دسته بندی : پزشکی و سلامت

آپنه خواب چیست ؟؟ چطور درمان میشود ؟؟

آپنه خواب چیست شاید نام این بیماری برایتان نا آشنا باشد.. اینجا ما قرار است مفصل در مورد این که بیماری آپنه خواب چیست ، چه علت هایی دارد ؟ چه مواردی به بهبود یا پیشگری از آن کمک میکند و در نهایت درمان های دارویی و تخصص این بیماری خواهیم پرداخت اما قبل از هر چیز باید بدانید که این بیماری یک مشکل جدی است و میتواند در مواردی باعث اختلالات قلبی و تنفسی شود. پس اگر به داشتن آپنه خواب مشکوک می باشید، هرچه سریع‌تر به دکتر مراجعه کنید تا برنامه تشخیص و درمان را برای شما تجویز کند. ما را همراهی کنید.

همش تو خواب نفسم میگیره 

آپنه خواب چیست ؟

 

آپنه خواب چیست ؟؟

 

آپنه خواب چیست ؟

به طور ساده باید گفت اگر درخواب به طور مکرر تنفس شما قطع شود شما احتمالا دچار آکنه خواب هستید. این بیماری یک مشکل جدی است و نباید نادیده گرفته شود. چرا که ممکن است بارهار و بارهای در طول شب تنفس شما قطع شود و این یعنی مغز و بدنتان نمیتوانند به اندازه کافی دریافت کنند و این میتواند مشکل ساز شود.

 

چرا آپنه خواب به وجود می آید؟

زمانی که ماهیچه های پشت گلویتان شل شود این ماهیچه ها راه تنفسی شما در زمان خواب گرفته میشود یا تنگ و باریک میشود . پس شما اکسیژن کافی دریافت نخواهید کرد.

 

وقتی دچار آپنه خواب میشویم چه اتفاقی می افتد؟

وقتی راه تنفس شما بسته شد ، شما ناگهان به دستور مغز بیدار میشوید تا بتوانید نفس بکشید . اما این بیدار شدن و خوابیدن انقدر کوتاه است که شما حتی ممکن است یادتان نیاید.

 

چرا آپنه خواب میتواند مشکل ساز باشد؟

خوب شاید بگویید بیدار شدن کوتاه و دوباره خوابیدن چه  اشکالی دارد؟ نکته بد ماجرا اینجاست که این اتفاق گاهی تا سی مرتبه در شب رخ میدهد. پس یعنی شما نمیتوانید یک خواب راحت و عمیق در طول شب را تجربه کنید بنابراین روزها خسته و بی حال و خوابالو خواهید بود.

 

آپنه خواب خطرناک است ؟

بله ین مشکل میتواند به مرور باعث افزایش فشار خون ، ستکته ، نارسایی قلبی ، سردرد و افسردگی شود. پس باید این مشکل را جدی بگیرید و به درمان آن بپردازید که هم خواب راحتی داشته باشید ، هم از خطرات بعدی این مشکل در امان باشید و هم با خروپف که از علائم این بیماری است اطرافیان خود را آزار ندهید.

علت قطع مکرر تنفس در خواب چیست 

آپنه خواب

 

علائم و انواع آپنه خواب 

 

آپنه خواب چه علائمی دارد ؟ از کجا بفهمیم آپنه خواب داریم؟

علائم آپنه خواب بسیار متفاوت است، پس تشخیص آن تنها با بررسی علائم بسیار مشکل می باشد. اگر به اینکه آپنه خواب دارید مشکوک هستید، لطفا به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارت‌اند از:

  • پاشدن از خواب در حالت نفس‌نفس زدن و خفگی
  • خروپف
  • توقف در تنفس شما
  • ضعف تنفس در مواقع بیداری
  • وقتی خواب‌آلودگی در طول روز به سراغ‌تان می آید

 

آپنه خواب چه مشکلاتی برای ما ایجاد خواهد کرد ؟

  • اختلال خلقی
  • فشارخون بالا
  • سکته
  • دیابت نوع دو
  • اختلالات شناختی
  • بیماری سرخرگ

 

انواع آپنه خواب کدام‌اند ؟

سه نوع مختلف از آپنه خواب را شناسایی کرده اند که مرکزی، انسدادی و کامل جزء آن هاست. پزشک شما با توجه به داروهای مصرفی، سابقه بیماری و مطالعه خواب نوع آپنه شما را تشخیص می دهد.

  • آپنه خواب انسدادی:

این نوع از آپنه خواب یکی از شایع‌ترین انواع آن می باشد.

این نوع آپنه زمانی رخ می دهد که بافت گلو در حالت خواب آزاد می شود.

این سبب بسته شدن راه ورود هوا خواهد شد.

  • آپنه خواب مرکزی:

 این نوع آپنه کمتر اتفاق می افتد .

زمانی رخ می دهد که مغزتان در فرستادن سیگنال تنفس مشکل پیدا میکند.

  • آپنه خواب کامل:

 این نوع از آپنه، ترکیبی از آپنه خواب انسدادی و مرکزی می باشد.

در طول شب ده بار از خواب بیدار میشم 

آپنه خواب

 

درمان های خانگی آپنه خواب 

 

برای خود دفترچه‌ای مخصوص خواب تهیه کنید:

شما با تنظیم خوابتان و نوشتن همه نکات ریز، قادر خواهید بود از بهبود آپنه خود در شرایط مختلف اطلاعات کسب کنید. این اطلاعات شما را یاری می کند تا متوجه شوید با چه‌ روش‌هایی آپنه خواب را می توان بهتر کرد. به جزئییات خوابیدن توجه کنید:

  • چه ساعتی به رخت خواب می روید؟
  • چند بار و در چه ساعتی از خواب بیدار می شوید؟
  • حس‌تان در صبح به چه شکل هست؟
  • نظر دیگران در مورد خواب شما چیست؟

 

وزن خود را کاهش دهید:

چاقی یکی از موارد اصلی در آپنه خواب است. اگر دارای اضافه وزن هستید، وزن خود را به بهترین نحو کاهش دهید . شما برای کاهش وزن باید کالری مصرفی روزانه خود را کم کنید و کالری بیشتری از دست دهید. برای رسیدن به وزن مناسب، باید کمتر به خوردن غذا مشغول باشید و همچنین تحرک‌تان بالا رود. روش‌های لاغری:

  • نوشیدن زیاد آب
  • داشتن برنامه غذایی
  • ورزش کردن

 

از ورزش کردن غافل نشوید:

ورزش سبب کاهش وزن و بهتر کردن کارایی شما و تقویت ماهیچه‌هایتان خواهد شد . همچنین توانایی تفکر بهتر، تقویت تمرکز را دارد. سعی کنید در هفته پنج روز و به مدت ۳۰ دقیقه ورزش‌های سنگین را انجام دهید. می توانید با تمرینات سبک هوازی شروع کنید. این تمرینات شامل: دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و شنا می شود . در ابتدا حتی اگر فقط بتوانید ۱۰ دقیقه به ورزشکردن بپردازید، می‌توانید هم مدت و هم شدت آن را افزایش دهید. تمرینات یوگا را به برنامه روزانه خود بیافزایید تا تنفس شما کنترل شود و به تقویت عضلات کمک کرده باشد.

 

سیگار نکشید:

سیگار برای ریه‌ها بشدت زیان دارد و سبب ایجاد مشکلات قلبی  که شامل: فشار خون بال، سرطان و یکسری ریوی است. همچنین سیگار ریسک ابتلا به آپنه خواب را تا ۳ برابر افزایش می دهد، اما با ترک سیگار می توان آن را کاهش داد.

 

نوشیدنی‌های بدون الکل مصرف کنید:

الکل سبب تغییرات در سیستم اعصاب خواهد شد که منجر به اختلال در تنفس طبیعی می شود. برای پیشگیری از این کار نوشیدنی‌های الکل دار را استفاده نکنید. به‌جای نوشیدنی‌هایی که حاوی الکل هست از چای بابونه یا چای سبز که کیفیت خواب شما را بالا می برد، مصرف کنید .

 

به پهلو بخوابید: 

خوابیدن به پهلو را به‌جای خوابیدن به پشت یا روی شکم امتحان کنید که منجر به قطع خروپف و مشکلات تنفسی خواهد شد. خوابیدن به بغل یا پشت آپنه سبب درمان نمی شود ولی از بوجود آمدن آن تا حد زیادی پیشگیری می شود. برای اینکه اطمینان حاصل کنید که در طول خواب در حالت پهلو هستید، چند عدد بالشت پشت خود قرار دهید تا از تکان خوردن شما در طول شب پیشگیری کند.

 

کدام داروها مشکل‌ ایجاد می کنند؟

مصرف برخی داروها مانند: آرام‌بخش‌ ها، ضدافسردگی‌ ها و بنزودیازپین ها آپنه خواب را می کنند. اگر به تازگی فهمیدید که آپنه خواب دارید و از داروهای گفته‌شده استفاده می‌کنید، با پزشک خود درمورد آن‌ها مشورت کنید.

 

برنامه خواب‌تان را تنظیم کنید:

اگر شما برنامه خواب منظمی داشته باشید کمتر به آپنه خواب دچار می شوید. سعی کنید زمان مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن‌تان تعیین کنید.

 

توجه کنید که دو ساعت قبل از خوابیدن چیزی نخورید:

خوردن غذای سنگین و تند قبل از خواب، اختلالات خواب را تا حد زیادی بیشتر می کند. حواستان باشد ۲ تا ۳ ساعت قبل از خوابیدن هیچ چیز نخورید. اگر گرسنگی شما برطرف نشده از میان وعده‌های سبک مانند میوه و دم‌نوش گیاهی مصرف کنید.

 

مصرف داروهای آرام‌بخش را قطع کنید:

آرام‌بخش‌ها سبب آرام کردن سیستم عصبی بدن می شوند که مغز نمی تواند یکسری سیگنال بفرستد. اگر اغلب برای خوابیدن قرص خواب می خورید با پزشک خود مشورت کنید و به ترک آن روی آورید.بجای آن از ملاتونین و سنب الطیب استفاده کنید.

 

قبل از خوابیدن داروی ضدحساسیت مصرف کنید:

اگر مجرای تنفسی شما به دلیل حسیایت زیاد دچار گرفتگی شده است، خوردن ضد حساسیت و اسپری بینی در موقع خواب به راحت نفس کشیدن کمک می کند. حتماً استفاده از این داروها با تجویز پزشک باشد.

 

با پزشک خود درباره موارد مختلف مشورت کنید:

عموما آپنه خواب، بخاطر خواب‌آلودگی روزانه می باشد. مصرف بعضی دیگر از داروها خستگی و خواب آلودگی را تشدید می کنند. یکسری دیگر از موارد مانند: اختلالات خواب، کم‌کاری تیروئید، و افسردگی سبب تحریک آپنه خواب خواهند شد.

 

ویتامین C بخورید:

مصرف ویتامین C سبب بهبود آپنه خواب می شود. البته این روش بطور قطعی بیان نشده است. پس جهت مصرف آن با پزشم مربوطه صحبت کنید. مصرف روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

 

درمان آپنه خواب (۴)

 

درمان های تخصصی آپنه خواب 

 

در مورد درمان‌های موجود با پزشک مربوطه صحبت کنید:

بعد از انجام دادن یکسری آزمایش‌ها، درباره درمان‌های مختلف با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما معمولا به شما توصیه هایی نظیر کاهش وزن، تغییر سبک زندگی و ورزش‌ را به شما خواهد کرد. در بعضی از افراد، آپنه خواب امکان دارد به دلیل چیزی که راه هوایی را بسته است، باشد که می‌توان با جراحی مختلف آن را درمان کرد. جراحی معمولا روشی بلندمدت برای آپنه خواب انسدادی است.

 

مطالعه خواب به چه معناست؟

پزشک شما برای متوجه شدن قطعی آپنه خواب‌تان، امکان دارد به شما مطالعه خواب را توصیه کند. پزشک از شما درخواست می کند تا در کلینیکی بروید و بطور نرمال بخوابید. پشت درب اتاق شما پزشکان حاضر می باشند و به خواب شما را توجه دارند. البته دستگاه‌های خاصی به شما وصل هست که مشکلی برایتان ایجاد نمی کند. نوع دیگری از این آزمایش هست. به شما دستگاهی وصل هست که آن دستگاه اطلاعات خواب شما را کنرل و ضبط می کند و به پزشک گزارش می دهد.

 

از دستگاه CPAP استفاده کنید:

دستگاه CPAP بعلت داشتن فشار مثبت پایدار، شبب تنفس طبیعی ما در هنگام شب خواهد شد. دستگاه CPAP با وجود آوردن فشار مثبت، مجرای تنفسی باز نگه می دارد و درنتیجه از انسداد آن پیشگیری خواهد کرد. اگر با استفاده از دستگاه CPAP باز هم دچار مشکل هستید، به پزشک مراجعه و با او مشورت کنید و بدون مشورت با او استفاده از دستگاه را قطع نکنید. دستگاه CPAP سبب بهبود کیفیت زندگی می شود و فشار خون و قند خون را تنظیم می کند.

 

دهان گیر مصرف کنید:

یک دندان‌پزشک قادر است برای شما قطعه مخصوص دهانتان را بسازد تا فک شما در هنگام خواب باز نگه دارد. دقت کنید که استفاده از CPAP خیلی مفیدتر از دهان گیر می باشد، اما هنوز شواهد گواهی بر این است که استفاده از دهان گیر بسیار مفیر می باشد. برای بسیاری از بیماران مصرف CPAP مشکل است، اینگونه افراد می توانند از دهان گیر استفاده کنند. توجه کنید که دهان گیر باید دندانپزشک تنظیم کند.

 

سر خود را بالاتر قرار دهید(فوم‌های شیب‌دار هم کمک کننده است):

اگر نمی‌توانید به پهلو بخوابید،ناچارید به پست بخوابید، اما سعی کنید مقداری بالاتنه را بالاتر باشد. برای این کار می‌توانید از فوم شیب‌دار استفاده کنید. می توانید سنگ یا آجر هم زیر پایه‌های خود بگذارید. ۵ تا ۸ سانتی‌متر بالا بردن کفایت می کند.

 

خستگی بعد از نخوابیدن در شب

 

درمان آپنه خواب با تقویت عضلات تنفسی

 

هرروز یک موسیقی بخوانید:

با خواندن آهنگ شما قادر خواهید بود گلوی‌ و بافت نرم‌تان را کنترل کنید. آهنگ خواندن سبب کاهش آپنه خواب می شود. حواستان باشد هرروز یک آهنگی که دوست دارید را یک‌بار بخوانید تا سبب تحرک این عضلات شود.

 

مدادی را مابین دندان‌تان قرار دهید:

عضلات فک در وجود آمدن آپنه خواب بسیار موثرند، بنابراین در پی تقویت آن ها باشید . برای این کار روزی ۵ الی ۱۰ دقیقه مدادی را بین دندان‌هایتان بگذارید.

 

لب‌های خود را جمع کنید:

عضلات داخل و اطراف لب در تنفس نقش مهمی دارند، بنابراین تقویت این عضلات سبب کاهش آپنه خواب می شود. سعی کنید لب‌های خود را ببندید مانند زمانی که می‌خواهید کسی را بوس کنید. سپس لب‌ها را ۳۰ الی ۶۰ ثانیه به همان حالت نگه دارید. این روش را چند بار در روز امتحان کنید.

 

آهسته بدوید و شنا کنید:

ورزش در کاهش آپنه خواب بسیار موثر می باشد. حتی اگر شما نمی خواهید که وزن‌تان کاهش یابد، این روش سلامتی شما را تضمین می کند.

 

آب در دهان خود بچرخانید.

قرقره کردن آب سبب تحرک عضلات پشت گلو می شود. روزی چند بار این کار را انجم دهید تا ماهیچه‌های گلو را تقویت شود. همچنین بعد از مسواک از دهان‌شویه های موجود در بازار هم می توانید مصرف کنید. البته تاثیر این مورد قطعی نیست، اما آن را تست کنید.

 

درمان آپنه خواب (۱)