برای عفونت چشم نوزاد چه باید کرد؟

منبع: نی نی بان

121

1399/1/7

15:11


عفونت چشم نوزاد با نام بیماری کنژنکتیویت شناخته می‌شود که معمولاً با قرمزی، اشک، خارش و ترشحات زردرنگ همراه است. معمولاً پزشک برای این عارضه قطره یا پماد چشمی تجویز می‌کند. در این مقاله همه نکات در مورد عفونت چشم نوزادان و روش استفاده از پماد یا قطره چشمی برای کودکان آورده شده است.
اگر سفیدی چشم نوزاد شما و پلک آن قرمز شده است او احتمالآً دچار عارضه ی کنژنکتیویت یا التهاب ملتحمه شده است. این بیماری یک التهاب است که می‌تواند دردناک بوده و خارش داشته باشد و معمولاً نشانه‌ای از عفونت چشم نوزاد است. با این حال ممکن است به دلایل دیگری ماننند حساسیت، یک واکنش آلرژیک و یا یک بیماری جدی‌تر نیز رخ دهد. این بیماری معمولاً با اشک ریزی و ترشح همراه است (راهی که بدن برای بهبود وضعیت بکار می‌گیرد.
عارضه‌ی کنژنکتیویت بوسیله باکتری‌ها، ویروس‌ها یا عفونت‌های قارچی بر روی پلک‌ها ایجاد می‌شود که با قرمزی چشم نوزاد، خارش، حساسیت به نور و ترشحات و اشک همراه است.
اگر چشمان کودک شما قرمز است سریعاً به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. عفونت چشم معمولاً هفت تا ده روز طول می‌کشد. اگر پزشک متخصص تشخیص دهد که کودک شما به عفونت چشم مبتلا شده است، داروهای لازم را برای او تجویز می‌کند. هرگز داروهای باز شده قبلی و یا داروهای چشمی دیگران را برای چشمان کودک خود بکار نبرید زیرا این می‌تواند یک آسیب جدی دیگری وارد کند.

عفونت چشم نوزاد تازه متولد شده
عفونت چشم نوزادان ممکن است نتیجه قرار گرفتن نوزاد در معرض باکتری‌ها در زمانی باشد که از کانال زایمان عبور می‌کند. به همین دلیل است که تمامی نوزادان را در زمان تحویل بعد از تولد، با قطره‌ها یا پمادهای آنتی بیوتیکی چشمی درمان می‌کنند. این عفونت مختصر، باید درمان شود تا بعد تبدیل به عفونت‌های جدی نشود.

عفونت‌های چشم که پس از تولد رخ می‌دهد
این عفونت هم ناخوشایند است زیرا معمولاً با قرمزی چشم و ترشح مواد زردرنگ همراه است و باعث ناراحتی کودک می‌شود. این عفونت نیز به ندرت جدی است و معمولاً درمان می‌شود. چندین نوع ویروس مختلف یا باکتری‌ها می‌تواند باعث عفونت چشم نوزاد شود. اگر پزشک متخصص اطفال تشخیص دهد که عفونت ناشی از باکتری‌ها است، درمان معمول تجویز قطره‌های آنتی بیوتیک است. اما بیماری کنژنکتیویت که به وسیله ویروس ایجاد می‌شود را نباید با آنتی بیوتیک‌ها درمان کرد.

عفونت‌های چشم بسیار مسری است
به جز قطره و پمادهای چشمی، نباید دست‌ها را به چشم ها بزنید تا زمانی که داروها تمام شود و قرمزی چشم‌ها رفع گردد. دقت کنید قبل و بعد از تماس دست‌ها با ناحیه آلوده چشم ها، دست‌های خود را بشویید.

چگونه پماد یا قطره های چشمی را برای کودک خود استفاده کنیم؟
-دست‌های خود را بشویید.
-چشم کودک را پاک کنید.
اطراف هر دو چشم را تا ناحیه بینی با یک دستمال تمیز کنید. اگر اطراف چشم مواد ترشح شده وجود دارد دستمال را با آب گرم مرطوب کنید و به اطراف چشم بکشید. یک دقیقه صبر کنید. اگر ترشحات چشم تمیز نشد؛ مجدداً دستمال را با آب گرم مرطوب کنید و به آن بکشید تا همه کثیفی‌ها تمیز شود. اگر هر دو چشم نیاز به تمیز شدن دارند برای هر چشم یک دستمال جداگانه استفاده کنید و برای هر بار استفاده دستمال را بشویید و دوباره استفاده کنید. زمانی که تمیز کردن چشم ها تمام شد، دستان خود را بشویید.
-کودک خود را بر یک سطح صاف بخوابانید.
فرزند خود را به پشت بخوابانید و سر او را بین پاهایتان قرار دهید و دستانش را زیر پاهایتان جای دهید که تکان نخورد. در زیر شانه‌های کودک خود یک بالش نازک قرار دهید و از فرزند خود بخواهید سرش را به سمت عقب کج کند. 
-پماد یا قطره چشمی را بریزید.

برای قطره‌های چشمی
قطره چشمی را از یخچال به دمای اتاق بیاورید و در دستان خود بگیرید تا گرم شود. با توجه به دستورالعمل روی بطری، آن را تکان دهید. به فرزندتان بگوید از یک جهت به جهت دیگر نگاه کند. مچ دست خود را که قطره چکان را با آن نگه داشته‌اید، روی پیشانی کودک بگذارید. قطره چکان را نزدیک چشم کودک ببرید و قطره را دور از مجاری اشک در چشم بچکانید.

برای پمادهای چشمی
به فرزندتان بگویید از یک جهت به جهت دیگر نگاه کند. مچ دست خود را که پماد چشمی را با آن نگه داشته‌اید، روی پیشانی کودک بگذارید. پماد را نزدیک چشم کودک ببرید و یک خط نازک از پماد را در طول پلک پایین چشم بمالید. هنگامی که به انتهای چشم رسیدید، لوله را بچرخانید این باعث می‌شود پماد از لوله جدا شود.
-از کودک خود بخواهید برای مدت یک دقیقه چشمانش را ببندد تا پماد یا قطره چشمی در سراسر چشم او پراکنده شود.
-باقیمانده‌های دارو را از اطراف چشم‌ها با یک دستمال تمیز پاک کنید.
-قطره چکان یا نوک پماد را با آب مقطر بشویید.
-بعد از هر بار استفاده نوک پماد یا قطره چکان را با آب مقطر بشویید.
-در آخر دست‌ها را بشویید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو