۱۲ مورد از جاهای دیدنی تهران در تابستان

۱۲ مورد از جاهای دیدنی تهران در تابستان


منبع: ستاره

503

1398/4/3

15:27


جاهای دیدنی تهران در تابستان که در عین زیبایی آب و هوای خنک دارد می‌توان به طالقان، روستای وردیج و واریش، پارک جنگلی لویزان، سرخه حصار و ... اشاره کرد. اطلاعات و مسیر این مکان‌ها را بخوانید.

جاهای دیدنی تهران در تابستان

 
ستاره | سرویس گردشگری با توجه به اینکه تهران تبدیل به قطب صنعتی و اقتصادی کشور شده است، جمعیت زیادی از بخش‌های مختلف کشور به دنبال بهبود شرایط اقتصادی، یافتن کار، ساخت زندگی بهتر به این شهر مهاجرت نموده اند، اما با رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای ساخت و ساز کم کم فضا‌های سبز شهر از بین رفته و به جای آن ساختمان‌های سر به فلک کشیده رشد کرده اند. حال از تهران خوش آب و هوا تنها پارک‌هایی در گوشه و کنار شهر باقی مانده است. اکنون که فصل گرما فرارسیده، تصمیم گرفتیم جا‌های دیدنی تهران در تابستان را معرفی کنیم تا بتوانید با برنامه ریزی مناسب پایان هفته‌ای شاد در محیطی مطلوب با آب و هوای خنک داشته باشید. در ادامه دوازده مورد از جاذبه های گردشگری تهران که برای گردش در فصل تابستان مناسب هستند را بهتر خواهید شناخت.
 

۱. منطقه تفریحی گردشی طالقان

طالقان در شمال استان البرز و در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده است. راه دسترسی به این منطقه اتوبان تهران کرج به سمت قزوین و پس از گذشتن از آبیک جاده اختصاصی طالقان است. پس از گذشتن از زیاران و طی کردن ۲۸ کیلومتر، بر فراز گردنه ابراهیم آباد وارد دره طالقان می‌شوید که با پایین آمدن از گردنه، سد طالقان مشخص خواهد شد.
 

منطقه تفریحی گردشی طالقان


از جاذبه های طبیعی و گردشگری این منطقه می‌توان موارد زیر را نام برد:
  • سد طالقان
  • دشت‌های سرسبز آن با وجود آبشارهای متعدد
  • وجود چشمه های دائمی و فصلی همچون: چشمه آب گرم گنداب در روستای دهدر، چشمه آب گرم در روستای هرنج، چشمه آب گرم گراب و خچیره

 

۲. روستای وردیج و واریش

در ۳۰ کیلومتری غرب استان تهران، از توابع سولقان، بخش کن، تابلوی کوچکی به چشم می‌خورد که معرف منطقه‌ای به نام "روستای وردیج – روستای واریش" است.
این روستا را می‌توان از بهترین جاهای دیدنی تهران در تابستان محسوب کرد. مسیر دسترسی به این منطقه زیبا انتهای اتوبان همت، بلوار پژوهش، شهرک دانشگاه شریف، خیابان شهید اردستانی و در نهایت انتهای خیابان تابلو روستا را مشاهده خواهید کرد.
مسیر روستا جاده‌ای کوهستانی است که درآن باغ‌های سیب، گیلاس، هلو، گلابی، گردو، انگور و... قابل مشاهده است. وجود سنگ‌های صیقل خورده، آبشار، دره‌های عمیق، باغ‌های سرسبز، کوه‌های بلند در طول مسیر چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. از جاذبه‌های اصلی این روستا می‌توان آبشار لت مال و صخره‌های سنگی تراش خورده را نام برد.

آبشار لت مال

این آبشار فصلی است و برای رسیدن به آن باید قبل از ورود به جاده اصلی و بعد از مجتمع معلم ماشین را در محلی مناسب پارک کرده و سپس وارد شوید. بعد از کمی پیاده‌روی اولین آبشار که ارتفاع آن به ۵ متر می‌رسد قابل مشاهده است. در ادامه راه به آبشار دوم خواهید رسید که اگر چه ارتفاع آن کمتر، اما همچنان زیباست. پس از کمی پیاده روی به آبشار اصلی یا لت مال خواهید رسید. این آبشار حدودا ۳۵ متر ارتفاع دارد. لت به معنی سنگ و مال یعنی مالیده شدن و مالش، تمثیلی از مالیده شدن آب روی سنگ‌هاست.

آبشار لت مال


صخره های روستای وردیچ

اطراف روستای وردیچ را نمایشگاهی طبیعی از صورتک‌ها و آدمک‌های سنگی و بزرگ احاطه کرده است. فرسایش طبیعی در این محل سنگ‌ها را به مجسمه‌هایی عجیب و رازآلود تبدیل کرده است. در اینجا سنگ‌هایی می‌بینید که چشم‌ها و دهانشان بصورت حفره‌ای تو خالی است.
 

صخره های روستای وردیچ

 

۳. آبشار رندان (دره حیدر)

از دیگر جاهای دیدنی تهران در تابستان در بخش کن، می‌توان آبشار رندان را نام برد. منطقه‌ای زیبا که با وجود آبشار رندان می‌توان از خنکای آن در تابستان گرم تهران بهره برد. این آبشار در ۲۵ کیلومتری شمال غرب تهران، در بخش شمالی روستای رندان از توابع سولقان واقع شده است. این آبشار بعد از آبشار سنگان با ارتفاع تقریبا ۴۰ متر دومین آبشار مرتفع تهران است. جهت دسترسی به این آبشار باید از داخل روستا به سمت آبشار حرکت کنید.

 

۴. آبشار سنگان

سنگان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و قرار گرفتن در میان رشته کوه‌های البرز که در ارتفاع ۲۱۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، دارای آب و هوایی خنک در فصل تابستان است. سنگان نیز در بخش کن واقع شده است. وجود رودخانه‌ای به همین نام که از مجاورت آن می‌گذرد، فضایی با صفا و سرسبز را در اطراف روستا ایجاد نموده و آن رایکی از جاهای دیدنی تهران در تابستان کرده است.
آبشار سنگان در شمال غربی روستا و در دامنه‌های قله پهنه حصار قرار دارد. این آبشار حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد که به پایین دستش سرازیر می‌شود و پس از عبور از کنار باغات روستا و سیراب کردن آن‌ها، به رودخانه کن می‌ریزد. در فضای مجاور این آبشار، می‌توانید مکان‌های صاف و بسیار مناسبی برای استراحت در فصل تابستان پیدا کنید.

 

۵. سورتمه دربند

در شمال شهر تهران خیابان دربند، در منطقه خوش آب و هوای گلابدره، بوستان گلابدره به چشم می‌خورد. در سال ۱۳۹۲ در این بوستان مسیر سورتمه سواری با حضور متخصصین ایرانی و با استفاده از تکنولوژی روز ساخته شد. سرعت حرکت سورتمه ۴۰ کیلومتر بر ساعت بوده و مسیری پر پیچ را با طولی بیش از ۸۵۰ متر طی می‌کند. در این پارک علاوه بر سورتمه سواری می‌توانید از نمای زیبای شهر تهران، طبیعت گلابدره و چشم‌انداز کوه‌های تهران بهره‌مند شوید.
 

سورتمه دربند

 

۶. تله کابین توچال

یکی از قله‌های رشته کوه البرز، توچال است که در دامنه جنوبی آن واقع شده و در واقع کوه شهر تهران به حساب می‌آید. مجموعه تفریحی و ورزشی تله کابین توچال، تله اسکی و  تله کابین دارد. در انتهای ایستگاه پنج، دو پیست اسکی مجهز برای ورزشکاران ایجاد شده است. از امکانات این مجموعه ورزشی، می‌توان به باشگاه تنیس، باشگاه تیر و کمان، باشگاه بانجی جامپینگ و اسکیت، باشگاه پینت بال، کوهنوردی و پیاده روی، پیست‌های اسکی، هتل و سایر امکانات خدماتی اشاره کرد.

 

۷. لواسانات

در لواسان جاذبه‌های تفریحی و تاریخی مختلفی وجود دارد که باعث شده گردشگران با سلیقه‌های مختلف را مخصوصا در فصل تابستان به سمت خود بکشاند. آبشارهای ناران و کفترلو و روستای افجه از دیدنی‌های لواسانات هستند.


لواسانات


آبشار ناران

یکی از زیبایی‌های بی نظیر در شمال محله ناران از توابع لواسان کوچک، آبشار ناران نام دارد. این آبشار با ارتفاع حدودا ۱۵ متر یکی از آبشا‌های دائمی است که در فصل بهار و تابستان با وجود آب بیشتر زیبایی بی نظیری دارد. آبشار در ۳۸ کیلومتری تهران واقع شده که برای رسیدن به آن باید به سمت لواسان، بلوار امام خمینی، خیابان اسدیان و در نهایت روستای کند علیا حرکت کنید.

آبشار ناران از جاهای دیدنی تهران در تابستان


آبشار کفترلو

از دیگر آبشار‌های منطقه لواسان که در نزدیکی آبشار رندان واقع شده، آبشار کفترلو است. چمنزار‌ها و باغ‌های زیبای این منطقه، آن را به یکی از جاهای دیدنی تهران در تابستان و محلی مناسب برای تعطیلات آخر هفته تهرانی‌ها در فصل گرما تبدیل کرده است.
از دیگر مکان‌های دیدنی در لواسان می‌توان آرامگاه امامزاده اسماعیل، غار خمیره، آشار برگ جهان و قلعه دختر را نام برد.

روستای افجه

یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران در تابستان، روستای افجه است. این روستا نیز در لواسانات واقع شده است. دشت هویج، دشت گرچال و قله ساکا در نزدیکی این روستا واقع شده اند، روستای افجه به دلیل قرار گرفتن در ناحیه کوهستانی البرز، آب و هوایش در  بهار و تابستان مطبوع بوده و گزینه‌ای مناسب برای فرار از گرما در فصل تابستان خواهد بود.

 

۸. پارک جنگلی لویزان

یکی از جنگل‌هایی که در دهه ۱۳۴۰ به دلیل جلوگیری از رشد بافت شهری بصورت مصنوعی ایجاد گردید و در حال حاضر با مساحت ۱۱۰۰ هکتار، بزرگترین فضای سبز در نزدیکی تهران است. این پارک در ۱۳ کیلومتری مرکز شهر واقع شده و هم اکنون فقط درب‌های بزرگراه هنگام  بالای اتوبان همت و پایین اتوبان بابایی و در دیگر نیز از سمت ده لویزان قرار دارد برای عموم باز است.

پارک جنگلی لویزان

 

۹. پارک ملی سرخه حصار

این پارک یکی از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده در جهان است و با پایتخت شدن تهران تبدیل به محلی برای تفریح تهرانی‌ها شد. سرخه حصار از شکارگاه‌های قدیمی ایران است که ۲۰۰ سال پیش تبدیل به پارک شده است. راه دسترسی به این پارک جاده خجیر است که از دو راهی زرشکی منشعب می‌شود و تا خجیر ۱۴ کیلومتر است. راه دیگر جاده قصر فیروزه است.

 

۱۰. پارک ملی خجیر

این پارک در نزدیکی پارک سرخه حصار قرار دارد و در گذشته شکارگاه سلطنتی بوده است. رودخانه جاجرود پس از گذشتن از سد لتیان وارد این پارک می شود که باعث خنکی آن در فصل تابستان شده است. بهترین زمان برای بازدید از این پارک با توجه به حیات وحش آن اوایل تیر تا اوایل آبان است.


۱۱. پارک جمشیدیه

شاید اسم پارک جمشیدیه برای خیلی از تهرانی‌ها آشنا باشد. جالب است بدانید این پارک در گذشته در اختیار شخصی به نام جمشیدالدوله بوده است و در حال حاضر یکی از پارک‌های جنگلی تهران در بخش شمالی شهر است. در این پارک درختان سر به فلک کشیده اقاقیا، چنار، نارون، بیدمجنون، زبان گنجشک، افرای سیاه، سرو، بلوط، زردآلو، سیب، گلابی و گیلاس و ... دیده می‌شود. بدین طریق محلی مناسب برای تعطیلات آخر هفته در تابستان برای تهرانی‌ها خواهد بود.

 

۱۲. جنگل مجموعه کاخ سعد آباد

وجود ۱۸۰ هکتار جنگل که شامل  چشمه ها، قنات‌ها، باغستان‌ها، گلخانه و در نهایت خیابان که در قسمت دربند است جزئی از مجموعه کاخ سعد آباد تهران  است. این مجموعه در دوران قاجار ساخته شده و مکانی برای ییلاق پادشاهان در فصل تابستان بوده است. زیبایی‌های منحصر به‌فردو آب و هوای خنک این منطقه باعث می‌شود آن را یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران در تابستان بدانیم. ||

مجموعه سعدآباد

 

سخن آخر

شاید خیلی از ما‌ها با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب فکرمان درگیر این باشد که تابستان را چگونه برای فرزندانمان برنامه ریزی کنیم که از تعطیلاتشان لذت ببرند. شناخت مناطق خوش آب و هوا و جاهای دیدنی تهران در تابستان می‌تواند یک آخر هفته خیلی خوب را برای دوری از تهران شلوغ و ساختن یک خاطره شیرین فراهم کند. البته از جاهای دیدنی تهران نیز در خود شهر غافل نشوید.
شما کدام منطقه استان تهران را برای گردشگری در تابستان پیشنهاد می‌کنید؟ تجربیات و دیدگاه‌های خود را از طریق ارسال نظر با ما و خوانندگان ستاره به اشتراک بگذارید. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو