آموزش پرورش گل گاوزبان + راهنمای کاشت و پرورش گل گاوزبان

منبع: تاپ ناز

120

1399/1/7

17:20


گل گاوزبان یکی از گیاهان دارویی است که در دسته گیاهان با ریشه نیمه غده ای قرار گرفته است. ریشه گیاه گل گاوزبان در هنگم کاشت تا عمق 50 سانتی متری در زمین قرار گرفته است. در ادامه این مطلب آموزش پرورش گیاه گل گاوزبان را می خوانید.

گل گاوزبان به دلیل برخورداری از ریشه های مقاوم می تواند در مقابل خشکی زیاد خاک مقاوم باشد. ریشه های گیاه در دو جهت اصلی و فرعی رشد می کنند و به همین دلیل است که گیاه مقاوم است و به صورت ظاهری در برگ های این گیاه قسمت هایی با خارهای ظریف دیده می شود و دارای ظاهری خشن می باشد و دلیل نامگذاری آن هم به همین دلیل می باشد. برای پرورش گل گاوزبان باید به این نکته توجه کنید که این گیاه در ارتفاعات 60 تا 2500 متری از سطح دریا می روید.

آموزش کاشت و پرورش گل گاوزبان

برای پرورش دادن گیاه گل گاوزبان باید در منطقه سردسیر و نیمه مرطوب باشد و زمان مناسب برای کاشن آن هم فصل پاییز و بهار است که باران زیاد است و بهتر است برای کاشت آن از روش کاشت بذر در فصل پاییز استفاده کنید و در هنگام کاشت و نحوه قرار دادن بذر در زمین توجه داشته باشید که بذر را در عمق 12 سانت متری از سطح زمینی قرار دهید و فاصله بین بوته ها باید 40 تا 50 سانتی متر باشد.

برای کاشت گل گاوزبان باید فاصله مناسبی برای ردیف ها در نظر بگیرید و فاصله 60 یا 70 سانتی متری کافی است برای هر هکتار زیر کشت هم باید از 4 کیلوگرم بذر مرغوب استفاده کنید بوته گل گاو زبان می تواند به مدت 2 سال عمر کند.

وقتی که مرحله کاش بذر درست انجام شد باید به مدت 5 تا 13 روز اجازه دهید تا بذر شما جوانه بزند و دمای مناسب برای این کار هم دمای 21 درجه سانتی گراد است و اوایل فصل بهار می باشد. اگر قصد دارید این کار را در منزل انجام دهید باید ابتدا در 4 تا 8 هفته اول کاشت این فرآیند را در بیرون از خانه انجام دهید و با قرار دادن بذرها در سینی حاوی خاک کمپوست و پوشاندن اطراف سینی با استفاده از پلاستیک باعث سرعت فرآیند جوانه زدن می شود و سپس می توانید که نشا را با دقت به گلدان مخصوص در منزل منتقل کنید.

اگر می خواهید گل گاوزبان را در بیرون منزل بکارید باید قبل از کاشت بستر زمین را شخم بزنید و بعد فرآیند کاشت را انجام دهید همچنین در مرحله آبیاری باید توجه داشته باشید که با رویش علف های هرز باید آن را از بین ببرید.

از نکات مهم در موقع کاشت گل گاوزبان این است که در مناطق سردسیر این فرآیند یا در پاییز باید انجام شود که گیاه با سیبز شدن در فصل بهار دچار سرمازدگی بشود. ابیاری این گیاه خیلی ساده است و در مناطق پرباران به شکل دیم کاشت می شود و در مناطق خشک هم باید به مقدار کافی آب به آن بدهید تا مرطوب شود.

مطلب پیشنهادی: کاشت گل میخک در منزل + آموزش نحوه کاشت و پرورش گل میخک در خانه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو