کاشت و پرورش گل میمون و شناخت شرایط مورد نیاز برای نگهداری از آن

کاشت و پرورش گل میمون و شناخت شرایط مورد نیاز برای نگهداری از آن


منبع: آرگا

161

1399/1/8

20:48


توجه داشته باشید که گیاه میمون در واقع از دسته گیاهان بومی مدیترانه به شمار می آید که امروزه مورد توجه اغلب سرزمین ها قرار گرفته و به همین منظور در ادامه شما را با نحوه کاشت و پرورش گل میمون آشنا خواهیم کرد با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که پرورش گل میمون در واقع از دسته گیاهان چند ساله است که دارای شاخه ها و غنچه های بسیار زیبا است که شما می توانید آن را در رنگ های مختلف سفید، قرمز، صورتی، نارنجی، زرد و بنفش مشاهده نمایید. همچنین این گیاه در رنگ و اندازه های مختلف رشد می کند و همین تنوع گل میون را به یکی از پرکاربرد ترین گیاهان در امر گلکاری تبدیل کرده است.

آشنایی با چگونگی پرورش گل میمون

همانطور که متوجه شدید گل میمون از دسته گیاهان چند ساله گلدار به شمار می آید که ارتفاع این گیاه اغلب در واریته های مختلف بین ۱۰ الی ۱ متر متغیر خواهد بود. گل میمون از گل های زینتی به شمار می آید که پرورش آن در میان علاقه مندان به باغبانی بسیار گسترش پیدا کرده و همچنین این گیاه از دسته گل های بومی مدیترانه به شمار می آید. البته که امروزه در میان سایر سرزمین های شمال آفریقا تا اروپا گسترش پیدا کرده است. توجه داشته باشید که علل انتخاب این نام  گل سرچشمه از فشردن گلوی آن است که باعث خواهد شد دهان گل باز بماند. توجه داشته باشید که اغلب این گیاه در اندازه های مختلف کوتاه و بلند یافت می شود که معمولا نوع اول آن در فضای سبز و باغ ها و نوع دوم در گلدان یا فلاور های باکس مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی می توان گفت که گل میمون گیاهی است که قسمت های هوایی آن در برابر سرما خیلی سریع از بین می روند و در سال های بعد می توان از ریشه های آن استفاده نمود و اگر چنانچه در سطح زمین نگهداری شود در سال دوم کشت خیلی سریع تر از بذر های کشت شده گل می دهد.

روش های مختلف کاشت و پرورش گل میمون

دستورالعمل کاشت گل میمون:

توجه داشته باشید که بایستی بذر این گیاه را در خزانه و هوای آزاد بکارید و در فصول سرد سال روی خزانه را با یک نایلون بپوشانید تا سرما آسیبی بدان وارد نکند و پس از گذر سرمای سال پس از اینکه یک غنچه ظاهر شد می توانید آن را به محل اصلی رشد منتقل نمایید و منتقل رشد بیشتر گیاه خود باشید.

روش دیگر کاشت گل میمون کاشت مستقیم بذر است یعنی شما می توانید بذر ها را به صورت مستقیم در خاک باغچه پرورش دهید. توصیه می شود که در روند آبیاری دقت فراوانی داشته باشید و آبیاری گیاه را با آبپاش های مخصوص انجام دهید. توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد باعث ایجاد بیماری های مختلف در گیاه خواهد شد و از سوی دیگر نیز کمبود آب می تواند گیاه را با بیماری های خاصی مانند لکه برگی مواجه سازد. توجه داشته باشید که اغلب متخصصان گل و گیاه توصیه می کنند در روند رشد گیاه عمل تعویض گلدان را مرتبا انجام ندهید و اجازه دهید گیاه در محل اصلی کشت شود.

دستورالعمل کاشت گیاه میمون

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه میمون:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به اصول و شرایطی دارد که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان شرایط محیطی لازم برای کشت و پرورش گل میمون پرداخته ایم:

آبیاری منظم:

توجه داشته باشید که برای آبیاری گیاه میمون بایستی زمانی اقدام کنید که خاک بستر تا حدودی خشک شد باشد و دقت کنید که در طول آبیاری برگ های گیاه خیس نشوند زیرا گیاه در برابر این موضوع بسیار حساس است و دچار بیماری های قارچی می شود. همچنین کمبود آب در رشد گیاه و زیاده روی در روند آبیاری گیاه را با بیماری های قارچی و پوسیدگی ریشه و ساقه ها همراه می کند. بهتر است بدانید که ساقه گیاهانی که بیش از حد مورد آبیاری قرار می گیرند نیز از استحکام مناسبی برخوردار نیستند و در نتیجه روند گلدهی نیز به خوبی انجام نخواهد گرفت.

آبیاری منظم گیاه میمون

نور مناسب:

بهتر است بدانید که گل میمون به مکانی با حداقل ۶ الی ۸ ساعت نور مستقیم نیاز دارد تا بتواند بهترین رشد خود را انجام دهد. به طور کلی می توان گفت که کاهش گلدهی و افزایش بیماری های مختلف در گیاه به دلیل کمبود نور دریافتی گیاه می باشد. توجه داشته باشید که نور مستقیم خورشید در فصل تابستان گیاه را آزار نمی دهد و اگر هوا بسیار گرم شود گیاه از بین نمی رود و تنها از سرعت گلدهی آن کاسته خواهد شد. بهتر است بدانید که گل های میمون اغلب در مناطقی که دارای تابستان های خنک است بهترین رشد خود را نشان خواهند داد.

دمای مورد نیاز:

همانطور که متوجه شدید گل میمون اغلب آب و هوای خنک را می پسندد و زمانی که دمای موجود در طول روز حدود ۲۱ درجه باشد بهترین گلدهی را انجام خواهد داد. همچین دمای شبانه نیز تا زمانی که حدود ۵ الی ۱۰ درجه سانتی گراد باشد برای گلدهی مناسب خواهد بود و در مقابل نیز قرارگیری گیاه در دمای حدود ۲۶ الی ۳۲ درجه سانتی گراد باعث کاسته شدن از سرعت گلدهی خواهد شد. بهتر است بدانید که گل میمون از دسته گیاهان چند ساله است که با قرارگیری در شرایط مساعد نیز می تواند چند سال گل بدهد.

شرایط لازم برای رشد بهتر گیاه میمون

خاک مرغوب:

بهتر است بدانید که گیاه میمون قادر خواهد بود تا در خاک هایی که دارای مواد ارگانیک مانند خاک برگ، کود پوسیده و پیت ماس هستند و همچنین از زهکشی خوبی نیز برخوردار می باشند بهترین رشد را داشته باشد و روند گلدهی سریع و بهتری داشته باشد. توجه داشته باشید که این گیاه چندان تغذیه مصنوعی را نمی پسندد و اگر شما در هنگام فراهم سازی خاک بستر از مواد ارگانیک استفاده نمایید در طول رشد نیازی به استفاده از کودهای شیمیایی نیست و گیاه رشد خود را به خوبی طی خواهد کرد.

استفاده از خاک مرغوب برای بستر کشت

آفات و بیماری های گل میمون:

توجه داشته باشید که از دسته بیماری های رایج در این گیاه می توان به بیماری زنگ اشاره نمود که نوعی بیماری قارچی به شمار می آید و طی آن بر روی گیاه نقطه های نارنجی و قهوه ای رنگی پدید می آید. البته دقت داشته باشید که این بیماری اغلب در مناطقی ایجاد می شود که گیاه را به صورت چند ساله پرورش می دهند. به طور کلی از دیگر بیماری های قارچی موجود در گیاه می توان به لکه برگی های قارچی، سفیدک های دروغین و پوسیدگی ریشه اشاره نمود. توجه داشته باشید که شته یکی از آفات شایع و رایج در این گیاه است و گل میمون در برابر سایز آفات حساسیت چندانی از خود نشان نخواهد داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو