حسین ذوالفقاری رئیس کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در نشست خبری صبح امروز (پنجشنبه 7 فروردین) با بیان جزئیاتی از طرح فاصله گذاری اجتماعی طی سخنانی اظهار داشت: شاهد هستیم کشورهای مختلف در جهت مقابله با کرونا بر اساس فرهنگ جامعه تصمیمات مختلفی گرفتند. برخی کشورها تصمیمات سخت و حداکثری انجام دادند و برخی تصمیمات ایجابی اخذ کردند.

وی افزود: در کشور ما نیز در این مدت اقدامات گسترده ای برای پیشگیری و درمان صورت گرفته است و عدهای از عزیزان ما در بخش درمان، در این راه به شهادت رسیدند. 

اهم اظهارات رئیس کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*طرح مشارکت مردم در کمیته اجتماعی، انتظامی مطرح و در ستاد ملی به تصویب رسید. امیدواریم که این طرح به خوبی انجام شود. در طول این مدت اکثر مردم به توصیه ها توجه کردند ولی تعدادی مسئله را جدی نگرفتند. مردم به طبع مطالباتی را از مسئولان دارند تا قاطعیت بیشتری برای کنترلها صورت گیرد تا زنجیره بیماری قطع شود. 

*ما اگر کمکی نتوانیم به حوزه بهداشت و درمان و قطع زنجیره بیماری کنیم، نمی‌توانیم شاهد کاهش شیوع بیماری باشیم. ما هنوز به قله نرسیده‌ایم و به سیر نزولی شیوع بیماری نرسیده‌ایم. ضرورت دارد همه مردم همکاری کنند و تلاش کنیم زنجیره را قطع کنیم که در غیر اینصورت امکانات کشور ممکن است جوابگوی تعداد بیماران نباشد.

*طرح‌های زیادی مطرح شده است؛ به خاطر مشکلاتی که ممکن بود به جود آورد به اجماع نرسید تا اینکه طرح روز گذشته به تصویب رسید. 

*این طرح شامل تشدید محدودیت‌ها خواهد بود؛ اول اینکه کسانی که قصد مسافرت دارند از همین الان باید سفر را لغو کنند. چون در این طرح اینطور دیده شده که فقط ساکنان شهرها اجازه ورود به شهرها خواهند داشت و غیرساکنان نهایتا اجازه عبور از کنارگذر شهرها خواهند داشت.

*دوم اینکه کسانی که الان در مسافرت هستند، نمی‌خواهیم برای‌ آنها تعجیل داشته باشیم اما می‌خواهیم که در اولین فرصت به محل سکونت خود برگردند و افرادی که در شهرهای خود هستند برای سفر برنامه‌ریزی نکنند.

*در برخی شهرها، کارمندان و کارگرانی هستند که خارج از شهر محل فعالیت هستند که شاید محل سکونت آنها نیست. برای اینها هم تدابیر اتخاذ شده که استانداری‌ها با کارت‌های شناسایی یا کارت‌های جدید امکان جابجایی داشته باشند. اما به هرحال هر نوع محدودیتی بخواهیم ایجاد کنیم قطعا برای عده‌ای مشکل ایجاد خواهد کرد و عمده موفقیت با همکاری مردم خواهد بود.

* سومین اقدام، محدودیت سفرهای برون‌شهری خواهد بود که بنابر اعلام استانداران میزان لزوم سفرهای ریلی، هوایی و زمینی صورت می‌گیرد و همه این موارد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود. 

*تمام وسایل نقلیه باری، امدادی، انتظامی، درمانی، اورژانس و آتش‌نشانی مستثنی خواهند بود. 

*محور چهارم، تعطیلی، بوستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و ورزشی خواهد بود که در اختیار استانداران قرار می‌گیرد. هر نقطه‌ای که به نوعی محل تجمع مردم باشد به استانداری‌ها ابلاغ شده تا تعطیل شوند.

* اصنافی هستند که باید قطعا فعال باشند و به مردم خدمات ضروری دهند و حتی محدودیت فعالیت ندارند و استانداری‌ها باید در این زمینه همراهی و همکاری کنند. گروه دوم گروهی هستند که باید حتما تعطیل شوند که لیست آنها تهیه شده و تا پایان طرح اجازه فعالیت ندارند. گروهی هم هستند که فعالیت آنها در حد ضرورت برای خدمت‌رسانی به مردم به عهده استانداری‌ها گذاشته شده است.

*محور پنجم طرح، ممنوعیت برگزاری هرگونه مراسم رسمی و غیررسمی است که مستلزم هرگونه تجمع افراد است و استانداری‌ها باید همه این برنامه‌ها را لغو کنند که بالاترین مصداق این امر لغو سفر مقام معظم رهبری به مشهد و سخنرانی ایشان در حرم مطهر امام رضا بود.

این خبردرحال تکمیل است...