طرز تهیه نان شکم پر فوق العاده خوشمزه و فوت و فن های پخت حرفه ای آن

طرز تهیه نان شکم پر فوق العاده خوشمزه و فوت و فن های پخت حرفه ای آن


منبع: آرگا

265

1399/1/6

21:37


در این بخش از آشپزی مجله آرگا طرز تهیه نان شکم پر لقمه ای خوشمزه و خوش طعم را به شما کدبانوهای عزیز و گرامی آموزش خواهیم داد که امیدواریم از تهیه این نان های خوش طعم نهایت لذت را ببرید.

نان شکم پر از انواع نان های دو لایه است که لایه بیرونی آن از نوعی خمیر تشکیل داده شده است و درون نان نیز با مخلوطی از گوشت و سبزیجات و پنیر پر و … می شود و شما می توانید از این نان خوشمزه به عنوان میان وعده یا صبحانه استفاده نمایید.

برای دستور تهیه نان خانگی روش های زیادی وجود دارد و شما می توانید نان را به صورت نان خامه ای و نان گردویی و نان ترتیلا و نان شکم پر تهیه نمایید.

دستور تهیه نان شکم پر

مواد لازم برای تهیه خمیر

  • شیر یا آب : ۳/۴ پیمانه به همراه مقداری بیشتر
  • آرد : سه پیمانه
  • شکر : یک قاشق غذاخوری
  • آب : دو قاشق غذاخوری
  • کره گیاهی : دو قاشق غذاخوری
  • مخمر فوری : ۲.۵ قاشق چایخوری
  • روغن : دو قاشق غذاخوری
  • نمک : یک قاشق چایخوری

مخلوط مواد برای تهیه خمیر

مواد میانی نان

  • پیاز : یک عدد متوسط
  • هویج : نصف پیمانه
  • نخود سبز : نصف پیمانه
  • سیب زمینی : نصف پیمانه
  • زردچوبه : نصف قاشق چایخوری
  • فلفل قرمز : نصف قاشق چایخوری

مواد لازم برای پر کردن خمیر نان ها

طرز تهیه نان شکم پر در خانه

برای تهیه نان شکم پر ابتدا شیر را گرم کنید توجه داشته باشید که شیر نباید بجوشد و فقط باید ولرم باشد. برای تست کردن شیر باید انگشت خود را در شیر فرو نمایید و اگر به مدت ۶ ثانیه توانستید انگشت خود را درون شیر نگه دارید یعنی حرارت آن مناسب می باشد.

نصف پیمانه شکر را با دو قاشق غذاخوری آب و یک قاشق غذاخوری شکر ترکیب نمایید و مخمر را درون شیر بریزید و به خوبی هم بزنید تا هیچ گلوله ای در شیر نماند سپس روی ظرف مخمر را به کمک بشقابی کوچک بپوشانید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر نمایید. مخمر را روی آرد الک شده بریزید سپس نصف پیمانه شیر را به مخلوط آرد بیفزایید.

روش تهیه خمیر نان

به کمک دست مواد را با یکدیگر مخلوط نمایید و اگر خمیر رطوبت کافی نداشت مقداری شیر به آن بیفزایید و دوباره خمیر را ورز دهید و اگر شل بود مقدار کمی آرد به آن بیفزایید سپس روغن را به خمیر بیفزایید و خمیر را دوباره ورز دهید. توجه داشته باشید که برای تهیه این نان باید خمیر را به اندازه کافی ورز دهید و اگر خمیر چسبناک بود مقدار کمی آرد به آن بیفزایید. ملاک چسبناک نبودن خمیر نیز این است که به طرفین ظرف نچسبد.

ورز دادن خمیر نان

خمیر آماده شده نان را درون ظرفی چرب انتقال دهید و روی ظرف را به کمک پلاستیک بپوشانید می توانید چند لایه پارچه ضخیم روی خمیر قرار دهید تا زودتر ور آید. به اندازه خمیر توجه نمایید سپس اجازه دهید تا خمیر ورآید و اندازه آن دو برابر شود.

خمیر آماده شده نان

در این مرحله از طرز تهیه نان شکم پر درون تابه ای مناسب مقداری روغن بریزید و پیاز نگینی خرد شده را تفت دهید سپس هویج را به پیاز بیفزایید و آن را سرخ کنید و بعد سیب زمینی را به مخلوط هویج و پیاز بیفزایید و زردچوبه و فلفل را هم به مخلوط مواد اضافه کنید و مقداری آب به مخلوط مواد بیفزایید و درب تابه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید تا مواد مقداری نرم شوند و بعد از اینکه آب تبخیر شد مقداری نخود فرنگی به مخلوط مواد بیفزایید و نخود فرنگی را تفت دهید و مواد میانی را در مکانی مناسب قرار دهید تا سرد شوند.

دستور تهیه مواد میانی نان شکم پر

در این مرحله از طرز تهیه نان شکم پر بعد از اینکه خمیر پف کرد برای تست کردن میزان ورآمدگی آن انگشت خود را درون خمیر فرو نمایید و اگر خمیر به سرعت به حالت اولیه خود برنگشت یعنی به اندازه کافی ورآمده است.

خمیر ورز داده شده

سپس خمیر را پهن نمایید و روی خودش تا کنید و ورز دادن خمیر به این شکل را چند بار انجام دهید.

ورز دادن خمیر

بعد از اینکه خمیر را به خوبی ورز دادید آن را به تکه هایی مساوی تقسیم نمایید. تکه های تقسیم شده خمیر را به کمک دست گرد نمایید و آن ها را به شکل توپ درآورید سپس خمیر را به کمک کف دست باز نمایید و از مواد میانی درون خمیر بریزید.

قرار دادن مواد میانی درون خمیر

اگر تمایل دارید مواد میانی درون نان زیاد باشد میزان آن را دو برابر نمایید و خمیر را به اندازه بیشتری پهن نمایید همچنین می توانید درون خمیر نان مقداری پنیر پیتزا نیز بریزید سپس لبه های خمیر را به یکدیگر بچسبانید و خمیر را به صورت کامل ببندید و دوباره به کمک کف دست آن را گرد نمایید.

فر را روی دمای ۲۰۰ درجه سلسیوس تنظیم نمایید تا گرم شود سپس ظرف پیرکس یا ظرف تفلون مخصوص فر را که دارای ارتفاع است به کمک کره یا روغن چرب نمایید و تکه های آماده شده خمیر را درون ظرف با فاصله بچینید و روی ظرف را بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه در مکانی گرم قرار دهید.

دستور تهیه نان شکم پر در منزل

بعد از مدت زمان ذکر شده روی خمیر را به کمک شیر رومال نمایید و در صورت دلخواه مقداری تخم خشخاش و کنجد روی خمیر ها بریزید.

دستور تهیه نان شکم پر در خانه با ساده ترین روش

ظرف حاوی خمیر را درون فر به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید و بعد از پختن نان ها گریل را روشن نمایید تا روی سطح نان ها طلایی شود.

نان شکم پر خوشمزه

بعد از خارج کردن نان از درون فر به سرعت روی آن کره بمالید و اگر روی سطح نان ها مقداری خشک است بلافاصله آن ها را درون پارچه به مدت دو دقیقه قرار دهید تا نان ها نرم شوند.

اجازه دهید تا نان ها مقداری خنک شوند سپس به کمک چاقوی مخصوص کره لبه های نان را از ظرف جدا نمایید و نان را برگردانید و اجازه دهید تا خنک شود سپس نان ها را تکه تکه نمایید و آن ها را درون ظرفی بزرگ قرار دهید تا به صورت کامل خنک شوند سپس آن ها را درون سینی مناسبی قرار دهید و سینی را در جلوی کولر بگذارید تا نان ها به سرعت خنک شوند.

نان شکم پر خوشمزه

نان شکم پر

نکات طلایی برای پخت بهتر نان شکم پر

۱. نان شکم پر حجیم و پفی می باشد بنابراین برای پختن آن باید ظرفی را انتخاب نمایید که از به زور قرار دادن خمیرها در کنار یکدیگر خودداری نمایید.

۲. در طرز تهیه نان شکم پر برای اینکه پف نان ها بیشتر شود می توانید یک قاشق چایخوری بیکینگ پودر به خمیر نان بیفزایید.

۳. برای اینکه نان ها حسابی پر شوند باید مقدار مواد میانی را دو برابر نمایید.

۴. برای رومال کردن خمیر می توانید از شیر ، مخلوط شیر و زرده تخم مرغ ، مخلوط سفیده تخم مرغ و شیر ، مخلوط تخم مرغ زده شده و آب یا آب استفاده نمایید.

دستور تهیه نان شکم پر

۵. رومال کردن خمیر باعث می شود تا رویه نان ها بیشتر برشته شود.

۶. اگر تمایل دارید نان ها به سرعت برشته شوند می توانید مقدار کمی عسل به مواد رومال دلخواه خود بیفزایید.

۷. برای رویه خمیر می توانید از سیاه دانه و کنجد و تخم خشخاش و … استفاده نمایید.

۸. انتخاب مواد میانی نیز به ذائقه شما بستگی دارد و می توانید از گوشت چرخ کرده و مرغ پخته و سبزیجات سرخ شده و … برای پر کردن درون خمیر استفاده نمایید.

نان شکم پر خوش طعم

در این مطلب با آموزش طرز تهیه نان شکم پر خوشمزه و خوش طعم آشنا شدید که امیدواریم از تهیه این نان خوش طعم در منزل نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو