ماندگاری اسپرم در رحم، زمان طلایی باردار شدن

منبع: نی نی بان

113

1399/1/7

17:27


سوال مخاطب نی‌نی‌بان: من 23سالمه و قصد بارداری دارم. پریودهام منظمه و سیکل 28-9روزه دارم. این ماه اقدام به بارداری کردیم ولی نشد. تقریبا روزهای تخمک‌گذاریم رو می دونم و قبلش هم نزدیکی داشتیم ولی نشد. اسپرم چند روز دقیقا می تونه تو رحم باشه تا موقع حضور تخمک لقاح انجام بشه؟ قبل نزدیکی واسه قوی تر شدن تخمک و اسپرم چی بخوریم؟ چه روزهایی احتمال بارداریم بالاست؟
 
پاسخ از دکتر نوشین نظری، متخصص زنان و زایمان:
در روزهای ۹ تا ۱۹ سیکل احتمال بارداری نسبت به روزهای دیگر بالاتر است. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که در روزهای دیگر احتمال بارداری صفر نیست اما درصدش از روزهای اعلام شده کم تر است.با این حال باید بگویم زوجین که قصد بارداری دارند باید ۱۲ ماه بدون جلوگیری نزدیکی کنند و باید این نکته را ذکر کنم که احتمال باروری در هر ماه ۲۵ درصد است.
 
 
پاسخ دکتر کتایون برجیس، متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی: 
در ابتدا بهتر است نگران نباشید و استرستان را کم کنید چون همین استرس می تواند روی باردار شدن تاثیر منفی داشته باشد. ما معمولا به خانم هایی که سنشان کمتر از سی سال هست یک سال زمان می دهیم تا بعد از اولین اقدام برای بارداری، بچه دارد شود. اگر سن خانم بالای سی سال باشد این زمان حدود 7 ماه است و برای خانم های بالای 40 سال هم حدود 3-4 ماه زمان در نظر می گیریم. بعد از آن اگر بارداری اتفاق نیفتاد همزمان با همسرشان به کلینیک های ناباروری مراجعه کنند تا آزمایش های تخصصی برایشان انجام شود.
 
دکتر فاطمه کیخواه، جراح و متخصص زنان و زایمان:
تعیین روز تخمک گذاری به صورت دقیق کار ساده ای نیست اما اگر سیکل منظم و بیست و هشت روزه ای داشته باشید معمولا چهارده روز مانده به پریود بعدی تخمک گذاری برای تان اتفاق می افتد. برای تعیین دقیق تر روز تخمک گذاری می توانید از کیت تخمک گذاری استفاده کنید که کار با آن نسبتا ساده است. این کیت ها را می توانید از داروخانه تهیه کنید و در ادارتان قرار دهید. افتادن دو خط قرمز روی کیت تخمک گذاری نشانه این است که به زمان تخمک گذاری نزدیک شده اید و بیست و چهار تا سی و شش ساعت دیگر تخمک برای تان آزاد می شود. البته بهترین کار این است که با توجه به سختی تعیین دقیق روز تخمک گذاری در روزهایی که پاک هستید هر یک یا دو شب در میان با همسرتان مقاربت داشته باشید چون مقاربت منظم زوجین شانس بارداری را برای تان افزایش می دهد.
 
 
پاسخ دکتر الهه رجایی، متخصص زنان، زایمان و نازایی:
زمانی که تخمک گذاری انجام می شود حدود 12 ساعت زنده می ماند. در تخمدان فولیکول های متعددی وجود دارد. در شروع هر چرخه قاعدگی، حدود ۱۲ تا ۲۰ فولیکول اولیه حاوی تخمک نارس تحت تاثیر هورمون محرک فولیکولی شروع به رشد می کنند تا به فولیکول ثانوی بدل شوند. هنگام ایجاد فولیکول ثالثیه سلول تخمک اولیه تقسیم می شود و با تقسیم هسته، تعداد کروموزم های آن به نصف می رسد اما تقسیم سیتوپلاسم به صورت نامتقارن انجام می شود، و در نتیجه یک تخمک ثانوی و یک جسم قطبی ایجاد می شود. فولیکول باقی مانده به جسم زرد بدل می شود. جسم زرد در نیمه دوم چرخه قاعدگی به تولید هورمون های جنسی زنانه استروژن و پروژسترون می پردازد. در صورتی که بارداری رخ ندهد، جسم زرد به تدریج تحلیل می رود و در انتهای چرخه ماهانه به جسم سفید بدل می شود که غیرفعال است. همچنین اسپرم مرد به مدت 24 تا 48 ساعت زنده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو