کرونا، زمان سفر به مازندران را شبانه کرد

منبع: برترین ها

65

1399/1/7

21:19


همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و تاکید مسئولان حوزه بهداشت و درمان مبنی بر پرهیز از هر گونه سفر و ضرورت خانه‌نشینی به منظور قطع زنجیره این بیماری ، مسافران و گردشگران برای فرار از ایستگاه‌های تب‌سنجی در جاده کندوان، زمان سفر و ورود به مازندران را از ساعات روز به نیمه شب و بامداد تغییر داده‌اند.

ایرنا: همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و تاکید مسئولان حوزه بهداشت و درمان مبنی بر پرهیز از هر گونه سفر و ضرورت خانه‌نشینی به منظور قطع زنجیره این بیماری ، مسافران و گردشگران برای فرار از ایستگاه‌های تب‌سنجی در جاده کندوان، زمان سفر و ورود به مازندران را از ساعات روز به نیمه شب و بامداد تغییر داده‌اند.

ایستگاه تب سنجی به منظور شناسایی بیماران مشکوک به کرونا از هفتم اسفند ماه سال گذشته با همکاری کادر بهداشتی و درمانی ، نیروهای امداد و نجات ، پلیس راه ، راهداری و حمل و نقل جادده ای در منطقه "لارک " جاده کندوان مستقر شد. فعالیت این ایستگاه بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته از ساعت ۸ صبح شروع می شود و تا ساعت ۲۰ ادامه می یابد.

کندوان ، یکی از کوتاه ترین مسیرهای منتهی به پایتخت در غرب مازندران است و با وجود سخت گذری و حادثه خیز بودن مسیر، به علت برخورداری از جاذبه های طبیعی کم نظیر در تمامی فصول بویژه نیمه نخست سال محل تردد میلیون ها مسافر، گردشگر داخلی و خارجی است.

از طول مسیر ۱۸۰ کیلومتری جاده چالوس - کرج ، حدود نیمی از آن در حوزه جغرافیایی شهرستان چالوس در استان مازندران واقع است.

مسئولان پلیس راه استان مازندران پیش از این در گزارشی اعلام کرده بودند که اوج سفرها در مسیرهای منتهی به مازندران با تاریکی هوا یعنی از ساعت ۲۰ شب تا حوالی ۷ صبح درست زمانی که ایستگاه تب سنجی این محورها فعالیت ندارند ، انجام می شود.

از سوی دیگر شماری از مردم غرب مازندران با ابراز نگرانی از چشم پوشی مسافران و گردشگران به توصیه های مسئولان دست اندکار نسبت به پرهیز از سفرهای غیر ضروری به منظور پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در کشور اظهار داشتند که اگرچه امسال برخلاف سال های گذشته حضور مسافران و گردشگران به خاطر شیوع این ویروس در این شهرهای گردشگرپذیر کمتر شده ولی با این حال شاهد تردد خودروها با پلاک غیر استان مازندران در محورهای شهری و روستایی این منطقه هستند.

یکی از شهروندان تنکابنی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : هرچند مسئولان دست اندکار در بعد پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تصمیمات خوبی مانند تعطیلی مراکز اقامتی ، پذیرایی ، تاسیسات گردشگری ، خانه مسافرها و حتی مراکز اقامتی دولتی در مازندران اتخاذ کرده اند ، اما باید نظارت بیشتری بر جاده های منتهی به این استان بویژه جاده کندوان داشته باشند و اجازه ندهند مسافران با خودروهای پلاک های غیربومی به آسانی وارد این خطه از شمال کشور شوند .

علی حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : هم اینک در جای جای شهرها و روستاهای این منطقه خودرهایی دیده می شود که پلاک آنها مربوط به استان های تهران ، اصفهان ، البرز ، قم ، فارس ، خراسان شمال و خراسان رضوی و دیگر مناطق کشور است و به طور طبیعی بیشتر این خودروها از مسیر جاده چالوس و دیگر ورودی های استان وارد این شهرها شده اند و از اینکه در میان آن ها عده ای هم آلوده به ویروس کرونا باشند ، بسیار محتمل است و شهروندان و روستائیان بومی این منطقه نیز ممکن است به این ویروس آلوده و بیمار شوند.

این شهروند تنکابنی اظهار داشت : در هر صورت مسئولان دست اندرکار و برنامه ریز باید برای کنترل و نظارت بیشتر بر آمد و شد خودروها در جاده های منتهی به مازندران از جمله جاده چالوس - کرج با بهره گیری از ظرفیت و امکانات دیگر استان ها سعی کنند ساعات کاری ایستگاه های تب سنجی را افزایش دهند و اگر هم شده به شکل شبانه روزی فعالیت کنند تا کمتر شاهد حضور مسافران غیر بومی به این منطقه باشیم .

رضا خوش صولت یک شهروند چالوسی نیز در این باره گفت : وقتی که بیشتر مردم بومی این شهر به خاطر آلوده نشدن به ویروس کرونا خانه نشین شدند و از انجام سنت کهن نوروزی مانند دید و بازدیدها با اقوام ، بستگان و خویشاوندان چشم پوشی کردند ، انتظار این است که جلوی ورود مسافران و افراد غیربومی آن هم در زمان فعال نبودن ایستگاههای تب سنجی گرفته شود و در واقع همه محدودیت هایی که مردم محلی رعایت می کنند در صورتی نتیجه مثبت می دهد که مسئولان دست اندرکار نیز نظارت صحیح بر گذرگاه های منتهی به استان مازندران داشته باشند و اجازه ندهند هر مسافر و گردشگری با پلاک های غیر بومی وارد این منطقه شود.

وی اظهار داشت : کسی که آلوده به ویروس کرونا باشد این ویروس ممکن است تا حدود دو هفته در بدن او نهفته و هیچگونه علائمی نداشته باشد و بنابراین مسافری با چنین وضعیتی وارد این شهر شود حالا چه تب سنجی شده باشد و یا آنکه درخارج از ساعات کاری کادر پزشکی تب سنجی وارد این منطقه شود ، قطعا با حضور در خیابان های این شهرها ویروس کرونا را به دیگران منتقل می کند.

این شهروند گفت : با وجود آنکه کنترل و مهار کردن ورودی و خروجی خودروهای در حال گذر در جاده کندوان کار آسانی نیست اما به هر شکل ممکن باید به این موضوع بسیار مهم نگریسته شود چرا که ادامه این رویه باید پذیرفت که حالا حالاها این ویروس میهمان ما خواهد بود و طبیعتا این وضعیت جز آسیب رسانی به اقتصاد مردم ، فقر و بیکاری نتیجه دیگری به همراه نخواهد داشت.

شناسایی هفت بیمار مشکوک

مدیر شبکه بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی شهرستان چالوس هم به خبرنگار ایرنا گفت که ایستگاه تب سنجی محور کندوان به منظور بیماری یابی ویروس کرونا از ۷ اسفند ماه سال گذشته فعالیتش آغاز شد و برنامه کاری این ایستگاه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب است.

دکتر حدیث گردکلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : طبیعتا کنترل خودروها و انجام اقدمات تب سنجی روی سرنشینان آنها کار آسانی نیست و از طرفی هم نمی توان بیش از توان ظرفیت نیروها در این ایستگاه بهره برد.

وی اظهارداشت : از اینکه شب ها تردد ورودی و خروجی خودروها در جاده چالوس بیشتر شده ، نمی توان این اتفاق را انکار کرد و نکته مهم تر آنچه شنیده شده عده ای از دارندگان وسائط نقلیه بومی با دریافت کرایه های هنگفت سعی می کنند مسافران غیر بومی را جابه جا کنند یا حتی برخی از مسافران نیز در گذر از جاده چالوس به منظور چشم پوشی از کنترل ایستگاه تب سنجی تغییر مسیر می دهند تا خودشان به مقصد مدنظر برسانند.

این مقام مسئول گفت : از زمان استقرار ایستگاه تب سنجی در هفتم اسفند ماه سال گذشته تا هفتمین روز فرودین ماه جاری در منطقه لارک ، بیش از ۴۶ هزار مسافر در ورودی و خروجی های جاده چالوس تب سنجی شدند که از این تعداد هفت نفرشان دارای علائم مشکوک به کرونا بودند که پس از تشکیل پرونده و دریافت آدرس از آنها هماهنگی های لازم با مراکز بهداشتی و درمانی مقاصد مدنظر آن ها به منظور انجام درمان انجام گرفت.

تاکید پلیس بر چاره اندیشی

فرمانده پلیس راه مازندران نیز گفت : آنچه گزارش شده این است که تردد خودروها در شب ها در جاده چالوس بیشتر از روز است اگرچه امسال برخلاف سال های گذشته ترافیک پرحجم و حتی نقطه به نقطه نیز در این مسیر نداریم .

سرهنگ علیرضا قدمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اوج سفرها در این مسیر به طور دقیق از ساعت ۲۰ شب شروع شده و تا حوالی ساعت ۲۴ همان روز ادامه می یابد و صبح ها نیز از ساعت ۵ تا حوالی ساعت ۸ گزارش شده است.

وی اظهار داشت : وظیفه نیروهای انتظامی راهور در این مسیر ها برخورد با رانندگان متخلف است و طبیعتا مسئولان ستاد مقابله با کرونا در استان باید برای کنترل خودروها در شب ها تصمیم بگیرند و دراین باره چاره ای بیندیشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران نیز پیش از این در گزارشی تاکید کرد که باید عملیات تب سنجی و ارزیابی بیماری کرونا در محورهای ورودی استان انجام شود چرا که این رویه می تواند درصد قابل توجهی از مبتلایان به این ویروس را کاهش دهد.

حسن حسین نژاد گفت : اولویت ما سلامت مردم استان بوده و نمی توان در این زمینه تدابیر پزشکی و بهداشتی را کاهش داد و حتی به مسافران و گردشگران نیز توصیه کرده نسبت به سلامت مردم مازندران و حتی خود مسئول هستند

معاون استاندار مازندران حتی بر ارزیابی شرایط جسمی و فیزیکی سرنشینان خودروهای ورودی به استان تاکید کرد و گفت که در صورت مشاهده علائم مشکوک ویروس کرونا خودرو مذکور توقیف خواهد شد و فرد مذکور برای ۱۴ روز در قرنطینه قرار می گیرد.

مسئولان بهداشتی و درمانی مازندران نیز بتازگی ضمن ابراز نگرانی از موج دوم شیوع کرونا در گزارشی توصیه کرده اند که شیوع پرسرعت این ویروس بستگی به مردم دارد که اگر بخواهند به مسافرت های خود ادامه دهند و خانه نشینی را جدی نگیرند، موج دوم ویروس کرونا نگران کننده خواهد بود.

بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران حدود ۲ هزار نفر در این استان به بیماری کرونا مبتلا شده و این بیماری تاکنون دهها قربانی گرفت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو