سازمان جهانی بهداشت رویِ صندلی داغ

منبع: برترین ها

87

1399/1/7

07:59


سازمان جهانی بهداشت در گذشته به‌دلیل نشان‌دادن واکنش بی‌دلیل یا انفعال در مقابله با بیماری‌های همه‌گیر مورد انتقاد بوده، اما حال به‌خاطر شیوع کرونا به‌طور بی‌سابقه ای زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

ایرنا: سازمان جهانی بهداشت در گذشته به‌دلیل نشان‌دادن واکنش بی‌دلیل یا انفعال در مقابله با بیماری‌های همه‌گیر مورد انتقاد بوده، اما حال به‌خاطر شیوع کرونا به‌طور بی‌سابقه ای زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری فرانسه از ژنو، سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۹ میلادی زمانی که آنفلوانزای H۱N۱ شایع شد به جنجال آفرینی و پنج سال بعد به کوتاهی در اعلام وضعیت فوق العاده به دلیل شیوع ابولا در غرب آفریقا متهم شد.

این سازمان پس از آن رسوایی، یک واحد واکنش سریع تشکیل داد که از آن زمان به بعد، در زمینه مقابله با دو مورد شیوع ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو موفق عمل کرده است.

و باز هم این سازمان مورد انتقاد قرار گرفته و منتقدان گفته اند به میزان کافی سریع و قوی به کرونا واکنش نشان نداده است.

سازمان جهانی بهداشت متهم است که از بیم رنجاندن پکن، زنگ خطر شیوع کرونا را به موقع به صدا درنیاورده و برای اعلام همه گیر بودن این بیماری تعلل به خرج داده است.

همچنین یک اجماع جهانی وجود دارد مبنی بر اینکه اماکن عمومی برای جلوگیری از شیوع ویروس بسته شود، اما سازمان جهانی بهداشت دستورالعمل های اندکی درمورد این تمهیدات داده است.

«آنتونی فلو» رئیس انستیتو بهداشت جهانی دانشگاه ژنو در این خصوص گفت: سازمان جهانی بهداشت به طرز حیرت انگیزی سکوت می کند و در پاسخ به این پرسش های واقع گرایانه، غایب است.

با این همه، مفسران دیگر از «تدروس آدهانوم گبریسوس» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت و تیم وی به خاطر ارائه توصیه های لازم برای مقابله با کرونا تقدیر کرده و در عوض کشورهای مختلف را به دلیل توجه نکردن به این توصیه ها مورد انتقاد قرار داده اند.

سازمان جهانی بهداشت رویِ صندلی داغ

«دوی اسریدار» استاد سلامت عمومی دانشگاه ادینبورگ گفت که واکنش سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با کرونا تا حد زیادی بی عیب و نقص بوده است.

وی یادآور شد که عملکرد کشورهایی چون کره جنوبی که توصیه های این سازمان برای آزمایش، پیگیری و دیگر موارد مرتبط با کرونا را جدی گرفته اند، بهتر از کشورهای دیگر بوده است.

یکی از انتقادهای وارده به سازمان جهانی بهداشت این است که تا ۱۱ مارس (۲۱ اسفند ۹۸) تعلل کرده و پس از آن شیوع یک بیماری همه گیر را اعلام کرده است. این تاریخ زمانی است که تقریبا ۱۲۰ هزار مورد ابتلا به کرونا به ثبت رسید.

با کمبود تست های کرونا و لباس محافظتی برای کارمندان بخش بهداشت و همچنین نبود تجهیزات پزشکی حیاتی، سیستم های بهداشت حتی در کشورهای متمول نیز دچار شکست شده اند.

اکنون برای مهار این بیماری ، بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان در منازل خود حبس شده و اقتصادهای جهانی تا حد زیادی به مشکل برخورده است، وضعیتی که تهدید رکود جهانی را درپی دارد.

به رغم نابسامانی ایجاد شده و وجود مدارکی مبنی بر پنهان کاری این بحران از سوی مقام های چین و سرکوب پزشکانی که تلاش داشتند در مورد این بیماری اعلام خطر کنند، سازمان جهانی بهداشت از پکن به دلیل واکنش زودهنگام به این بیماری تمجید کرده است.

چین ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ (۱۰ دی ۹۸) به سازمان جهانی بهداشت اطلاع داد که شکل ناشناخته ای از ذات الریه در شهر ووهان شایع شده است.

کارشناسان می گویند: اگر جهان چند هفته زودتر از این مشکل مطلع می شد، احتمالا می توانست آن را مهار کند.

«رولاند کائو» متخصص همه گیرشناسی در دانشگاه ادینبورگ به خبرگزاری فرانسه گفت: اگر آن زمان در مورد این ویروس می دانستیم، خیلی فرق می کرد.

اما اگرچه کارشناسان توافق نظر دارند که واکنش اولیه چین به این ویروس مستحق انتقاد است، بسیاری می گویند سازمان جهانی بهداشت در تمجید از تمهیدات چین ازجمله درمیان گذاشتن توالی یابی ژنتیکی ویروس با سایرین و اعمال قرنطینه داخلی برای کند کردن سرعت شیوع، به حق عمل کرده است.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت ادعای مطرح شده مبنی بر تسلیم بودن خود و سازمانش به فشار چین را رد و بر روابط مشارکتی این نهاد با اعضای خود تاکید کرده است.

برخی می گویند همه گیرشدن کووید – ۱۹ یک مساله مخالف را ثابت کرد، اینکه کشورهای سراسر جهان باید از طرف سازمان جهانی بهداشت احساس فشار کنند، در حالی که این نهاد خود قدرتی ندارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو