بررسی هواوی Y9s و نگاهی جامع به قابلیت های فنی و کیفی آن

بررسی هواوی Y9s و نگاهی جامع به قابلیت های فنی و کیفی آن


منبع: آرگا

107

1399/1/7

18:30


Y9s، جدیدترین محصول مقرون به صرفه شرکت چینی هواوی است که در نوامبر ۲۰۱۹ از آن رونمایی گردید. این گوشی میان رده با بدنه شیشه ای، دوربین سه گانه با وضوح بالاتر، نمایشگر ۶.۵۹ اینچی، چیپست Kirin 710F و حافظه ای سریعتر در تلاش است تا خود را را نسبت به دیگر رقبایش متمایزتر سازد. با بررسی هواوی Y9s همراه این مطلب از آرگا باشید.

گوشی میان رده هواوی Y9s نمونه ارتقا یافته هواوی Y9 prime 2019 می باشد که از طراحی ویژه، نمایشگر بدون ناچ ۶.۵۹ اینچی، دوربین سلفی پاپ آپ، دوربین پشتی سه گانه و قابلیتهای متعدد دیگر بهره می برد. این اسمارتفون جذاب در نوامبر ۲۰۱۹ معرفی و در ماه دسامبر روانه بازار شد و با بهره مندی از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و رم ۶ گیگابایتی رقیب سرسختی برای دیگر میان رده ها محسوب می شود.

نقد و بررسی هواوی Y9s

بررسی هواوی Y9s

دارای

  • طراحی جذاب و شیک
  • صفحه نمایش بدون ناچ و حاشیه
  • سنسور اثر انگشت خوب

در برابر

  • وزن نسبتا زیاد
  • عدم فیلمبرداری ۴K
  • اندروید ۹.۰
  • نبود قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع

می توان گفت گوشی هواوی Y9s نمونه ارتقا یافته Y9 Prime 2019 یا آنر ۹X بوده که از بدنه باکیفیت تری برخوردار است. این میان رده دارای قابلیت های متنوعی مانند صفحه نمایش تمام صفحه، رابط کاربری پر سرعت و محبوب، دوربین سلفی با مکانیزم جهنده(پاپ آپ)، دوربین های سه گانه در پنل پشتی و … می باشد. در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر این اسمارتفون اقتصادی می پردازیم.

بازنگری گوشی هواوی Y9s

آشنایی سریع با گوشی هواوی Y9s

  • ابعاد: ۸.۸ * ۷۷.۲ * ۱۶۳.۱ میلی متر
  • وزن: ۲۰۶ گرم
  • نمایشگر: ۶.۵۹ اینچی لمسی خازنی LTPS IPS LCD
  • رزولوشن نمایشگر: ۲۳۴۰ * ۱۰۸۰ پیکسل
  • دوربین اصلی: سه گانه ۴۸، ۸ و ۲ مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: پاپ آپ ۱۶ مگاپیکسلی
  • چیپست: Kirin 710F
  • پردازنده گرافیکی: Mali-G51 M‍P4
  • سیستم عامل: اندروید ۹.۰ پای با رابط کاربری EMUI 9.1
  • باتری: ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی با شارژر ۱۰ واتی
  • حافظه: رم ۶ گیگابایتی با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت
  • بلندگو: دارد
  • جک ۳.۵ میلیمتری: دارد

طراحی ظاهر

طراحی جذاب گوشی هواوی Y9s

بررسی ظاهر هواوی Y9s نشان می دهد این اسمارتفون نسبت به گوشی هواوی Y9 prime 2019  از طراحی خوش ساخت تری بهره می برد. بدنه شیشه ای زیبا و شفاف با فریم آلومنیومی حس خوبی را به بیننده القا خواهد کرد. Y9s در دو رنگ مشکی و کریستالی به بازار ارائه می شود. در پنل جلویی نمایشگر بدون هیچ ناچ و بریدگی با لبه های گرد ۸۴.۷ درصد از این نما را به خود اختصاص داده است. حاشیه های نمایشگر جز در چند میلی متری پایین خیلی باریک بوده و دوربین سلفی روی مکانیسم جهنده تعبیه شده که کاربر می تواند آن را از لبه بالایی فراخواند. هرچند کمی کندی در اجرای آن مشاهده می شود.

بازبینی گوشی هواوی Y9s

کلیدهای پاور و تنظیم صدا در لبه راست قرار دارند و حسگر اثر انگشت نیز به جای طراحی در پنل پشتی با کلید پاور ادغام شده است. بنابراین با لمس دکمه پاور پروسه هویت سنجی کاربر طبق ادعای هواوی در عرض ۰.۳ ثانیه انجام می شود. شیار سیمکارت و کارت حافظه میکرواس دی در لبه بالایی تعبیه شده و درگاه شارژ USB 2.0 Type-C ، جک هدفون ۳.۵ میلی متری و  دریچه اسپکر در لبه پایینی جای گرفته اند. این گوشی مانند دیگر رقبای اقتصادی اش از گواهی IP برخوردار نبوده و توصیه می شود از آن استفاده غیرمتعارفی نداشته باشید.

وارسی دوربین سلفی گوشی هواوی Y9s

بررسی گوشی هواوی Y9s

در پنل پشتی لبه های خمیده موجب می شود در دست گرفتن گوشی راحتتر شود اما با توجه به وزن ۲۰۶ گرمی و صفحه نمایش بزرگ کارکردن با یک دست امر راحتی نبوده و عرض زیاد بدنه نیز ارگونومی دستگاه را تحت تاثیر قرار می دهد. در این پنل دوربین های سه گانه با آرایشی عمودی و کمی برآمدگی در گوشه سمت چپ طراحی شده اند و اندکی پایین تر فلش ال ای دی تعبیه شده است. درضمن میزان برآمدگی دوربین کم بوده و گذاشتن گوشی روی سطح صاف را با مشکل مواجه نخواهد کرد.

وارسی گوشی هواوی Y9s

نمایشگر

گوشی Y9s به نمایشگر ۶.۵۹ اینچی تمام صفحه بدون هیچ بریدگی و ناچ با حاشیه های بزرگ مجهز است که هواوی نام Ultra full View را برای آن برگزیده است. این صفحه نمایش از نوع لمسی خازنی LTPS IPS LCD که با رزولوشن ۲۳۴۰ * ۱۰۸۰ پیکسل و نسبت تصویر ۱۹.۵:۹ تراکم ۳۹۱ پیکسلی را به ارمغان می آورد. این قابیلت ها موجب شده نمایشگر تصاویر شارپ و شفافی را ارائه دهد و بتوان محتواهای مختلف را با وضوح کافی مشاهده کرد.

معایب و مزایای گوشی هواوی Y9s

در ضمن هواوی قابلیت تغییر رزولوشن(Smart Resulation) را نیز در این میان رده خود در نظر گرفته تا کاربر بتواند در صورت نیاز با تغییر وضوح تصویر به اچی دی پلاس انرژی را ذخیره سازی کند. با حداکثر روشنایی ۴۷۰ نیت مشاهده محتوی نمایشگر در زیر نور مستقیم خورشید یا در فضای باز به سادگی امکان پذیر بوده و در محیط تاریک با کاهش یافتن روشنایی به ۱.۲ نیت و ویژگی Eye Comfort موجب می شود Y9s از این لحاظ پله ای بالاتر از رقبایش قرار گیرد.

بررسی نمایشگر گوشی هواوی Y9s

حالت پیشفرض نمایشگر بر روی vivid  تنظیم شده که رنگها را شاداب با کمی اشباع شدگی نمایش می دهد. در این حالت صفحه نمایش دقت رنگی خوبی نداشته و با تنظیم دمای رنگی به حالت Warm تا حدی بهبود خواهد یافت. و چنانچه دقت رنگی برای شما اهمیت زیادی دارد حالت نمایشگر را روی گزینه نرمال قرار دهید . با این کار دقت رنگی افزایش چشمگیری پیدا می کند.

اسپیکر

گوشی اقتصادی هواوی Y9s

مانند دیگر میان رده ها اسپیکر بکار رفته در هواوی Y9s تک کاناله بوده که بررسی ها نشان می دهد به طور میانگین خروجی ۷۳ دسی بل را به ثبت رسانده است . این عدد مشابه اکثر گوشی های همرده بوده ولی این اسپیکر در قسمت تفکیک صدا از لحاظ عمق و شفافیت چندان قابل توجه نیست و حمج صدای متوسطی را ارائه می دهد. ولی خوشبختانه با قابلیت صوتی Histen که هواوی در تنظیمات صوتی در نظر گرفته می توان هنگام اتصال هدفون صدایی فراگیر را تجربه کرد.

نرم افزار و سخت افزار

در این بخش ابتدا از لحاظ نرم افزاری گوشی هواوی Y9s را مورد بررسی قرار می دهیم. سیستم عامل به کار رفته در این میان رده بر پایه اندروید ۹.۰ پای به همراه رابط کاربری EMUI 9.1 می باشد. به این ترتیب کاربر تجربه دوری از اندروید خالص خواهد داشت. اما خبر خوب اینکه این اسمارتفون با سرویس های گوگل ارائه می شود و به پلی استور گوگل دسترسی کاملی خواهد بود. بنابراین اگر علاقمندید جدیدترین نسخه اندروید را روی گوشی خود نصب کنید می توانید سیستم عامل را به اندروید ۱۰ آپدیت نمایید.

بررسی باتری گوشی هواوی Y9s

رابط کاربری MEUI 9.1 عملکرد مطلوبی داشته و نسبت به نسخه های قبلی هم امنیت بالاتر و هم مصرف انرژی بهینه تر را به همراه دارد. و با پشتیبانی از قابلیت هوش مصنوعی در طول زمان کارایی بهتر و سریعتری را به اجرا می گذارد. از دیگر ویژگی های این رابط کاربری می توان به ویژگی GPU Turbo 3.0 سازگار با ۲۵ بازی محبوب، اپلیکیشن AR Measure جهت سنجش ابعاد اجسام ، دو گیگابایت فضای ذخیره سازی بیشتر نسبت به قبل اشاره کرد.

بازبینی جامع گوشی هواوی Y9s

به بررسی سخت افزاری این گوشی مقرون به صرفه می پردازیم. هواوی گوشی Y9s خود را به تراشه Kirin 710F مجهز کرده است این تراشه ۱۲ نانومتری هشت هسته ای بوده و شامل چهار هسته قدرتمند A73 با فرکانس کاری ۲.۲ گیگاهرتز و چهار هسته کم مصرف A53 با فرکانس کاری ۱۰۷ گیگاهرتز می باشد. این تراشه به همراه رم ۶ گیگابایتی به خوبی از عهده پردازش ها برآمده و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی نیز توسط کارت حافظه میکرواس دی قابلیت ارتقا دارد. پردازنده گرافیکی Mali G51 MP4 نیز وظیفه  پردازش های گرافیکی را بر عهده دارد. این پردازنده موجب شده کایرین ۷۱۰ از لحاظ پردازش های گرافیکی حدودا ۱.۳ برابر قوی تر از نسل گذشته باشد و مصرف باتری نیز دو برابر بهبود یابد.

بازنگری باتری هواوی Y9s

در پایان قابل ذکر است که هواوی Y9s به خوبی از اجرای بازی های سنگین مانند آسفالت ۹ و… برمی آید. اما نباید انتظار اجرای بازی ها در کیفیت بالا با نرخ فریم بالاتر را داشته باشید. به طور کلی این اسمارتفون به خوبی از پس کارهای روزانه برآمده و به ندرت لگ یا تاخیری روی می دهد. در ضمن سنسور خنک کننده نیز با عملکرد مطلبوبش سبب می شود هنگام اجرای بازی های سنگین دما افزایش غیرطبیعی نداشته باشد.

دوربین

به بررسی بخش جذاب این گوشی یعنی دوربین ها می پردازیم. دوربین اصلی در پنل پشتی هواوی Y9s سه گانه بوده و شامل یک لنز ۴۸ مگاپیکسلی واید با دریچه دیافراگم f/1.8 ، لنز اولتراواید ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و در نهایت یک لنز دو مگاپیکسلی عمق سنج با دریچه دیافراگم f/2.2 می باشد. این مجموعه دوربین ها مشابه دوربین آنر H9 می باشند. قابل ذکر است دوربین اولتراواید زاویه دید ۱۲۰ درجه ای داشته و بدون فوکوس خودکار است.

وارسی چیپست هواوی Y9s

رابط کاربری دوربین مانند قبل دارای حالتهای مختلفی از جمله پرتره، فیلمبرداری، و … می باشد که در نوار بالای کلید شاتر جایگذاری شده اند و از بخش بالایی می توان به تنظیمات گوشی ورود پیدا کرد. حالت پرو یا دستی نیز گزینه هایی مانند فوکوس، ایزو، نور، سرعت شاتر و … را در اختیار کاربر می گذارد. ولی نکته قابل انتقاد این است که حالت HDR همچنان در منوی More مشاهده می شود.

شبیه اکثر گوشی های اخیر در این گوشی نیز از هوش مصنوعی جهت شناسایی صحنه ها استفاده می شود که از طریق گزینه Ai در رابط کاربری فعال خواهد شد. هواوی مدعی است این اسمارتفون قادر است در ۲۲ دسته بندی مختلف به شناسایی صحنه ها بپردازد.

بازبینی پردازنده گرافیکی هواوی Y9s

در محیط روشن یا نور روز عکس های ثبت شده با دوربین اصلی کیفیت خوبی داشته ولی این کیفیت نسبت به دیگر نمونه های موجود در بازار بهترین نیست. با این دوربین تصاویر با جزئیات متوسط و کنتراست معمولی به ثبت می رسند که رنج دینامیکی وسیعی هم ندارند. اما با این تفاسیر نویز را به خوبی کنترل نموده و در غالب موارد نور سفید با دقت مطلوبی تنظیم می گردد.

از دیگر قابلیت های دوربین اصلی امکان فیلم برداری ۱۰۸۰p با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه می باشد اما خبری از فیلم برداری ۴K در این اسمارتفون نیست. کیفیت ویدئوهای دوربین اصلی در نور روز خوب بوده اما به خاطر نبود لرزشگیر اپتیکال کمترین لرزش هم ثبت خواهد شد. در نور شب ویدیوها با جزئیات کم و نویز تقریبا بالا ثبت می شوند.

گوشی هواوی Y9s میان رده اقتصادی

دوربین سلفی این گوشی پاپ آپ بوده و دارای سنسور ۱۶ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 است. این دوربین سه حالت عکاسی ، فیلمبرداری و پرتره را در اختیار شما قرار می دهد. در ضمن برای دوربین سلفی قابلیت هوش مصنوعی جهت بهبود تصاویر و شناسایی صحنه ها در نظر گرفته شده است. در نور روز عکسهای قابل قبول و با جزئیاتی را با دوربین سلفی به ثبت خواهید رساند حتی تصاویر چند نفره نیز کیفیت رضایت بخشی دارند. در نور شب نیز کیفیت عکسها قابل قبول است به شرطی که دستها لرزشی نداشته باشند.

باتری

آشنایی با گوشی هواوی Y9s

هواوی Y9s از باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی لیتیوم پلیمری غیر قابل تعویض بزرگی بهره می برد. بررسی ها نشان می دهد در پخش پیوسته ویدیو حدودا ۱۳ ساعت همراهی کرده که عدد خوبی می باشد. به نظر می رسد این باتری شارژ دهی کافی برای گوشی داشته باشد و هواوی مدعی است این باتری می تواند ۸۰ ساعت پخش موسیقی، ۹ ساعت پخش ویدیو و ۴۰ ساعت مکالمه ۳G  را پشتیبانی نماید. در یک استفاده معمولی باتری یک روز و نیم دوام می آورد اما بسته به استفاده کاربر این میزان می تواند تغییر کند.

همانطور که شارژ باتری به آهستگی خالی می شود به آهستگی نیز شارژ می گردد. متاسفانه هواوی Y9s از قابلیت شارژر سریع پشتیبانی نکرده و درون جعبه آن یک شارژر ۱۰ واتی قرار دارد که قادر است در ۳۰ دقیقه حدود ۲۵ درصد انرژی باتری را ذخیره کند. شارژ کامل دستگاه نیز بیشتر از ۲ ساعت زمان احتیاج دارد.

در پایان می توانید برای مشاهده بررسی گوشی هواوی میت ۲۰ پرو و گوشی هواوی نوا ۵ پرو کلیک کنید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو