنندگان خصوصی به میان آمده بود و از این طریق امرار معاشی برای هنرمندان ایجاد شده بود و تئاتر تبدیل شده بود به یک شغل ثابت به منظور گذران زندگی هنرمندان.

توحید معصومی با بیان اینکه معضل پیش‌آمده با کمک مقطعی حل نخواهد شد و باید به صورت سیستمی از طریق دولت تمهیدی اندیشیده شود و حل این مسئله از دست حوزه هنری، انجمن هنرهای نمایشی و خانه تئاتر خارج است، گفت: دولت باید در این شرایط راه حلی به منظور پرداخت حق بیمه هنرمندان و تمهیدی برای پرداخت اقساطی که برخی هنرمندان دارند، بیاندیشد و تسهیلاتی برای هنرمندان تدارک ببیند تا از این بحران گذر کنند تا زمانی‌که شرایط به حال عادی بازگشت، آن‌ها رغبتی برای فعالیت دوباره را داشته باشند. من نیز به عنوان فعال تئاتری و از اعضایی که بتوانم بخشی از این مشکلات را حل کنم، اعلام آمادگی می‌کنم.

او در پایان عنوان کرد: امیدوارم از شرایط پیش‌آمده به واسطه شیوع کرونا ویروس رهایی یابیم و سال جدید سال خوب و درخشانی برای تئاتر و هنرمندان تئاتر کشور باشد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو