فرزانه تائیدی

فرزانه تائیدی، بازیگر ایرانی در سن 75 سالگی در انگلستان درگذشت.

فرزانه دوران کودکی و تحصیل را در شهرهای مرکزی استانهای اصفهان ، کرمان ، کرمانشاه ، خوزستان و ... گذرانده‌است. این نخستین بار بود که فرزانه شانس ایرانگردی را در دوران کودکی و نوجوانی داشته و دومین بار به خاطر حرفه خودش به عنوان هنرپیشه تاتر در اداره هنرهای درماتیک شانس سفر و بازی بر روی صحنه‌های گوناگون شهرهای بزرگ و کوچک ایران را داشت. فرزانه از کودکی عاشق هنر رقص باله بود. مدتی هم به کلاس باله رفت ولی زیاد طول نکشید که هنر بزرگ تئاتر عشق حقیقی فرزانه شد.

در سال ۱۳۴۱ با شرکت در نخستین نمایش زنده تلویزیونی، او در اداره هنرهای دراماتیک رسما کار در تئاتر را آغاز کرد. پس از یکسال و اندی کار تئاترهای تلویزیونی باپرویز کاردان هنرپیشه و نویسنده و کارگردان تئاتر اداره هنرهای دراماتیک ازدواج کرد. ثمره این ازدواج کوتاه مدت پسرش کیوان میباشد.

در طول پنج سال و نیم فعالیت در اداره هنرهای دراماتیک فرزانه تائیدی در بیش از سی نمایشنامه تلویزیونی و صحنه در تهران و اغلب شهرهای بزرگ و کوچک ایران شرکت داشته‌است.

فرزانه در سال ۱۳۴۶ به همراه پدرش عازم آمریکا شد. در مدت اقامت پنج ساله در آمریکا با شرکت در کلاسهای شبانه کالج‌های معتبر کالیفرنیا که به کارگاه تئاتر معروف است، دوره کوتاه آموزشی چند ساله در مورد تاریخ غرب و بازیگری در صحنه را آموخت. فرزانه باور دارد که بیشترین تجربه‌ها را در آموختن هنر تاتر از دیدن نمایشنامه های گوناگون بدست آورده‌است. در طول مدت اقامت خود درالیالت کالیفرنیادر شهر لوس آنجلس با حسین رجائیان کارگردان تحصیل کرده در رشته سینما در دانشگاه بو سی ال ای آشنا شد. رجائیان فرزانه را برای نقش اول فیلم خود انتخاب کرد و فرزانه را به ایران دعوت کرد.

 

فرزانه تاییدی

فرزانه تائیدی در اوائل سال ۱۹۷۲ میلادی، به ایران بازگشت و فعالیت مجدد خود را در تئاتر ادامه داد و کار در سینمای ایران را آغاز کرد. در این دوره با بهروز به نژادبعنوان زوج هنری در بیش‌تر کارهای تلویزیونی و سینمائی فعال بود که این همراهی هنوز ادامه دارد. او در این مدت فیلم‌هایفریاد زیر اب و ... را ساخت.

پس ازانقلاب اسلامی فرزانه تائیدی که در استخدام رسمی اداره برنامه‌های تاتر وزارت فرهنگ و هنر بود در سال ۱۳۵۹ با حکمی از سوی وزارت ارشاد اسلامی از کار برکنار شد. این حکم به امضای حسین حبیبی وزیر وقت ارشاد اسلامی بود در آن زمان جمشید مشایخی رئیس اداره برنامه‌های تئاتر بود. در این مورد فرزانه تائیدی میگوید:« تا امروز که بیش از بیست و شش سال از انفلاب اسلامی میگذرد، این را میدانم که من اولین و تنها کارمند رسمی اداره برنامه‌های تئاتر بودم که بدین گونه از کار برکنار شدم. بهر حال بر اساس قانون رسمی استخدام کشوری من هم میبایست یا بازنشسته میشدم و یا بازخرید. تمام سالهایی که کارمند رسمی وزارتخانه بودم حق بازنشستگی و حق بیمه میپرداختم و میبایست همه این مزایا در نطر گرفته میشد که نشد ! من تا امروز هم نمیدانم که جرمم چه بوده است؟»

فرزانه به مدت هفت سال و چند ماه در ایران زندگی کرد و تا سال ۱۳۶۰ کار درتئاتر های لاله زار را ادامه داد و آخرین فیلم سینمائی خود بنام «میراث من جنون» را بدون حجاب اسلامی کار کرد که فیلم مذکور در اکران عمومی با استقبال تماشگران روبرو شد اما به دلیل همزمانی با تعطیلات مذهبی از اکران برداشته شد.

فرزانه تاییدی در سال 1994 در خارج از ایران بازیگر فیلم « بدون دخترم هرگز » شد. اثری که با واکنش های منفی گسترده ای در داخل ایران مواجه شد و خشم بسیاری را برانگیخت.

وی سرانجام در روز پنجم فروردین سال 1399 در لندن چشم از جهان فروبست.