خواص غوره و آبغوزه و نکاتی که درباره مصرف غوره باید رعایت کنید

خواص غوره و آبغوزه و نکاتی که درباره مصرف غوره باید رعایت کنید


منبع: آرگا

225

1399/1/7

12:04


غوره میوه نارس انگور می باشد که دارای رنگ سبز و طعم ترش است که در برخی فرهنگ ها از جمله فرهنگ ایران مصرف آن یک سنت قدیمی به شمار می آید و از فواید شگفت انگیزی برخوردار است در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با خواص غوره آشنا کنیم.

آبغوره عصاره میوه غوره است که به منظور ترش کردن و طعم دادن به غذا مورد استفاده قرار گرفته می شود که به عنوان یک چاشنی عالی برای پیش غذا ها و سالاد ها نیز محسوب می شود، از غوره به شکل خام یا پخته، عصاره غوره، آبغوره، رب غوره و شربت غوره استفاده می شود در ترکیبات شیمیایی غوره سه درصد اسید های عالی به نام های اسید وینیک، اسید مالیک، اسید فرمالیک، اسید سوکسینیک، اسید اگزالیک و اسید گلوکولیک وجود دارد و دارای یک درصد قند و کمی اسانس است.

فواید شگفت انگیز غوره

خواص غوره در طب سنتی

امام رضا (ع) همچنین در بخشی از رساله ذهبیه خطاب به مأمون همراه داشتن آب غوره را برای مسافر لازم دانسته می فرماید:

… ان المسافر ینبغی له ان یتحرز بالحر اذا سافر و هو ممتلی من الطعام و لاخالی الجوف، ولیکن علی حد الاعتدالی و لیتناول من الاغذیه البارده مثل القریص و الهلام و الخل و الزیت و ماء الحضرم و نحو ذالک من الاطعمه الباره؛ بدان که همانا شخص مسافر باید در هنگام حرکت اعتدال هوا را در نظر داشته باشد وقتى در هواى گرم ناچار بمسافرت شد شکم خود را از طعام پر نکند و نیز با شکم خالى حرکت نکند اعتدال در شکم را رعایت کند در هواى گرم غذاى سرد و مرطوب بخورد از قریص(گوشت تازه) و هلام(گوشت بدون چربی) و سرکه و روغن زیتون و آب غوره و نظیر آنها استفاده کند.

درمان بیماری ها با غوره و آبغوره

آبغوره و غوره فواید بسیار زیادی برای سلامت بدن دارند و در درمان بسیاری از بیماری ها بسیار موثر می باشد در ادامه شما را با خواص این نوشیدنی ترش مزه و پر طرفدار آشنا خواهیم کرد.

  • تقویت سیستم دفاعی بدن

غوره نقش مهمی را دفع صفرا، تقویت کبد و بهبود عملیات هضم غذا ایفا می کند اگر یک قاشق چای خوری آبغوره را به مدت چند روز استفاده کنید این مشکلات برطرف خواهند شد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک خواهد کرد، به خاطر داشته باشید مصرف زیاد آن سبب دل پیچه می شود.

  • بهبود خارش بدن

در صورتی که دچار خارش بدن شده اید می توانید کمی غوره خشک کرده و بکوبید سپس با آب گرم مخلوط نمایید و خمیر حاصل از آن را به محل مورد نظر بمالید تا به رفع خارش بدن کمک نماید،  ولی اگر خارش بدن تان مزمن شده است به پزشک مراجعه نمایید زیرا ممکن است دلایل خارش بدن مشکلات جدی سلامتی مانند مشکلات دیابت یا کبد باشد گاهی در فصل تابستان بدن به دلیل عرق زیاد بوی نامطبوعی به خود می گیرد که می توانید خمیر حاصل را نیز بر روی پوست زده تا بوی بد عرق شما کاملا رفع شود.

فواید بی نظیر غوره و آبغوره

  • درمان اسهال و استفراغ

از دیگر خواص آبغوره و غوره درمان اسهال های ساده است که ناشی از مصرف مواد غذایی خاص یا گرما زدگی بوده است که با استفاده سه بار آبغوره هر بار به مقدار یک قاشق غذا خوری در روز می توانید این نوع اسهال را برطرف کنید، همچنین یک یا دو قاشق غذا خوری آبغوره سرد می تواند به رفع استفراغ و حالت تهوع کمک شگفت انگیزی نماید.

  • اشتها آور

اگر فرزند تان بد غذا است می توانید آبغوره را امتحان نمایید زیرا استفاده از آبغوره در غذا علاوه بر خوش طعم شدن غذا سبب تحریک اشتها نیز می شود همچنین می توانید در کنار غذا به عنوان چاشنی و سالاد نیز استفاده کنید.

خواص غوره و آبغوره بر سلامت بدن

  • پایین آوردن چربی خون

مصرف آبغوره تاثیرات مضر یک رژیم غذایی با کلسترول بالا را مهار خواهد کرد و همچنین آبغوره به خنثی کردن تاثیرات آتروژنیک عامل ذخیره لیپید، آتروما و تجمع کلسیم در عروق کمک می کند و طبق مطالعات انجام شده غوره سبب پیشگیری از فیبرینوژن و ضایعات آترواسکلروتیک می شود.

  • درمان کمر درد و سیاتیک

غوره و آبغوره به دلیل داشتن مقادیر فراوان پتاسیم برای درمان درد سیاتیک، کمر درد و ناراحتی های روماتیسمی گزینه بسیار مناسبی است زیرا مصرف غوره و آبغوره به کاهش پا درد و سایر ناراحتی های عضلانی و مفصلی کمک خواهد کرد.

فایده های غوره و آبغوره

  • درمان قاعدگی نامنظم

شاید برخی خانم ها حداقل یک بار پریودی نامنظم را تجربه کرده اند که با کمک آبغوره می توانید این مشکل را بر طرف کنید و همچنین در دختران جوان سبب جلو افتادن دوره بلوغ می شود به صورت کلی می توان گفت مصرف این ماده غذایی ترش برای خانم  ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

  • درمان دیابت

از خواص شگفت انگیز غوره کمک به درمان دیابت است بنابراین در صورتی که تمایل دارید در مدت زمان کوتاهی دیابت تان را درمان کنید نوشیدن یک فنجان آبغوره در پایین آوردن سریع قند خون بسیار مفید است که بهتر است آبغوره را بدون نمک میل نمایید تا تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.

فایده های غوره و آبغوره

  • سرشار از ویتامین سی

آبغوره به دلیل داشتن مقادیر فراوان ویتامین C به کاهش التهاب مخاط دهان و خونریزی لثه ها که ناشی از کمبود ویتامین سی در بدن است کمک می کند و همچنین دارای ترکیبات ضد عفونی کننده است که سبب پاک کننده روده و معده می شود و در دفع کرم های روده بسیار تاثیر گذار است.

نکاتی مهم در رابطه با مصرف غوره

۱.غوره دارای مزاج سرد و خشک است.

۲. این میوه نارس سبب کاهش حرارت خون و صفرا در بدن می شود و صفرا و بلغم موجود در معده را از بین می برد.

۳. مصرف بیش از حد آبغوره سبب کاهش میل جنسی، تولید باد و دل پیچه خواهد شد از این رو، توصیه می کنیم که همراه با گل قند، انیسون و یا انجیر استفاده شود.

۴. مصرف کم آبغوره به همراه غذای روزانه در زنان باردار سبب حفظ جنین می شود اما باید خیلی دقت داشته باشید که زیاده روی در مصرف آن به سقط جنین منجر خواهد شد.

خواص غوره و آبغوره در طب سنتی

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما دوستان مفید واقع شده باشد در پایان پیشنهاد می کنیم در صورت تمایل به آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو