دارو‌های لوزارتان و انالاپریل باید در بیماران کرونایی قطع شود؟

100

1399/1/7

17:07


یک فوق تخصص نفرولوژی درباره مصرف لوزارتان و انالاپریل برای بیماران کرونایی توضیحاتی داد.

دارو‌های لوزارتان و انالاپریل باید در بیماران کرونایی قطع شود؟

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران حمیدرضا بادلی فوق تخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار با اشاره به تأثیر دارو‌های لوزارتان و انالاپریل بر روند ویروس کرونا، گفت: بسیاری از افرادی که این دارو‌ها را استفاده می‌کنند  بیماران قلبی، فشار خون و نارسایی کلیه هستند.

 فوق تخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار افزود: این نکته را باید بدانید که ویروس کرونا از طریق پروتئینی که بر روی سطح خودش قرار دارد، برای اینکه بر روی سلول تأثیر بگذارد، به پروتئینی که بر سطح سلول‌های بدن انسان به خصوص سلول‌های دستگاه تنفسی که مقدار زیادی از این پروتئین‌ها وجود دارد پیوند پیدا می‌کند و بعد از آن باعث تخریب و ادامه روند تخریبی می‌شود.

بادلی در پاسخ به این سوال که آیا دارو‌های مانند لوزارتان و انالاپریل باید در بیماران کرونایی قطع شود یا خیر؟، گفت: هنوز نمی‌توانیم به قطع مصرف این دارو‌ها پاسخ مناسب و قطعی بدهیم، زیرا بیماری کوید_۱۹ جدید و ناشناخته است.

او افزود: بر اساس مطلبی از یکی از سایت‌های معتبر کلیه دنیا به نام ERA-EDTA منتشر شده، هنوز شواهدی بر اثر تخریبی دارو‌های لوزارتان و انالاپریل بر روند بیماری کرونا وجود ندارد.

این فوق تخصص نفرولوژی گفت: بهتر است که بیماران از لوزارتان و انالاپریل استفاده کنند و داروهایشان را قطع نکنند، اگر هم تصمیمی برای مصرف یا عدم مصرف این دارو‌ها دارید حتما با پزشک مشورت کنید.

او افزود: لوزارتان و انالاپریل دارو‌های خوبی در کنترل فشار خون در یبماران قلبی و یا بیماران نارسایی کلیه هستند که می‌تواند کمک زیادی در تأخیر پیشرفت نارسایی کلیه ایجاد کند.

انالاپریل برای چه بیماری استفاده می‌شود؟

انالاپریل متعلق به دسته دارو‌های کنترل کننده فشار خون است که با دفع بعضی املاح و مایعات از طریق ادرار فشار خون را در رگ‌ها کاهش می‌دهد و بار قلب و کلیه را سبک می‌کند.

‎ممکن است این دارو جهت کاهش فشار خون بالا، درمان نارسایی قلبی تجویز شود.

‎نارسایی قلبی حالتی است که قلب نمی‌تواند به اندازه طبیعی کار کند. به همین دلیل اختلالاتی در جریان خون ایجاد می‌شود، انالاپریل به کاهش عوارض ناشی از کاهش کار قلب کمک می‌کند.

 این دارو با اثر محافظتی خود بر روی قلب، روند پیشرفت نارسایی قلبی را کند می‌کند. این اثر محافظتی همچنین خطر مشکلات قلب و عروق را در افراد در معرض خطر کاهش می‌دهد.‎

این دارو ممکن است به تنهایی یا همراه با دارو‌های دیگر جهت بهبود شرایط شما تجویز شود.‎

انالاپریل در ترکیب با دارو‌های دیگر نیز تولید می‌شود. بطور مثال قرص با نام تجاری innozide ترکیبی از انالاپریل و هیدروکلروتیازید می‌باشد. این دارو‌های ترکیبی با کاهش تعداد قرص مصرفی در روز، موجب تسهیل دارو درمانی برای بیمار می‌شوند.

لوزارتان چه نوع دارویی است؟

لوزارتان از پرمصرف‌ترین دارو‌های قلبی در ایران می‌باشد. این دارو از دسته دارو‌های بلوک کننده‌ی گیرنده‌ی آنژیوتانسین دو می‌باشد.

آنژیوتانسین دو، ماده‌ای شیمیایی می‌باشد که در بدن مسئول تنگ کردن عروق خونی است. همچنین این ماده با تاثیر بر روی ماده‌ی شیمیایی دیگر به نام آلدسترون که مسئول افزایش حجم بخش مایع (آب و مایعات جذب شده) خون است، جریان خون را افزایش می‌دهد.

نتیجه این دارو‌ها که در حقیقت اثرمهارکنندگی دارند، در کاهش کار قلب و کنترل فشارخون موثر می‌باشند. همچنین لوزارتان اثر محافظتی مطلوبی بر روی کلیه‌ها دارد.
 
لوزارتان در مواردی مانند فشارخون بالا با کنترل فشار خون، در نارسایی‌های قلبی برای کاهش کار قلب و جهت محافظت از کلیه‌ها در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ که با اختلالات کلیوی درگیر می‌باشند تجویز می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو