10 خاصیت ارده کنجد + عوارض و مضراتی که دارد

منبع: تاپ ناز

158

1399/1/8

17:13


10 خاصیت ارده کنجد

ارده کنجد خواص زیادی برای سلامت دارد و در این مطلب 10 مورد از مهمترین خاصیت های ارده کنجد را می خوانید. از جمله فواید مهم ارده کنجد برای سلامت می توان به پیشگیری از سرطان، سلامت قلب، کمک به درمان آرتروز، پیشگیری از پوکی استخوان، تقویت سیستم عصبی بدن و پیشیگری از آلزایمر اشاره نمود.
ارده کنجد دارای طعم فوق العاده ای است و البته خواص زیادی هم دارد. این خوراکی در کشورهای آفریقایی، یونان، ترکیه، ایران و خاورمیانه بسیار محبوب است. ارده جزء اصلی حمص یا هوموس است که غذایی بسیار محبوب است که با نخود تهیه می شوند. اگر مایل هستید که در مورد خاصیت ارده کنجد اطلاعات بیشتری داشته باشید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

خواص ارده کنجد برای سلامت

ارده کنجد دارای طعم مطبوعی است و البته خواص زیادی هم دارد که در ادامه می خوانید.

پیشگیری از ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی

مصرف کنجد ممکن است که خطر ابتلا به شرایط خاصی مانند دیابت نوع دوم و بیماری های قلبی را کاهش دهد. همچنین ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی مانند کلسترول بالا و تری گلیسیرید را کمتر نماید. یک مطالعه بر 50 فرد مبتلا به آرتروز زانو نشان داد که بعد از مصرف 3 قاشق غذاخوری ارده کنجد، مقدار کلسترول این افراد تا حد زیادی کم شد.

طبق بررسی 6 هفته ای دیگر هم بر بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، نشان داد افرادی که به عنوان بخشی از صبحانه دو قاشق ارده کنجد می خورند، در مقایسه با یک گروه دیگر مقادیر تری گلیسیرید خیلی کمتری داشتند. علاوه بر این، رژیم های غذایی سرشار از چربی های اشباع نشده با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم همراه است.

 

خواص ضد باکتریایی

طی یک تحقیق خواص ضد باکتریایی عصاره بذر کنجد بررسی شد و محققان دریافتند که این ماده برای از بین بردن 77 درصد نمونه های باکتریایی مقاوم به دارو موثر می باشد. علاوه بر این، یک مطالعه بر موش های صحرایی نشان داد که روغن کنجد باعث بهبود زخم می شود. محققان این اثر را به چربی ها و آنتی اکسیدان های موجود در روغن نسبت دادند. با این حال، در این حوزه به تحقیقات و مطالعات انسانی بیشتری برای تایید نیاز دارد.

خواص ضد التهابی

بعضی از ترکیبات موجود در ارده کنجد ضد التهاب عمل می نماید. اگر چه التهاب کوتاه مدت یک پاسخ سالم و طبیعی در مقابل صدمات است ولی التهاب مزمان می تواند به سلامت شما آسیب وارد کند. مطالعات حیوانی نشان داده اند که سزامین و دیگر آنتی اکسیدان های موجود در بذر کنجد باعث کاهش التهاب و درد ناشی از آسیب، بیماری ریسه و آرتریت روماتوئید می شوند.

سزامین در حیوانات به عنوان درمان بالقوه برای آسم مورد مطالعه قرار گرفته است، بیماری که با التهاب مجرای تنفسی شناخته می شود. البته باید بدانید که بیشتر این تحقیقات بر روی حیوانات و با استفاده از آنتی اکسیدان های تغلیظ شده، نه ارده کنجد انجام شده است.

ارده کنجد دارای این آنتی اکسیدان های قدرتمند است، ولی در مقادیر خیلی کمتری؛ پس به تحقیقات بیشتری برای درک کامل تاثیرات کنجد و فرآورده های آن بر التهاب در انسان نیاز است.

تقویت سیستم عصبی مرکزی

ترکیباتی که ارده کنجد دارد می تواند باعث بهبود سلامت مغز شود و خطر ابتلا به بیماری های صعبی مانند زوال عقل را کاهش دهد. در مطالعات آزمایشگاهی، اجرای دانه کنجد برای محافظت از مغز و سلول های عصبی انسان در مقابل آسیب رادیکال آزاد موثر نشان داده شده است.

آنتی‌اکسیدان‌های کنجد می‌توانند از سد خونی مغزی عبور کنند، یعنی می‌توانند جریان خون را ترک کنند و به طور مستقیم بر سیستم عصبی مرکزی و مغز اثر بگذارند. یک مطالعه حیوانی نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌های کنجد و ارده کنجد همچنین ممکن است به جلوگیری از ایجاد پلاک‌های «بتاآمیلوئید» در مغز کمک کند، که این ویژگی بیماری آلزایمر است.
به علاوه، یک مطالعه بر موش‌ها نشان داد که آنتی‌اکسیدان‌های دانه کنجد اثرات مضر سمیت آلومینیوم در مغز را کاهش می‌دهند. با این‌حال، این تحقیق اولیه در مورد آنتی اکسیدان‌های دانه کنجد جدا شده است، بنابراین نتیجه‌گیری قطعی در مورد ارده کنجد نیاز به تحقیقات انسانی بیشتری دارد.

محافظت از کبد و کلیه

محافظت از کبد و کلیه و حفظ سلات آن‌ها از دیگر خواص ارده کنجد است. این ارگان‌ها وظیفه‌ دفع سموم و مواد زائد از بدن را دارند. یک مطالعه بر ۴۶ نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد که افرادی که به مدت ۹۰ روز روغن کنجد مصرف کرده‌اند، عملکرد کلیه و کبد بهبود یافته‌ای را تجربه کردند.
علاوه بر این، یک بررسی آزمایشگاهی نشان داد که عصاره بذر کنجد سلول‌های کبدی موش را از یک فلز سمی به نام وانادیوم محافظت می‌کند. همچنین در تحقیق دیگری نشان داده شد که مصرف دانه کنجد عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. کنجد و فرآورده‌های آن، باعث افزایش چربی سوزی و کاهش تولید چربی در کبد می‌شوند و از این طریق احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می‌دهند.

10 خاصیت ارده کنجد

 

افزایش درخشندگی پوست

اگر به دنبال پوستی درخشان هستید، نیازی نیست به دنبال چیزی بیش از ارده کنجد باشید. ترکیبات مغذی ارده کنجد این ماده را به خصوص برای حمایت از سلامت پوست مناسب می‌کنند. تمام آن چربی‌های مفید موجود در ارده کنجد باعث جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A و ویتامین E می‌شوند که هر دو برای جلوگیری از علائم پیری مهم هستند.
به علاوه، ارده کنجد حاوی روی است، ماده‌ای معدنی و ضروری در تولید کلاژن پوست، همان چیزی که به پوست ما حالت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری می‌دهد. ارده کنجد همچنین یک منبع گیاهی آهن محسوب می‌شود، حفظ مقدار مناسب آهن در بدن، نگرانی بسیاری از گیاهخواران و وگان‌ها است. به عللاوه آهن یک فاکتور مهم برای استحکام پوست، مو و ناخن‌ محسوب می‌شود.

بهبود سلامت قلب

بدیهی است که ارده کنجد بسیاری از خواص دانه کنجد را دارد. از جمله «لیگنین»‌ها، مواد آنتی اکسیدانی که می‌توانند به حمایت از سیستم ایمنی بدن و تعادل سطح هورمون‌ها کمک کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ میلادی نشان داد که این مواد همچنین ممکن است تاثیر مثبتی بر سطح کلسترول و استرس اکسیداتیو در بیماران مبتلا به آرتروز داشته باشد.
همانطور که در جدول ارزش غذایی ارده کنجد مشاهده کردید، این ماده غذایی حاوی مقادیر زیادی از چربی‌های تک اشباع نشده و چند اشباع نشده است. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف این نوع چربی‌ها می‌تواند سطح کلسترول بد و همچنین خطر بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش دهد. افزون بر این، کلسیم و منیزیم موجود در ارده کنجد نیز می‌توانند به کاهش فشار خون، به صورت طبیعی، کمک کنند.

پیشگیری از سرطان

لیگنان‌ها ساختاری شبیه به استروژن دارند. «سزامین» و «سزامین لینگان»‌های موجود در ارده کنجد می‌توانند به گیرنده‌های استروژن متصل شوند، و در نهایت از سرطان‌های مرتبط با هورمون محافظت کند. اگر سابقه‌ ابتلا به سرطان را دارید مهم است که با پزشک خود در مورد افزودن مکمل‌ها به رژیم غذایی‌تان صحبت کنید.

کمک به درمان آرتروز

در مطالعه‌ای که در ژورنال بین‌المللی بیماری‌های روماتیسمی منتشر شده‌است، بیماران مبتلا به آرتروز زانو به سه گروه تقسیم شده‌اند و به یکی دو بار در روز گلوکوزامین به همراه تیلنول، یک درمان استاندارد برای آرتروز، گروه دوم روزانه ۴۰ گرم پودر کنجد و به گروه سوم روزانه دو قاشق غذاخوری ارده کنجد داده شد. گروه کنجد در اندازه‌گیری‌ها برای تست مهار‌ کننده‌های مرتبط به آرتروز زانو، امتیاز بیشتری گرفتند چرا که درد کمتری را گزارش کردند و عوارض جانبی مرتبط با تیلنول را تجربه نکردند.

 

پیشگیری از پوکی استخوان

مقدار بالای منیزیم در ارده کنجد به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. مصرف مقدار کافی منیزیم به تراکم استخوانی بیشتر می‌انجامد و در کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان یائسه موثر بوده است. یک بررسی از مطالعات موجود نشان داد که منیزیم ممکن است تراکم مواد معدنی استخوان در گردن و لگن را تقویت نماید.

غنی از آنتی اکسیدان‌ها

بسیاری از خواص ارده کنجد، به علت وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام لیگنان‌ها در آن است که به جلوگیری از آسیب رادیکال آزاد در بدن کمک می‌کند و ممکن است خطر بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهد. رادیکال‌های آزاد ترکیبات ناپایداری هستند که اگر در سطوح بالا در بدن وجود داشته باشند، می‌توانند به بافت‌های بدن آسیب رسانده و در ایجاد بیماری‌هایی مثل دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها نقش داشته باشند. به علاوه، این ترکیب ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و از کبد شما در برابر صدمات رادیکال‌های آزاد محافظت نماید. با این‌حال، به تحقیقات انسانی بیشتری برای درک کامل این اثرات نیاز است.

عوارض جانبی و هشدار

به جز خواص زیادی دارد، مصرف زیاد آن هم می تواند مضرات و عوارضی هم داشته باشد. ارده کنجد از نظر اسیدهای چرب امگا 6 بسیار غنی است، نوعی چربی اشباع نشده که در درجه اول در روغن های گیاهی مانند ذرت، آفتابگردان و … وجود دارد. اگر چه بدن به این اسیدهای چرب نیاز دارد، ولی مصرف اسید چب امگا 6 در حالی که مقدار امگا 3 در رژیم غذایی کم است، ممکن است باعث التهاب مزمن شود. پس مصرف ارده کنجد را باید به میزان مناسب مصرف کنید و امگا 3 هم به صورت مداوم مصرف کنید.

ارده کنجد دارای چربی زیادی است و کالری بالایی دارد و برای بهره مندی از خواص آن، اعتدالتوصیه می شود. بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی به آجیل، به دانه کنجد هم حساس خواند بود.
هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی تواند باعث پیشگیری از بیماری ها و تقویت سلامت بدن شود و توصیه می شود که برای حفظ سلامتی باید رژیم غذایی متنوع و متعادلی داشته باشید.

استفاده برای پخت و پز

ارده کنجد به دلیل داشت چربی های غیر اشباع به گرمای زیادی حساس است و نمی توانید در درجات حرارت بالا از آن استفاده کنید و برای مصرف این چنینی، مناسب نیست. این موضوع در مورد کره خام ارده کنجد که دارای بالاترین سطح چربی های سالم است هم صدق می کند. تولیدکنندگان ارده کنجد معمولا آن را برای پردازش و حمل از دماهای بسیار کمی استفاده می کنند تا خواص آن از دست نرود.

ارزش غذایی ارده کنجد

در ادامه ارزش غذایی ارده کنجد را می بینید که بر اساس اعلام بانک اطلاعات ملی مواد غذایی وزارت زراعت آیالات متحده USDA در هر 2 قاشق غذاخوری ارده کنجد بو داده است.

موادمیزان
کالری۱۷۸ میلی‌گرم
چربی۱۶/۱۳ میلی‌گرم
فیبر۲/۸ میلی‌گرم
شکر۰/۱۵ میلی‌گرم
پروتئین۵/۱ میلی‌گرم
منیزیم۸ درصد نیاز روزانه
فسفر۲۲ درصد نیاز روزانه
آهن۱۴ درصد نیاز روزانه
کلسیم۱۲ درصد نیاز روزانه
تیامین۱۳ درصد نیاز روزانه
ویتامین B۶۱۱ درصد نیاز روزانه
ارده کنجد مقدار زیادی چربی دارد. تنها 2 گرم از 16 گرم چربی موجود در 2 قاشق غذاخوری، چربی اشباع شده است و بقیه چربی ها از نوع اشباع نشده هستند که برای سلامت قلب و سلامت کلی بدن بسیار مفید هستند.
دانه کنجد دارای فیتواسترول های بیشتری نسبت به دیگر آجیل ها و دانه ها می باشد. این ترکیبات برای کاهش کلسترول و مقابله با سرطان دارای اهمیت زیادی هستند.
بعضی از چبی های اشباع نشده، همچنین، خواص ضد التهابی دارند و با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن در ارتباط می باشند.
فسفر و منگنر هم جزو عناصر ارده کنجد هستند. این دو ماده نقش مهمی در سلامت استخوان دارند. ارده از نظر میزان تیامین (ویتامین B1) و ویتامین B6 که نقش پر رنگی در تولید انرژی دارند، غنی می باشد. مصرف ارده کنجد نسبت به دانه های کنجد مفیدتر است، زیرا خیلی از مواد مغذی موجود در دانه کنجد به دلیل سخت بودن لایه بیرونی این دانه شاید جذب نشوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو