نحوه تدریس زبان به کودکان و ۹ نکته طلایی که نباید فراموش کنید

نحوه تدریس زبان به کودکان و ۹ نکته طلایی که نباید فراموش کنید


منبع: آرگا

112

1399/1/7

14:31


چنانچه آموزگار کودکان هستید حتما از بودن کنار آن ها و آموزش زبان بسیار لذت خواهید برد. ولی اگر در این زمینه مبتدی باشید به نظر نمی رسد کار راحتی باشد. اگر علاقمندید تا یک تدریس جذاب و موفق زبان به کوکان را تجربه کنید مطالعه این مطلب را پیشنهاد می کنیم.

آموزش زبان به کودکان برای بسیاری از آموزگاران امری جذاب و هیجان انگیز است. البته باید توجه داشت هر کاری سختی های خاص خودش را دارد ولی علاقه زیاد می تواند دشواری ها را آسان سازد. چنانچه شما نیز به تازگی قصد دارید در این حرفه فعالیت کنید در این مطلب با نکات و راهکارهایی برای داشتن یک تجربه موفق در امر تدریس زبان، آشنا خواهید شد.

آشنایی با نحوه تدریس زبان به کودکان

کودکان و امر مهم تدریس

چنانچه معلم یا آموزگار کودکان هستید یا قصد دارید تدریس زبان به کودکان را شروع کنید پیشنهاد می کنیم راهکارهای زیر را مطالعه نمایید تا در این زمینه تجربه موفق و رضایت بخشی داشته باشید.

۱. آمادگی لازم

چنانچه با این تفکر که تدریس زبان به کودکان کار راحتی است می خواهید کار را شروع کنید بدانید که فکر اشتباهی است. چرا که این امر نیاز به انرژی و خلاقیت زیاد دارد. بچه ها مدام  شما را با سوالات و رفتارهای کودکانه شان غافلگیر و متعجب خواهند ساخت. تصور نکنید چون قصد دارید به طور مثال رنگها یا حیوانات را به آنها آموزش دهید کار راجتی خواهد بود چرا که اگر انرژی و آمادگی کافی برای این امر را نداشته باشید کلاس خسته کننده ای خواهید داشت.

راهکارهای تدریس زبان به کودکان

۲. برنامه ریزی

اینکه بدون ایده و برنامه ریزی سر کلاس حاضر شوید و با این تصور که در طول کلاس فکری به ذهنتان می رسد اشتباه بوده و لازم است برنامه ای برای هر جلسه درسی خود حاضر کنید تا تدریس موفق تری تجربه کنید.

۳. کلاس مفرح

برای آموزش کودکان فاکتورهای سرگرمی، تفریح و شادی بسیار مهم بوده و نمی توان کودک را اجبار کرد که فقط روی صندلی بنشیند. باید بدانید که با تفریح و سرگرمی کودکان بهتر زبان را فرا خواهند گرفت. حتی بسیاری از آموزگاران عقیده دارند کودک با بازی راحتتر و بیشتر یاد می گیرد. بازی نه تنها کودکان را سرگرم می کند بلکه برای یادگیری آن ها نیز هدف ایجاد می کند. یک مدرس خلاق بازی ها را با درس همراه نموده و یادگیری را جذاب تر می سازند. همچنین کودکان عادت ندارند یک جا بنشینند و تکان نخورند بنابراین با تکاپو و جنب و جوش او در کلاس مخالفت ننمایید.

آمزوگار خلاق در امر تدریس

۴. خلاقیت و تنوع

سعی کنید کلاس های شما تکراری نباشد زیرا این امر خسته کننده خواهد بود. برای لذت بردن کودک از یادگیری آموزگار خلاقی باشید و آموزش را متنوع سازید. مثلا چیدمان صندلی ها را تغییر بدهید ،از آن ها بخواهید همکار شما در کلاس باشند. یا بجای انجام تمارین در کتاب از کامپیوتر بهره بگیرید. همچنین برگزاری کلاس خارج از محیط آموزشگاه یا کلاس نیز می تواند تدریس را جذاب تر سازد.

۵. عدم فشار زیاد برای یادگیری

یکی از نکات مهم برای تدریس زیان به کودکان این است که نباید کودک را برای یادگیری تحت فشار قرار دهید. کودکان سریعتر از بزرگسالان می توانند بسیاری از جنبه های یک زبان خارجه را یاد بگیرند. توجه کنید که آن ها به تدریج وارد روند یادگیری  و روان صحبت کردن می شوند. البته نباید نظارت بر آن ها را فراموش کرد و به موقع کم کاری ها نیز گوشزد شود.

درس دادن زبان به کودکان

چنانچه در درس همان روز دارای اشتباهاتی هستند آن ها را تصحیح کنید اما این کار نباید مدام و پشت سر هم باشد مثلا هنگامی که کودک جمله یا کلمه ای را اشتباه بیان کرد تنها کافی است صحیح آن را گفته و رد شوید به عبارت دیگر سعی کنید به اشتباه دانش آموز به اصطلاح پیله نکنید.  در ضمن با توجه به این که دانش آموز موارد انتزاعی را خوب نمی تواند درک کند و لغات و گرامر زیان نیز انتزاعی هستند توصیه می شود همراه با بازی و تفریح به یادگیری زبان بپردازند.

۶. آشنایی با هوش های مختلف

باید دانست که همه بچه ها از لحاظ استعداد متفاوت بوده و دارای ضعف ها و توانایی های یکسانی نیستند. سعی کنید ضعف ها را به قدرت تبدیل نمایید برای این امر باید با سبک یادگیری آن ها نیز آشنا بود و انواع هوش های آن ها(شامل هوش ریاضی، موسیقایی، جسمی، بصری-فضایی، عقلانی، معنوی، هیجانی، فردی، طبیعت گرا) را شناخته تا آموزش بهتری داشته باشید. به طور مثال کودکی که هوش جسمی دارد با بازی های حرکتی بهتر یاد می گیرد و یا فردی که هوش موسیقایی دارد با شعر و آواز راحتتر یاد می گیرد.

آموزش زبان به کودکان

۷. کلاس خسته کننده نباشد.

اگر کلاس شاد و مفرح نباشد بچه ها زود خسته شده و این موضوع روی یادگیری آنها تاثیر می گذارد. حتی فرد بزرگسال نیز در زمان خستگی قدرت یادگیری کمتری دارد. به این ترتیب برای اینکه یادگیری را برای کودکان لذت بخش سازید کلاس خود را لذت بخش کنید به طور مثال چنانچه کودکان مدت طولانی روی صندلی نشسته اند با انجام یک بازی آن ها را به حرکت واداشته تا احساس خستگی از آنها دور شود و در ضمن یادگیری نیز جذاب تر شود. به عبارت دیگر کلاس زبان تنها محل خواندن، نوشتن و صحبت کردن نباشد بلکه با تحرک ،جنب و جوش ، آواز خواندن یا آهنگ همراه نمایید تا کودکان ذوق بیشتری برای یادگیری پیدا کنند.

روش نوین تعلیم زبان به کودکان

می توانید کلاس را با پخش یک آهنگ یا انجام یک بازی شروع کنید. در ضمن توجه داشته باشید هر بازی یا فعالیتی که به کار می گیرد حتما موجب افزایش مهارت های زبانی کودک شود همچنین بعد از سن ۱۰ سالگی برخی بازی ها یا فعالیت ها جنبه سرگرمی و جذابیت خود را از دست داده و باید با بازی های دیگر جایگزین شود. یا چنانچه به کتاب یا رمانی علاقمندند سعی کنید از آن ها(کتاب یا رمان مورد علاقه دانش آموز) نیز در امر آموزش بهره گیرد. از تدریس لذت ببرید و یادگیری را برای دانش آموز لذت بخش سازید.

تدریس همراه با بازی

۸. معاشرت با والدین کودک

سعی کنید با والدین کودکان معاشرت داشته باشید و در زمینه انتظاراتی که از دانش آموز دارید یا پیشرفتهای تحصیلی و رفتار او در کلاس با والدین او گفتگو کنید. حتی از والدین بخواهید تا از فرزند خود سوال نمایند در کلاس چه چیزی یاد گرفته است؟ و مثلا شعر یا داستانی که شنیده را برایشان تعریف کند.

۹. همراه داشتن وسایل لازم

تدریس زبان به کودکان

یک آموزگار زبان نیاز است وسایل مختلفی را برای آموزش به همراه داشته باشد. این وسایل شامل تاس، فلش کارت، اسباب بازی (مانند ماشین های کوچک و رنگارنگ)، عروسک یا پاپت (برای انجام نمایش در کلاس مهارت گفتاری) و… می باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو