میزان پروتئین سویا در 100 گرم چقدر است؟

منبع: نیک شو

52

1399/1/7

21:36


میزان پروتئین سویا در 100 گرم چقدر است؟

میزان پروتئین سویا در 100 گرم چقدر است؟

سویا به پروتئین گیاهی معروف است و بسیاری از گیاهخواران و ورزشکاران هستند که از سویا بعنوان یکی از وعده های اصلی غذایی شان استفاده می کنند. سویا از تیره نخودها (لگومینوز) است و بیش از 5 هزار سال است که در چرخه غذایی انسان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سویا به عنوان تنها منبع اصلی پروتئین گیاهی شناخته شده و به دلیل دارا بودن همه ۹ مورد «آمینو اسید» های مورد نیاز بدن جهت رشد و ترمیم همیشه مصرف می شود. از طرفی، یکی از دیگر ویژگی‌های سویا، تامین مقادیر بالایی «پتاسیم»، «زینک»، «آهن»، «ویتامین ای»، «فسفر» و «ویتامین ب کمپلکس» است. ترکیب شیمیایی سویا نیز حاوی ۳۰٪ کربوهیدرات، ۳۶٪ پروتئین، ۱۹٪ روغن و ۱۴٪ رطوبت می‌باشد.

 

در سال‌های اخیر پروتئین سویا موضوع اصلی بسیاری از شبهات و انتقادات شدید بوده و همین امر موجب مطرح شدن پرسش‌های متعددی در ارتباط با صلاحیت، فواید و مضرات این ماده شده است. از طرفی بسیاری از افراد معتقدند بهره‌گیری از «پروتئین وی» به دلیل آزمایشات مختلف انجام شده روی آن و اثبات شدن فواید آن منطقی‌تر بوده و لزومی به وارد کردن سویا به رژیم غذایی وجود ندارد. اما به هر روی همانند غالب مباحث علمی، این مسئله نیز مورد توجه تعداد زیادی از محققان قرار گرفته و هم‌اکنون آزمایشات فراوانی جهت تعیین تأثیرات واقعی سویا در بدنسازی و سایر زمینه‌ها در حال رخ دادن است.

میزان پروتئین سویا در 100 گرم چقدر است؟

سویا می تواند منبع خوبی برای پروتئین بدنسازی باشد اما به اندازه مجاز

 

چقدر سویا مصرف کنیم؟

از آن‌جایی که ارزش بیولوژیکی سویا پایین می‌باشد، جایگزینی آن با دیگر پروتئین‌های مفید، خصوصاً طی دوره‌هایی که کالری دریافتی شخص کم است (مانند دوران رژیم)، می‌تواند موجب از دست دادن حجم عضلانی شود. لذا به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه تمامی پروتئین مورد نیاز خود را از طریق سچیا دریافت نکنید!

 

خوشبختانه جهت بهره‌گیری از مزایای پروتئین سویا نیازی به مصرف مقادیر بالای آن وجود ندارد و شما می‌توانید با دریافت روزانه ۱۰ الی ۳۰ گرم پروتئین ایزوله و مرغوب از تمام فواید ذکر شدهٔ این مادهٔ غذایی بهره‌مند شوید. (همچنین می‌توانید با ترکیب پروتئین وی و سویا به نسبت ۲ به ۱، محلول حاصل را روزانه ۲ الی ۳ بار مصرف نمایید).

میزان پروتئین سویا در 100 گرم چقدر است؟

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو