دسته بندی : پزشکی و سلامت

چگونه حساسیت دندان به سرما،گرما،شیرینی را کم کنیم؟؟

حساسیت دندان ها یک مشکل شایع می باشد ک زمانی رخ میدهد که دندان در سرما، گرما یا تماس با دست قرار می گیرد. عوامل زیادی وجود دارد که باعث حساسیت دندانی می شود که فقط دندان پزشک ها می تواند آن را از بین ببرند. در این پست راه های زیادی وجود دارد که می توان حساسیت های دندانی را کم و یا از بین برد که همه آنها را به شما خواهیم گفت.

 

حساسیت دندان چیست

 

برای درمان حساسیت دندان چه کنیم؟؟

 

خمیر دندان خود را تعویض کنیم.

از خمیر دندانی استفاده کنیم که مخصوص دندان های حساس می باشد. خمیر دندان های که دارای آرژنین می باشد، تاثیر بیشتری بر روی دندان های حساس دارد.

 

مسواک خود را عوض کنیم.

از مسواک های نرم استفاده کنیم. استفاده از مسواک های سفت باعث آسیب به مینای دندان شده و باعث پس رفت لثه می شود و در نهایت منجر به حساس شدن دندان ها می شود. همچنین هنگام استفاده از مسواک خیلی آن را فشار ندهیم زیرا باعث آسیب لثه و مینای دندان می شود.

 

در صورت لازم از بی حسی ها استفاده کنیم

ژل هایی که برای بی حس کردن دندان ها ساخته شده اند را می توانید از داروخانه یا به پزشک گفته تا برایتان تجویز کند.

هشدار: حواستان باشد بسیاری از دندان پزشکان در مورد مصرف بی حس ها هشدار داده اند، مخصوصا در کودکان.

 

از گارد دندان در هنگام شب استفاده کنیم.

اگر حساسیت دندان شما دندان قروچه است یعنی سابیدن دندان ها برروی یکدیگر از گارد شبانه هنگام خواب استفاده کنید. با مراجعه به دندان پزشک می توان این گارد را تهیه کرد که دقیقا قالب دهان شما بوده و فیت دهانتان باشد و یا می توان از داروخانه تهیه کرد که اگر فیت دهانتان نباشد ممکن است استفاده از آن برای شما مضر باشد. اگر متوجه شدید که در طول روز دندانتان سابیده می شود نوک زبانتان را بین دندان ها گذاشته یا در شب هنگام خواب حوله ای بر روی گونه های خود نزدیک لاله گوش خود قرار داد. این باعث آروم شدن فک خود می شود.سعی کنید غذاهای نرم خورده و فک خود را ماساژ دهید تا درد کم شود.

 

مسکن بخورید.

ایبوپروفن و استامینوفن باعث کاهش درد و حساسیت دندان ها می شود. حواسمان باشد استفاده بیش از اندازه این مسکن ها عوارض دارند.

 

این نشانه ها می تواند خطرناک باشد:

  • فشار یا تورم دندان
  • درد در سر، گردن یا گوش
  • درد تیز هنگام گاز زدن

این نشانه ها ممکن است مشکل جدی تر ایجاد کنند و مشکل حساسیت دندان نباشد.

 

حساسیت دندان

 

علت حساسیت دندان >> چه چیزهایی باعث حساسیت دندان می شود؟

 

علت اصلی را پیدا کنید.

با توجه به اینکه مسواک ها و خمیر دندان های مخصوص دندان های حساس می باشد و فقط این موراد موقتی است باید علت اصلی حساسیت دندان را از پزشک دندان پرسید. عوامل حساسیت دندانی:

  • عفونت لثه
  • پوسیدگی دندان
  • رفلکس معده
  • سفت مسواک زدن
  • شکستگی دندان
  • رژیم غذایی
  • خشکی دهان

دندان پزشک ها می توانند درمان هایی مانند گارد دهانی، خمیر دندان های مخصوص را به شما توصیه کند.

 

دندان های خود را نسابید.

اگر فک خود را سفت می کنید یا دندان های شما فرسوده می باشد می تواند نشان دهنده این باشد که ما دندان هایمان را به یکدیگر می سابیم.
دندان پزشکان می توانند برای شما گارد دندان مخصوص تجویز کنند تا هنگام خواب از آن استفاده کنید. سابیدن شدن دندان ها و یا قروچه دندان به دلیل استرس اتفاق می افتد که شما می توانید زمانی را در روز به آرام کردن خود بپردازید.

 

مینای دندان را ترمیم کنید.

مسواک زدن با جوش شیرین و قرقره کردن با جوش شیرین به ترمیم مینای دندان کمک می کند، به ازای هر یک لیوان آب یک قاشق جوش شیرین بریزید.

 

خشکی دهان خود را کنترل کنیم.

خشکی دهان می توان به دلایل زیر باشد از جمله:

  • بیماری و عفونت
  • کم آبی بدن
  • آسیب به عصب
  • دارو و درمان
  • سبک زندگی

خشکی دهان می تواند منجر به بیماری لثه، حساسیت دندانی، پوسیدگی دندان ها و عفونت را نیز شود.ذبرای کاهش خشکی دهان می توان از عوامل زیر استفاده کرد:

  • سیگار نکشید.
  • از طریق بینی تنفس کنید.
  • آب زیاد بنوشیم تا بدن پر آبی داشته باشیم.
  • اگر دارویی باعث خشکی دهان شما شد حتما با پزشک خود صحبت کرد و آن را عوض کنید.

 

رفلاکس معده را درمان کنیم.

رفلاکس معده زمانی اتفاق می افتد که اسید معده از راه مری به دهان برمی گردد، این اسید باعث از بین رفتن مینای دندان و حساسیت دندانی می شود. با استفاده از قرص های ضد اسید و شربت معده به درمان آن پرداخت. اگر داروهای بدون نسخه رفلاکس معده شما را درمان نکرد به پزشک خود مراجعه کنید تا داروهای جدیدی تجویز کنند.

هشدار: فقط دندان پزشک می تواند مشکل دندان را بفهمد در صورتی که مطمئن نبودید فقط دندان شما حساس شده است یا دارای مشکل دیگری است، به دندان پزشک مراجعه نمایید.

 

دهان شویه ضد حساسیت خانگی بسازید.

دهان خود رد با این دهان شویه روزی ۳ الی ۴ بار بشویید . این کار به تسکین درد دهان کمک می کند. انواع دهان شویه های خانگی:

  • چند قطره روغن زیتون را داخل نصف لیوان آب بریزید و ترکیب کنید
  • آب جوانه گندم را می توانید برای دهان شویه استفاده کنید.
  • آب نمک و چند قطره آب لیمو را قاطی کنید و بگذارید بجوشد.
  • سپس بگذارید خنک شود و به عنوان دهان شوئیه استفاده کنید.

 

کمپرس سرد روی دندان قرار دهید:

یخ را داخل تایلونی ریخته و دور آن حوله بپیچیدو بروی صورت و روی دندان حساس بگذارید.

هشدار: نباید یخ را مستقیما بر روی عصب قرار دهیم زیرا ممکن است درد بدتر شود.

 

درمان حساسیت دندان به یخ و سرما

 

برای حساسیت دندان چی بخوریم ؟؟ چی نخوریم؟؟

 

نوشیدنی ها و غذاهای اسیدی را کنار بگذارید.

اسیدی که در غذا ها و نوشیدنی قرار دارند باعث آسیب رساندن به مینای دندان می شود. حداقل ۳۰ دقیقه بعد از غذا خوردن دندان هایتان را مسواک نزنید. اکثر میوه ها اسید دارند، بنابراین سبزیجات را در غذاهایمان بگذاریم.

 

میزان قند مصرفی خود را کاهش دهیم.

قند داخل غذا باکتری ها هستند که باعث بیشتر شدن بیماری های پوسیدگی دندان و لثه می شود و در آخر حساسیت دندانی بوجود می آورد. بعد از مصرف مواد قندی، آب یا شیر بنویشید. سعی کنید هنگام نوشیدن از نی استفاده کنید تا با دندان های شما نوشیدنی تماس نداشته باشد.و البته به طور کلی کاهش میزان قند میتواند در همه زمینه های مربوط به سلامتی موثر باشد.

 

جوانه گندم، سیر یا برگ گواوا بخورید.

جوانه و سیر هر دو آنتی بیونک می باشند و می توانند درد دندان را تسکین دهد. جوانه گندم به کنترل کردن هر گونه عفونت و مبارزه با پوسیدگی دندان کمک می کند. برگ گواوا ضد التهاب و  باعث کاهش درد نیز می شود. همچنین غذاها زمانی که به صورت خام استفاده می شوند، برای کاهش حساسیت دندان سودمند هستند. برگ اسفناج و پیاز از این نوع مواد غذایی می باشند.

 

جوش شیرین درمان خانگی موثر 

مینای آسیب‌دیده، دندان‌ها را در معرض خطر حساسیت قرار می‌دهد. این مشکل اگر به مدت طولانی درمان نشود، بدتر می‌شود و باعث درد و همچنین ناراحتی می‌شود. علاوه بر این، اگر ترشح بزاق در دهان‌تان کم یا بیش از حد باشد، ممکن است دندان‌های‌تان ضعیف شوند و مشکل حساسیت بدتر می‌شود. در این حالت، جوش شیرین بهترین انتخاب برای شما است.

جوش شیرین باید در فهرست داروهای خانگی برای رفع درد دندان‌های حساس قرار بگیرد به این دلیل که این پودر تولید بزاق را تحت کنترل نگه می‌دارد. علاوه بر این، جوش شیرین می‌تواند لکه‌های سطحی را از بین ببرد و دندان‌های شما را سفید کند. مسواک زدن دندان‌ها با جوش شیرین به شما کمک می‌کند تا از تغییر رنگ دندان خلاص شوید. در نتیجه، نه تنها باعث کاهش درد ناشی از حساسیت دندان می‌شود، بلکه دندان‌های‌تان را نیز روشن و سفید نگه می‌دارد.

 

میخک گزینه ای برای کاهش حساسیت دندان 

میخک به لطف خواص ضد باکتری، ضد التهابی، بی‌حس‌کننده و آنتی‌اکسیدانی، به یکی از درمان‌های خانگی مناسبی برای دندان‌های حساس تبدیل شده‌است. اوژنول که در میخک وجود دارد مسئول این تاثیر فوق‌العاده است. جای تعجب نیست که اوژنول در قالب یک ترکیب یا خمیر به عنوان پرکننده، سیمان دندان و مواد ترمیمی استفاده می‌شود. روغن میخک معمولا به عنوان یک داروی بی‌حسی و درمان قدیمی برای بسیاری از مشکلات دندان، از جمله درد و حساسیت دندان استفاده می‌شود. در آلمان، بسیاری از آزمایشات بالینی وجود دارد که اثربخشی میخک را ثابت می‌کنند.

 

طب سنتی را امتحان کنید.

گیاهان آرام کننده درد را باید مستقیم روی دنداندهایتان بگذارید، زیرا قدیم ها از این گیاهان استفاده کرده اند و جواب گرفته اند و مزیت دیگر آن این است می توان در منزل به راحتی انجام داد و ارزان می باشد. روش های سنتی که می توان استفاده کرد:

۱-خمیری از روغن خردل یا سیر له شده و کمی سنگ نمک استفاده کنید تا درد را تسکین دهد.

۲-به مقدار مساوی نمک و فلفل با کمی آب را مخلوط کنید به دست آید و به مدت چند روز خمیر را روی دندان خود بگذارید.

۳-نصف قاشق پودر رازیانه به همراه ۲قاشق چایخوری آب لیمو مخلوط کنید . آن را گرم و بری روی دندان بگذارید.

 

درمان حساسیت دندان به شیرینی

 

علت حساسیت دندان چیست؟

 

ترشی ها و غذاهای اسیدی

مواد غذایی اسیدی مانند ترشی ها، لیمو و … می تواند یک لایه از مینای دندان شما را در خود حل کند و از بین ببرد و به این ترتیب دندان های شما را حساس کند. از مک زدن میوه های اسیدی مانند لیمو خودداری کنید و بعد از مصرف آن ها بلافاصله با آب دهان خود را بشویید.

 

ترک های دندانی

حضور ترک هایی که با چشم دیده نمی شوند بر روی دندان شما می تواند آن ها را حساس کند. ترک‌ها می توانند خود به خود، در اثر ضربه و یا شکستن چیز‌های سفت یا عادات غلط مانند جویدن یخ، شکستن و خرد کردن غذا‌ها و اشیای سفت با دندان ایجاد می شوند. بعضی ترک ها نیاز به درمان دارند.

 

مسواک زدن با روش غلط

مسواک زدن با روش غلط یا استفاده از مسواک نامناسب می تواند به سلامت دندان آسیب برساند. مسواک زدن با فشار زیاد و با ضربات افقی به همراه استفاده از مسواک های سفت، مینای دندان شما را نازک کرده و دندان های شما را حساس می کنند. مسواک زدن با روش غلط همچنین باعث افت لثه شما می شود و ریشه دندان هایتان را در معرض مواد غذایی با دماهای مختلف قرار می دهد.

 

پوسیدگی ها یا ترمیم های نزدیک به عصب

وجود پرکردگی بر روی دندان، می تواند درجاتی از حساسیت برای آن دندان ایجاد کند. در حضور پوسیدگی‌ها دندان و پرکردگی‌ های نزدیک عصب، چون لایه های حفاظت کننده پالپ (عصب) دندان در برابر تغییرات حرارتی وجود ندارد، دندان ها بیشتر حساس می شوند.

 

سایش دندانی (دندان قروچه)

سایش دندان ها (دندان قروچه) بر روی هم علل مختلفی می تواند داشته باشد. اعم از مشکلات عصبی، کشیده شدن دندان‌ ها و به هم خوردن نابه جای دندان ها به روی هم و حتی حضور انگل‌ها در بدن. از بین رفتن مینا و عاج در اثر سایش، دندان ها را در معرض حساسیت قرار می دهد.

 

درمان حساسیت دندان به داغی و گرما